رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران»؛
پدر صنعت چاپ تعبیر درستی برای نوریانی است


مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران» در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. بهمن پورمند، رییس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران گفت: چاپخانه‌های امروز ثمره تلاش‌های نوریانی است و به حق وی را باید پدر صنعت چاپ ایران دانست.

 به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری فارس، آیین‌ رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران» زندگی‌نامه مرتضی نوریانی پدر صنعت چاپ نوین ایران که به کوشش سمیه سادات شفیعی و مجید خسروی تألیف شده بود عصر امروز (26 خردادماه) در کتابخانه ملی ایران با حضور جمعی از اهالی چاپ و فرهنگ رونمایی شد.

 

*با وحدت در حوزه چاپ چرخه صنعت را بچرخانیم

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند سالی می‌شود که در خدمت اهالی صنف چاپ هستم و در دیدارهایی که با اهالی این صنف دارم آنها دستگاه‌های قدیمی چاپخانه‌های‌شان را به من نشان می‌دهند و اعلام می‌کنند که این دستگاه‌ها را از مرحوم نوریانی خریداری کردند.

وی افزود: در طول تمام این دیدارهایی که با هالی چاپ داشته‌ام آنها به خصوصیت‌های وی اشاره کرده‌اند که بزرگواری از جمله خصوصیت‌هایی است که همه به صورت مشترک به آن اشاره داشته‌اند و چه نیکو است که در انقلاب ما که یک انقلاب فرهنگی است به افراد بزرگ و پیشکسوت احترام گذاشته می‌شود و این کتاب که امروز منتشر شده است می‌تواند نقطه آغازی برای بزرگداشت اهالی فرهنگ باشد. ما باید در حوزه فرهنگ به خصوص چاپ با یکدیگر وحدت داشته باشیم و به موجب آن چرخی از چرخه بزرگ صنعت کشور را بگردانیم.

 

*حمایت از احداث چاپخانه در شهرستان‌ها

حسین انتظامی معاون مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن اشاره به اینکه چاپ از جمله مسائل زیرساختی حوزه مطبوعات است، گفت: بر خود لازم دانستم در این جلسه حاضر شوم. در طی این چند سال با هر کدام از اهالی چاپ که دیدار داشته‌ام آنها اعلام می‌کردند که وامدار مرحوم نوریانی هستند.

وی افزود: خواهشی دارم از اهالی چاپ آن هم این است که ما در بیش از 15 استان کشور چاپ روتاتیف نداریم در حالی که در تمام استان‌ها روزنامه داریم و این روزنامه‌ها حتی در استان‌ها کم برخوردار نیز وجود دارد و این روزنامه‌ها مجبور هستند برای چاپ روزانه خود به مرکز بیایند و روزنامه‌شان را چاپ کنند و این رفت‌وآمدها برای آنها هزینه‌هایی دارد.

معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون برای بالغ بر 2 هزار نشریه مجوز صادر شده که 35 درصد نشریات موجود در کشور است. روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و خبرگزاری متعلق به دولت نداریم و این به خاطر این است که امروز هر دستگاهی می‌خواهد فعالیت‌های خودش را منعکس کند روزنامه‌ای راه انداخته و این روزنامه نیازی برای چاپ ایجاد کرده و از آنجا که دولت نمی‌خواهد در هیچ بخشی با بخش خصوصی رقابت کند و برای این کار دلیلی نیز وجود ندارد که دولت رقیب بخش خصوصی شود. در بحث چاپ نیز به همین نحو است و ما از افرادی که در شهرستان‌ها چاپخانه دایر می‌کنند حمایت می‌کنیم.

 

*سخن گفتن از نوریانی بدون پژواک نخواهد بود

مجید خسروی یکی از دو مؤلف این کتاب در بخش دیگری از این مراسم گفت: موجب مسرت است که پس از 6 سال پژوهش نتیجه مطالعات ما رونمایی می‌شود. سخن گفتن در باب مرتضی نوریانی تداعی‌گر عشق به ایران، انسانیت و زندگی بود و آنچه امروز منتشر شده جلوه‌گر زندگی این فعال صنعت چاپ نوین است.

وی گفت: کدامیک از ما از کتبی که به واسطه چاپخانه‌های تأسیس شده توسط نوریانی بهره نبرده‌ایم و یا روزنامه‌ها و مجلات چاپ شده توسط دستگاه‌های مدرن را نخوانده است. سخن گفتن از نوریانی بدون پژواک نخواهد بود و این پژواک بعد از 20 سال همچنان جاری است. این کتاب سیمایی از یک کنشگر فرهنگی در حوزه صنعت را نشان می‌دهد.

 

*پدرم در اینجا حضور دارد

علی نوریانی فرزند مرتضی نوریانی در این مراسم گفت: پدرم امروز اینجا حضور دارد و آن هم به خاطر این ساعت (با اشاره به مچ دستش) است که در دستان من هست. زیرا این ساعت متعلق به او بوده و سال‌ها با آن زمان را در دست داشته است.

وی در ادامه به خاطره‌ای از پدرش اشاره کرد و گفت: پدر من در مدرسه سن‌لویی فرانسوی‌ها فرانسه می‌آموخته اما در سال‌های پایانی تحصیل مدرسه را رها می‌کند و به هندوستان پیش خاله ما می‌رود و آنجا انگلیسی می‌خواند و بازمی‌گردد. او در مراجعت از هندوستان مجدداً امتحان می‌دهد و باقی‌مانده تحصیل را تمام می‌کند.

نوریانی در ادامه گفت: با توجه به اینکه پدر بزرگ من از سرداران رضاشاه بوده ولی توانایی مالی برای اعزام پدر من به خارج برای ادامه تحصیل را نداشته است از همین‌‌رو پدر من فعالیت‌هایی را آغاز می‌کند تا بتواند برای خود پس‌اندازی جمع‌آوری کند. وی پس از جمع‌آوری مبلغی به ایتالیا رفته و موفق به کسب دیپلم در رشته حسابداری می‌شود.

 

*افسوس می‌خورم چرا نتوانستم وی را از نزدیک ببینیم

حسینعلی متین‌رضا پیشکسوت حوزه صحافی در بخش دیگری از این مراسم گفت: سال 1327 مغازه صحافی باز کردم اما تا زمانی که مرحوم نوریانی زنده بود موفق نشدم وی را ببینم ولی داستان‌هایی در مورد وی از طریق دوستان می‌شنیدم و امروز افسوس می‌خورم که چرا نتوانستم وی را از نزدیک ببینیم.

متین‌رضا گفت: این کتاب یک کتاب مغتنم است و شخصیت نوریانی به واسطه این کتاب وارد فرهنگ ایران شد و خیلی متأسف شدم که نتوانستم چیزی در مورد مرحوم نوریانی در این کتاب بنویسم.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت:‌ شخصیت وجودی او در مداری قرار گرفته که کمتر افرادی هستند که نقطه‌ضعفی نداشته باشند و نوریانی یکی از آنها است. هیچ کس در تاریخ صنعت چاپ نیامده که مانند نوریانی از افراد دستگیری کند ما کسی مانند نوریانی در صنعت چاپ نداریم که همه به نیکی از او یاد کنند. فکر می‌کنم اگر قرن‌ها نیز بگذرد کسی مانند نوریانی در این مملکت نخواهد آمد.

 

*نوریانی چاپ ایران را دگرگون کرد

مهدی گلستانیان از پیشکسوتان حوزه چاپ در این مراسم گفت: از سال 26 با مرحوم نوریانی آشنا شدم من یک چاپخانه در بازار داشتم و یک چاپخانه نیز در لاله‌زار تأسیس کرده بودم هر روز ساعت 11 به سمت لاله‌زار می‌رفتم و در مسیر به تجارتخانه نوریانی می‌رسیدم و هر بار که وارد تجارتخانه او می‌شدم بدون اینکه متوجه شوم و حتی نیت خرید داشته باشم یک ماشین چاپ به من می‌فروخت.

وی افزود: نوریانی باعث پیشرفت این مملکت بود و حتی شرکت صنعت چاپ نیز به واسطه این تأسیس شد که کتب درسی ما برای چاپ به خارج نرود زیرا کتب درسی ما در فنلاند چاپ می‌شد و نیت بعدی ما در این شرکت براین بود که اسکناس ایران را خودمان چاپ کنیم ولی موفق نشدیم مجوز آن را بگیریم. این مرد یک مرد بزرگ است و دست تمام چاپخانه‌داران را گرفته بود. وی موجب شد که چاپ ایران دگرگون شود و ما در حوزه نشر دست کمی از اروپا نداشته باشیم این کتاب کار بزرگی بود که برای این فرد صورت گرفت.

 

*پدر صنعت چاپ تعبیر درستی برای نوریانی است

بهمن پورمند نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در این مراسم گفت: وقتی از نوریانی با عنوان پدر صنعت چاپ یاد می‌شود باید گفت که عبارت دقیقی است هر کس به دیدار وی می‌رفت دست خالی برنمی‌گشت و دست وی همیشه پربرکت بود. تمام چاپخانه‌های امروز ثمره محبت‌های نوریانی بود. وی لطف بسیاری به صنعت چاپ داشت و این صنعت مدیون نوریانی است.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: