رضا عقیلی:
باید فرهنگ چاپ، همراه دستگاه‌ها وارد شود


رضا عقیلی، پیشکسوت صنعت چاپ گفت: هنگامی که دستگاه‌ها و دیگر تجهیزات صنعت چاپ را از خارج وارد می‌کنیم باید همراه با آن فرهنگش نیز وارد شود.

به گزارش اخبار چاپ، رضا عقیلی با تاکید بر اهمیت همسویی اعضای هیات مدیره اتحادیه اظهار کرد: هیات مدیره جدید مجموعه‌ای از اعضای قبلی و جدید و هر دو گروه شرکت‌کننده در این دوره انتخابات است که باید به دور از دودستگی و تفرقه فعالیت کنند. در واقع انتخاب این افراد به این معنی نیست که تمامی رای‌دهندگان آنها را قبول دارند اما باید از ظرفیت به وجود آمده استفاده کرد و امیدوارم اتحادیه صنف چاپخانه‌داران بار دیگر رونق بگیرد.

وی افزود: تعداد بسیاری چاپخانه مجاز یا غیرمجاز در تهران فعالیت می‌کنند و باید کاری کنیم تا مشارکت به حداکثر برسد و تنها به دلیل شناخت‌های قبلی، افراد انتخاب نشوند بلکه انتخاب بر پایه توانایی و کارایی افراد صورت بگیرد.

مدیر چاپخانه عقیلی با اشاره به آشنایی‌اش با صنعت چاپ کشور آلمان بیان کرد: هنگامی که دستگاه‌های مورد نیاز را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم باید فرهنگ استفاده، فناوری و دیگر اطلاعات آن نیز همراه آن وارد کنیم اما متاسفانه چنین اتفاقی نمی‌افتد.

به گفته عقیلی، بزرگترین مساله‌ای که اتحادیه در حال حاضر با آن روبه‌روست، تداخل صنفی است که مشکل ریشه‌ای دارد و براساس قانون، پلمب‌های فعلی صورت گرفته و برای حل آن باید این مشکل از بنیان رفع کنیم.

وی ادامه داد: هنگامی که در قانون سه اتحادیه از یکدیگر مجزا شده‌اند، اتحادیه لیتوگرافان خود را محق می‌داند و به دنبال گرفتن حق و حقوق خود خواهد بود. اگر بخواهیم این مساله را حل کنیم باید با استفاده از وکیل، قانون و مصوبه‌های مجلس را بررسی کنیم و مراحل حقوقی آن را طی کرد.

این فعال صنعت چاپ با اشاره به راهکارهای حل مساله تداخل گفت: باید محدودیت آغاز و انتها برای چاپخانه‌دار گذاشته شود. به عنوان مثال، اگر چاپخانه‌ای 16 تا 24 ورق در شبانه‌روز در حال کار دارد، تنها نیازمند یک دستگاه پلیت‌ستر است و چنین محدودیتی باعث خواهد شد تا چاپخانه طبق قانون پیش برود و کار لیتوگراف را انجام ندهد. تداخل صنفی زمانی روی می‌دهد که تعداد دستگاه از حد خارج شود. همچنین چاپخانه‌های بزرگ نباید بیش از یک دستگاه پلیت‌ستر داشته باشند.

عقیلی با بیان راهکار دیگری افزود: متاسفانه ضعف قوانین باعث شده تا جواز دادن به چاپخانه‌داران یا لیتوگرافان به راحتی صورت بگیرد در حالی که باید برای جوازدهی مراحل خاصی وجود داشته باشد تا هر کسی نتواند به راحتی جواز فعالیت در این صنف‌ها را بگیرد. به طور مثال، فردی که می‌خواهد مجوز لیتوگرافی بگیرد، باید حداقل 10 سال سابقه بیمه‌ای خدمت در لیتوگرافی داشته باشد اما چنین نیست و به راحتی مجوز می‌گیرد.

وی اظهار کرد: خرید و فروش جواز نیز کار اشتباهی است. مدرک جواز چاپخانه اخذ شدنی است و باید بعد از سابقه کار بیمه‌ای باشد. وقتی هر فردی به راحتی می‌تواند وارد این صنف‌ها شود، بسیاری مسائل دیگر نیز اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر وقتی چاپخانه‌داری می‌خواهد مجوز لیتوگرافی بگیرد باید سابقه کار لیتوگرافی داشته باشد، بنابراین این امر جلوی ورود به صنف‌های دیگر و تداخل را می‌گیرد.

 

اخبار چاپ: گفت‌گوی‌های انجام شده تنها بازتاب‌دهنده نظرات مصاحبه‌شونده است و الزاماً نشان‌دهنده دیدگاه‌های اخبار چاپ نیست.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: