رونمایی از زندگینامه بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران


مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران» با حضور حسین انتظامی و محمودرضا برازش برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران» با حضور حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود .

مراسم رونمایی از کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران» تالیف سمیه سادات شفیعی و مجید خسروی از ساعت ۱۷ تا ۱۹ سه‌شنبه ۲۶ خرداد ماه در کتابخانه ملی برگزار می‌شود . این کتاب از سوی مولف ـ ناشر چاپ و راهی بازار کتاب خواهد شد.

مرتضی نوریانی که متولد 1290 در تهران است، پدر صنعت نوین چاپ در ایران لقب دارد. وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی به ایتالیا رفت و با دریافت درجه فوق لیسانس، عنوان حسابدار خبره را به دست آورد و با فراگرفتن زبان‌های فرانسه، ایتالیایی، انگلیسی و آلمانی به ایران بازگشت. مرتضی نوریانی رشته تجارت خود را به امر چاپ اختصاص داد و در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۶۰ ناوگان صنعت چاپ ایران را از طریق فروش اقساطی ماشین آلات مدرن به‌روز ساخت.

وی با تلاش شبانه‌روزی و دریافت کمک از کارخانه بزرگ هایدلبرگ در آلمان، صنایع چاپ ایران را نوسازی کرد و بیش از ۸۰ درصد چاپخانه‌های ایران را مجهز کرد و توانست مدال طلای هایدلبرگ را به دست آوردنوریانی با تاسیس بنیاد نیکوکاری قسمتی از ثروت خود را به امور خیریه اختصاص داد و مجله گوهر را بنیاد نهاد. مرتضی نوریانی سال 1377 درگذشت.

کتاب حاضر، ضمن ارائه شرح‌حال و فعالیت‌های تجاری و فرهنگی مرتضی نوریانی، بنیان‌گذار و پدر صنعت نوین ایران، به بررسی فصل مهمی از تاریخ این صنعت در دهه‌های 20 تا 60 ش می‌پردازد و تلاش دارد از این رهگذر، تحلیلی از فرازوفرود سرمایه‌داری تجاری در چارچوب تغییرات اجتماعی ایران معاصر ارائه کند. مرتضی نوریانی در مقام کارآفرین نقش به سزایی در راه‌اندازی اغلب چاپخانه‌ها در این دوره داشته و به گواهی دست‌اندرکاران امر، نوسازی و توسعه صنعت نوین چاپ ایران مرهون مساعدت‌های فنی و مالی او است. در کنار فعالیت تجاری به‌عنوان کنشی عقلانی که خود با انگیزه‌های ارزشی دنبال شده، حمایت از آموزش و پژوهش در حیطه‌های تخصصی چاپ و نشر، شعر و ادب فارسی، تاریخ، طب و هنر در قالب اقدامات بنیاد نیکوکاری نوریانی از سایر خدمات او به فرهنگ ایران به شمار می‌آید.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: