علی مغانی:
اختلافات در تهران نشأت گرفته از افراد است نه قوانین


علی مغانی، پیشکسوت صنعت چاپ گفت: قانون و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته مشخص بوده و اختلافات موجود ناشی از برخورد افراد است.


علی مغانی، رییس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی با اشاره به انتخابات اتحادیه تهران، اظهار کرد: افرادی که به عنوان هیات مدیره انتخاب شده‌اند، پیشکسوت و با سابقه هستند و مشکلات این صنف را به خوبی می‌شناسند. امیدوارم با درایت آنها، مشکلاتی که در صنف بود حل شود، اما در درجه اول همدلی، همیاری و همکاری میان افراد انتخاب شده اهمیت دارد.

وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ، افزود: قانون و مقرراتی که وجود دارد، مربوط به گذشته است و از قبل به اداره چاپ و نشر رسیده و تا امروز گریبان چاپخانه‌داران را گرفته است. در یک‌صد سال گذشته  با ورود چاپ به ایران، کار این بخش بیشتر چاپ و نشر کتاب، روزنامه و مجله بود و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل اینکه متولی این حوزه است، عهده‌دار چاپخانه‌ها نیز شد. اما در حال حاضر که تنها حدود 20 درصد از کار چاپخانه‌ها، به صورت تخصصی به کتاب می‌پردازد و در این جا علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید ورود کنند تا صنعت چاپ و بسته‌بندی بتواند مسیر درست و منطقی خود را طی کند.

این پیشکوست صنعت چاپ بیان کرد: این سه وزارتخانه به مدد چاپ و بسته‌بندی بیایند. برای اینکه صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم باید به این حوزه‌ها، به ویژه بسته‌بندی توجه ویژه شود. در این دوره باید همپای دنیا پیش برویم و تربیت کارشناس به روش استاد و شاگردی دیگر جایگاهی ندارد. از سوی دیگر، هر روز بر واردات کالاهای چاپی اضافه خواهد شد، به طوری‌که در سال گذشته بالغ بر 2 میلیارد دلار واردات کالاهای چاپی داشته‌ایم؛ به همین دلیل نیازمند شناسایی کمبود‌ها و برنامه‌ریزی هستیم تا این معضل را پشت سر بگذاریم.

مغانی در ادامه به مسائل داخلی اتحادیه صنف چاپخانه‌داران و درگیری با دیگر صنوف اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته هیات مدیره این اتحادیه گرفتار مشکلات داخلی و تنش‌هایی بوده‌اند که امیدوارم در ترکیب جدید هیات مدیره، این مسائل حل شود. در جایی که دولت به دنبال تعامل با بخش خصوصی است، این بخش نیز باید شرایط این تعامل را آماده کند. متاسفانه مخالفت‌های گروهی با گروه‌های دیگر فعالان حوزه‌های مختلف، جلوی بهبود روند خصوصی‌سازی را می‌گیرد.

وی با اشاره به حل شدن مساله تداخل صنفی در بسیاری از استان‌های کشور اظهار کرد: در استان خراسان رضوی، اتحادیه لیتوگرافان، صحافان و چاپخانه‌ها به یک اتحادیه تبدیل شده و این امر جلوی بسیاری از مشکلاتی را که در اتحادیه تهران ایجاد شده،‌ گرفته است. مجمع نمایندگان اتاق اصناف باید پیشنهاد این ادغام را بدهند، چرا که چنین مسائلی در دنیای امروز بی‌معنی است. در ماده 2 آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته نوشته شده است که لیتوگرافی محلی است که کار عکاسی روی فیلم، کاغذ، سیلندر و غیره انجام می‌شود که می‌تواند به صورت مجزا یا بخشی از چاپخانه باشد، با این حال متاسفانه اختلافات میان اصناف در تهران، نشأت گرفته از افراد است و نه قوانین.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: