بیطرفان:
بازنگری برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها، ضرورت صنعت چاپ است


محمد بیطرفان، رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: چاپ دارای هویت مستقلی است که متاسفانه یک بعدی مانده و برای تغییر وضعیت آن نیازمند تغییر برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها از سوی دولت است.

به گزارش اخبار چاپ، بیطرفان با اشاره به جایگاه ارزشمند صنعت چاپ در میان دیگر بخش‌ها اظهار کرد: صنعت چاپ هویت مستقلی دارد و یک صنعت زیربخشی نیست. به همین دلیل بی‌توجهی به این هویت و تلفیق آن با صنایع و بخش‌های دیگر مانند بسته‌بندی، نشر و تبلیغات باعث خواهد شد تا این صنعت مورد بی‌مهری قرار بگیرد. متاسفانه این صنعت با نام‌هایی چون چاپ و بسته‌بندی، چاپ تبلیغاتی، چاپ نشر و چاپ امنیتی استفاده می‌شود که اشتباه است.

وی افزود: از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های صنعت چاپ همچنان تک‌بعدی مانده و با توسعه توانمندی‌ها و قابلیت‌های این حوزه همگام نیست، در حالی‌که فناوری و صنعت چاپ در دیگر بخش‌های پژوهش، اقتصاد، صنعت، اجتماع، فرهنگ، سیاست، بهداشت و درمان، صادرات غیرنفتی، برندسازی ملی و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی به‌عنوان صنعتی تاثیرگذار نقش‌آفرینی می‌کند. به روز شدن و بازنگری در برخی از قوانین و آیین‌نامه‌های صنعت چاپ براساس اسناد بالادستی یک ضرورت انکارناپذیر برای بهبود وضعیت این صنعت به شمار می‌آید.

بیطرفان با اشاره به برخی شاخصه‌های فناوری و صنعت چاپ گفت: فناوری چاپ در طبقه‌بندی  فناوری‌ها، در زمره فناوری‌های پیشرفته و سطح بالا (High Technology) قرار می‌گیرد و در طبقه‌بندی صنایع، این صنعت در زمره صنایع راهبردی است. این صنعت استراتژیک نیازمند توجه ویژه دولتمردان است .

وی درباره ثمرات ایجاد انجمن علمی فناوری چاپ ایران عنوان کرد: توجه به رویکردهای علمی و پیاده‌سازی مدیریت مبتنی بر دانش تاثیر بسیاری بر این حوزه خواهد گذاشت و به نظرم حلقه مفقوده‌ای است که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران ادامه داد: امروزه در رسانه‌ها و نشریات تخصصی صنعت چاپ مطالب علمی به چاپ می‌رسد و حتی شعارها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات اتحادیه صنفی چاپخانه‌داران نیز رنگ و بوی علمی به‌خود گرفته بود. به نظر می‌رسد مدیریت علمی و برنامه‌های دانش‌محور علاوه بر تجربه‌های پیشکسوتان این حوزه خواسته اهالی این صنف است.
 
بیطرفان گفت: صنعت چاپ در ابتدای ورود به کشور تک‌محصولی و بیشتر به حوزه نشر محدود بود، ولی امروزه هیچ حوزه‌ای نیست که صنعت چاپ در آن نقش‌آفرینی نکند؛ به گونه‌ای که امروزه صنعت چاپ در حال تولید محصولات متنوعی است که در حوزه بسته‌بندی کالاهای صنعتی مختلف، موادغذایی، دارویی و بهداشتی، پوشاک، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، اوراق بهادار و کالاهای تزیینی دیده می‌شود و حضور چاپگرهای سه بعدی در حال دگرگون کردن صنعت چاپ است.

این محقق صنعت چاپ افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد تولیدات صنعت چاپ کشور شامل چاپ بسته‌بندی، صنعتی، تبلیغاتی، امنیتی، تزئینی، اداری و ... مرتبط با صنعت چاپ هستند که نشان از گستردگی و به هم پیوستگی صنایع مختلف با این حوزه دارد، به همین دلیل نگاه دولت باید به این بخش تغییر کند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: