رئیس مجلس شورای اسلامی:
مسئولان نظام با اصناف برپایه اعتماد برخورد کنند/ فرهنگ پرداخت مالیات در کشور ضعیف است


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ مالیات دادن در کشور ضعیف است، گفت: همه مسئولان اجرایی کشور که با اصناف ارتباط دارند، اساس کارشان را برپایه اعتماد قرار دهند و نظارت را به اصناف بسپارند.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، به نقش و اهمیت اصناف در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: همه مسئولان اجرایی کشور و بخش‌هایی که با صنوف ارتباط دارند، باید اساس کارشان برپایه اعتماد باشد، چرا که اگر به گذشته صنوف نگاه کنیم، اصناف پشتیبان نهضت‌ها بوده‌اند چرا که قلب‌های آنان به سمت حرکت اصلاحی و حفظ امت اسلامی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه جای دنیا بسیاری از امور نظارتی به تشکل‌های صنفی واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: البته اگر این تشکل‌ها نظارت را درست انجام ندهند، جرایم سنگینی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در دو سه دهه اخیر، یک جریان چپگرا به تضاد بین دولت، بازار و بخش خصوصی دامن زد و توهمی ایجاد کرد که گویی بازار از بقیه بخش‌ها جداست، در حالی که بازار هیچ‌گاه از حرکت انقلاب اسلامی و روحانیت جدا نبوده است و این کار سبب شد تا افراد ریشه‌دار که به صورت حرفه‌ای کارشان را انجام می‌دهند کنار رفته و افراد بی‌ریشه رشد کنند.

لاریجانی به این نکته اشاره کرد که باید به اصالت‌های فرهنگی خودمان بازگردیم که یکی از آنها اعتماد کردن به صنوف است.

رئیس مجلس شورای اسلامی از همراهی مجلس با اصناف و بخش خصوصی خبر داد و گفت: ما حتی آیین‌نامه مجلس را تغییر دادیم تا بخش خصوصی در کنار دولت در کمیسیون‌ها حضور یابد، یا حتی در صحن مجلس وقتی نماینده مجلس یا دولت اظهارنظر می‌کند، نماینده بخش خصوصی هم بتواند اظهارنظر کند، اتفاقی که در مورد قانون نظام صنفی در صحن علنی مجلس افتاد.

وی تأکید کرد: ما باید نظارت را برعهده خود اتحادیه‌ها قرار دهیم تا هزینه‌های نظارت هم کاهش یابد.

لاریجانی گفت: تردید نکنید مسیر کشور جز با فعالیت صنوف، بهتر و راحت‌تر انجام نمی‌شود و در کنار آن، نیاز است تا از سیستم‌های جدید و تکنولوژی‌های به روز برای نسل جدید استفاده کرد که بخشی از آن به نوع داد و ستدها هم برمی‌گردد، البته خیلی راغب نیستیم که قوانین را دستکاری کنیم، اما باید بخش‌هایی متناسب با شرایط روز تغییر کند، چرا که اگر اصناف خود را مجهز نکنند، واسطه‌های دیگری جای آنها را می‌گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مالیات اصناف نیز اینگونه اظهارنظر کرد که قبول دارم در این زمینه باید براساس اعتماد عمل کرد، اما این را هم باید پذیرفت که در کشور ما فرهنگ مالیات دادن ضعیف است که باید اصلاح شود و اگر بخواهیم بدون نقص کشور را اداره کنیم، باید فرهنگ مالیات جا بیفتد.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا کار براساس اعتماد پیش می‌رود و 90 درصد پرداخت مالیات بر درآمد براساس اظهار خود فرد است نه آنکه مأموری بیاید و مالیات تعیین کند.

وی پیشنهاد داد تا در چند ماه باقی‌مانده از هشتمین دوره از مجلس شورای اسلامی در صورت تمایل اتحادیه های صنفی، نظاماتی را پیشنهاد کنند تا قوانین لازم در مجلس به تصویب برسد.

وی همچنین گفت: امسال سال تدوین برنامه ششم توسعه است که همین روزها باید در دولت به نتیجه برسد و می‌توان برخی نکاتی که برای حرکت بهتر اصناف لازم است، در این قانون دیده شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ اول تيرکلیدها : علی لاریجانی روز اصناف مالیات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: