نگاه تند مالیاتی‌ها اصناف را سرخورده کرد


رئیس اتاق اصناف ایران گفت: نگاه بسیار بد و تند برخی مسئولان در حوزه مالیات، اصناف را سرخورده کرده است.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، علی فاضلی در مراسم روز ملی اصناف با تقسیم بندی حوزه اصناف به ۴ بخش اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و امنیتی، گفت: در حوزه اقتصادی در مجموع، ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار بنگاه صنفی دارای پروانه کسب فعالیت دارند که در کنار آنها، در حدود ۷۵۰ هزار واحد شناسایی شده بدون پروانه فعالیت می‌کنند. از این مجموعه ۴۵ درصد از اصناف را صنوف توزیعی، ۲۲ درصد را صنوف تولیدی و ۳۳ درصد را صنوف خدماتی و خدمات فنی در کشور در بر می گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در اصناف حدود ۱۸۵۰ رسته صنفی فعال هستند، افزود: بر این اساس ۸۳۰۰ اتحادیه صنفی ساماندهی شده اند که یکی از نهادهای مدنی کشور به شمار می‌روند، در حالی که در جهان کمتر دیده شده است که اتحادیه ها، هر ۴ سال یکبار انتخابات برگزار کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، در مجموع ۲۴ میلیون نفر-خانوار در اصناف فعالیت می‌کنند که حداقل در مجموعه سیاسی کشور، ۱۲ میلیون رای‌دهنده در اشکال مختلف را به خود اختصاص داده اند.

به گفته فاضلی، اصناف در حوزه صادرات، سهم ۵۰۰ میلیون دلاری در صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده اند، اما اگر پتانسیل مجموعه اصناف را در نظر بگیریم، ۲ میلیارد دلار می تواند ارزآوری صادراتی داشته باشد، ضمن اینکه حدود ۷ میلیون شغل در مجموعه اصناف ایجاد شده است، در حالی که بر اساس آمارهای رسمی، دولت برای ایجاد یک شغل، باید ۱۶۰ میلیون تومان هزینه کند، ضمن اینکه این بخش ۷ میلیون شغل در اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بیشتر سازمان‌ها و ساختارهای خیریه کشور، از مجموعه اصناف شکل گرفته است، گفت: در بخش سیاسی اگرچه اصناف در گروه بازی‌ها و کارهای سیاسی گری و سیاسی بازی دخالت نکرده اند ولی یکی از تاثیرگذارترین نیروهای سیاسی به شمار می روند که تحت امر مقام معظم رهبری هستند و امروز نیز در حمایت از ولایت و رهبری کم نمی گذارند.

فاضلی اظهار داشت: در حوزه سیاسی بیشترین کاری که اصناف می‌کند، هماهنگی با دولت است که اکنون نیز تعامل دولت و اصناف نیز در سطح بسیار خوبی شکل گرفته است، البته دولت فعلی نیز در به کارگیری این نیروی عظیم در جریان سازی ها به خصوص در سیاستگذاری ها، نقش عمده ای ایفا کرده است.

رئیس اتاق اصناف ایران سپس به بیان چالش‌های حوزه اصناف پرداخت و گفت: عدم ارتباط صحیح بین بنگاه‌های بزرگ و کوچک چالش عمده ای است که پیش روی اصناف قرار گرفته است که بر این اساس، کاری که در مجموعه اصناف برای رفع این معایب انجام گرفت، هماهنگی و همدلی بین اتاق اصناف و بازرگانی و تعاون است تا بتوانیم این چالش را برطرف کنیم.

وی افزود: در بحث ایجاد اشتغال سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف می توانند کمک حال دولت باشند، اما برخی از چالش‌ها دست بنگاه‌ها نیست بلکه بحث سیاستگذاری در حوزه دولت و مجلس می تواند حلال این مشکلات باشد.

فاضلی گفت: به نظر می رسد افزایش مستمر هزینه های تولید در کشور، کمر تولید را شکسته است. از سوی دیگر، آنچه تسهیلات برای تولید از سوی بانک در نظر گرفته شده است، بهره ۲۰ درصدی دارد، اما هزینه های مترتب بر تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد است که این روند به طور قطع به رشد تولید نمی انجامد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اگر اصناف درست ساماندهی شوند، خادمان خوبی برای اقتصاد کشور همانند دوران جنگ خواهند بود. اگرچه نظام توزیع کشور آسیب شدید دیده و نگاه بسیار بد و تند برخی مسئولان در حوزه مالیات، اصناف را سرخورده کرده است. این تعامل را آنطور که باید و شاید به سمت تعالی نبرده است.

وی اظهار داشت: اگر قرار است که تولید رشد کند، توزیع باید سازمان یافته تر حرکت کند که این سازمان یافتگی را اکنون نداریم. در عین حال، از سال ۱۳۵۰ قانون نظام صنفی چندین بار تغییر کرده است، امروز متاسفانه قانون نظام صنفی، قانون توسعه محور و توسعه گرا نیست و به کار روزمرگی می پردازد؛ بنابراین تقاضای ما این است که چنین نگاهی را از این قانون برداریم.

مراسم روز ملی اصناف دقایقی پیش با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون حقوقی رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۴ اول تيرکلیدها : روز اصناف علی فاضلی مالیات


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: