معاون وزیر ارشاد:
دولت یازدهم مجوز بیش از 2 هزار نشریه را صادر کرد


معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: از ابتدای استقرار دولت یازدهم تاکنون بیش از 2 هزار عنوان نشریه مجوز فعالیت گرفته اند که 35 درصد نشریات موجود را تشکیل می دهد .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین انتظامی عصر سه شنبه در مراسم رونمایی از کتاب خدمت به فرهنگ ایران در کتابخانه ملی افزود: این نشریات خصوصی بوده و در میان متقاضیان مجوز روزنامه، هفته نامه متعلق به دولت و دستگاه دولتی نداریم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به صنعت چاپ گفت : نشریات ، تشکل های صنفی، رونامه نگاران و چاپخانه داران نیز باید مشارکت کنند تا در استان ها صنعت چاپ فعال‌تر شود .

انتظامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 15 استان در کشور فاقد صنایع نو و روزآمد در حوزه چاپ است ، ادامه داد: در بسیاری از مراکز استان ها چاپ رتاتیو(ماشینی که همزمان چند کار را انجام می دهد) و بسیاری از رونامه ها و نشریات در شهرهای مختلف ناچارند برای چاپ به استان های همجوار سفر کنند که دراین شرایط رسانه ها نقش موثر خود را از دست می دهند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشویق وزارت ارشاد به سرمایه گذاری در مراکز استان ها و شهرها و ایجاد چاپخانه های جدید گفت : این اقدام منجر به رونق و توسعه صنعت چاپ در هر منطقه می شود و در واقع اشتغالزایی بوجود می آید.

وی از اعتماد به بخش خصوصی به عنوان یکی از سیاست های محوری و باورمندانه دولت یازدهم نام برد و گفت: باید صنعت چاپ در بخش خصوصی توسعه یابد.

انتظامی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های مرتضی نوریانی اشاره کرد و افزود: پدر صنعت نوین چاپ ایران نقش محوری و پایه گذار در کشور داشته و در واقع تالیف این کتاب به ما کمک می کند تا در حوزه های مختلف نقش بزرگان را در تاریخ ، تکامل و تربیت نیروی انسانی را قدر بدانیم و از سرمایه های خود استفاده کنیم.

محمود رضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم رونمایی گفت: مردم و انقلاب ما فرهنگی است، با الگو قرار دادن افرادی مانند نوریانی باید در حوزه های مختلف فعال تر عمل کنیم.

وی با اشاره به بازدید های خود از مراکز چاپ در استان های مختلف گفت : برخی صاحبان چابخانه ها ماشین های قدیمی را به من نشان می دادند و می گفتند که آنها را مرتضی نوریانی با شرایط سهل و آسان در اختیار ما قرار داده است.

وی افزود: ورود صنعت گسترده چاپ به ایران کار بزرگی است و باید از چنین شخصیت هایی تجلیل شود.

کتاب خدمت به فرهنگ ایران در باره زندگی نامه مرتضی نوریانی پدر صنعت نوین چاپ ایران است که توسط سمیه سادات شفیعی و مجید خسروی تالیف شده است. این اثر ضمن ارایه شرح حال و فعالیت های تجاری مرتضی نوریانی بنیان گذار و پدر صنعت نوین چاپ ایران به بررسی فصل مهمی از تاریخ این صنعت در دهه های 20 تا 60 پرداخته است.

نویسندگان کتاب با ارایه تحلیلی از افت و خیزهای سرمایه داری تجاری با اتخاذ روش تحقیق کیفی مطالعه کتابخانه ای ، تحلیل اسناد رسمی و غیر رسمی، مصاحبه ساختارمند با چهره های شناخته شده عرصه فرهنگ و مدیران صنعت چاپ تصویری از تغییرات اجتماعی ایران معاصر به دست می دهند.

مرتضی نوریانی نقش به سزایی در راه اندازی اکثر چاپ خانه ها داشته و به نوسازی و توسعه نوین چاپ ایران از لحاظ فنی و مالی کمک شایانی کرده است.

حمایت از آموزش حرفه ای در حیطه های تخصصی چاپ و نشر در قالب راه اندازی آموزشگاه چاپ در دهه 40 از تدابیر ارزشمند وی است.

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۷ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: