به گزارش اخبار چاپ به نقل از خبرگزاری مهر، جلال ذکایی مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی که برای خبرگزاری مهر ارسال کرده است، به موضوع چالشی ماههای اخیر صنعت چاپ کشور یعنی «تداخل صنفی» و انگیزههای طراحان این مسئله پرداخته است که در زیر از نظر مخاطبان میگذرد :
چندی است که موضوع تداخل صنفی در بخشهای قبل و پس از چاپ، بهانهای شده است برای برخی افراد که بهدلیل عدم کارآمدی و فائق آمدن بر مشکلات صنفی، این فرصت را مغتنم دانسته و با نگاهی سادهلوحانه تمام مشکلات صنف لیتوگرافی و صحافی را ناشی از تداخل صنفی معرفی کنند و متعاقباً راهحل تمام معضلات را نیز وابسته به تفکیک حوزۀ وظایف بخشهای مختلف صنعت چاپ قلمداد نمایند .
در ابتدای شروع این بازی کودکانه، پیدا بود که طراحان اصلی پروژه تداخل صنفی، نه بهدنبال حل مشکلات صنفی هستند و نه توان حل آن را دارند، اما با انتخاب زمان منتهی به انتخابات اتحادیه چاپخانهداران تهران میتوانند با ایجاد فضایی مسموم، برخی از کاندیداها را ناتوان و برخی کاندیداهای مورد علاقۀ خود را منجی صنف چاپ معرفی نمایند. در این میان سوالات متعددی بین دستاندرکاران چاپ اعم از لیتوگراف، چاپخانهدار و صحاف مطرح میشد که :
۱ - اگر موضوع تداخل صنفی باعث مشکلات است، چرا این موضوع در سایر استانها منشا معضلات نیست؟
۲ - چرا تاکنون و پس از گذشت بیست و چند سال از تصویب آئیننامه تاسیس و نظارت بر چاپخانهها و واحدهای وابسته، موضوع تداخل صنفی مطرح نبوده و در چهار ماهۀ منتهی به انتخابات اتحادیه چاپخانهداران تهران، برخی افراد را وادار به طرح موضوع تداخل صنفی کرده است؟
۳ - آیا تداخل صنفی فقط در حوزۀ چاپ مطرح است، یا در داخل صنف لیتوگراف نیز میتوان از مصادیق متعدد تداخل صنفی نام برد؟
و البته دهها سوال دیگر که همگی بیپاسخ ماندند .
هر چند خوشبختانه با درایت مدیرکل چاپ و نشر و صدور ابلاغیهای مبنی بر بلامانع بودن استفاده از دستگاههای لیتوگرافی توسط چاپخانهها (به استناد تبصره ذیل ماده ۲ آئیننامه تاسیس و نظارت بر چاپخانهها و واحدهای وابسته) پروژۀ کودکانۀ تداخل صنفی منتفی شد، اما نباید از انگیزههای پشت پرده و ارتباط آن با لابی نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران غافل بود که در فرصتهای بعدی مفصلاً به آن خواهیم پرداخت .
امید میرود انتخابات پیشرو با آرامش هرچه تمامتر برگزار شود و اهالی صنف چاپ نیز با تکیه بر قابلیتها و ظرفیتهای درونی هر یک از کاندیداها و بهدور از جنجالها و حاشیهسازیهای مرسوم، حضوری فعال در عرصه انتخابات صنفی خویش داشته باشند.