محمدرضا خالقی:
مؤسسات مالی و اعتباری عامل رکود در صنعت چاپ ایران هستند


در حال حاضر صنعت چاپ در ایران بسیار مظلوم واقع شده است. عوامل مختلفی چون سیاستهای غیرمنصفانه سازمان امور مالیاتی کشور، ضوابط غیر اصولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوسانات بازار ارز و از همه مهم تر کارشکنی بانک ها و مؤسسات مالی در این مسائل دخیل هستند.

محمدرضا خالقی مدیرعامل چاپخانه سجاد در گفتگو با اخبار چاپ ضمن انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادوار مختلف گفت: با اعمال سیاستهای اشتباه وزارت ارشاد اجحاف بزرگی در حق صنعت چاپ مرتکب شده است.
خالقی با اشاره به مسائل پیچیده در رابطه با بحث صنعت چاپ در ایران گفت: در حال حاضر صنعت چاپ در ایران بسیار مظلوم واقع شده است. عوامل مختلفی چون سیاستهای غیرمنصفانه سازمان امور مالیاتی کشور، ضوابط غیر اصولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوسانات بازار ارز و از همه مهم تر کارشکنی بانک ها و مؤسسات مالی در این مسائل دخیل هستند.
وی با بیان اینکه صنعت چاپ یک صنعت رو به تضعیف است، خاطرنشان کرد: بحث درآمدزایی صنعت چاپ یک بحث شعاری است و در عمل به اینگونه نیست. بحثهای مالی یکی از دو فاکتور مهم در جهت ادامه فعالیت های هر واحد صنفی است. اما تنها عاملی که باعث ادامه جریان چاپ در کشور است انگیزه و علاقه به این حرفه است.
او همچنین درخصوص مشکلات پیش آمده در مورد برنامه های توسعه ای واحد متبوع خود اظهار کرد: قبل از تغییرات نرخ ارز با باز کردن LC در بانک پاسارگاد درخواست وارد نمودن ماشین آلات چاپ از آلمان را داشتیم که پروسه حمل و نقل آن که توسط کشور ترکیه انجام می شد، حدود 9 ماه به طول انجامید. در این دوره تغییرات یک شبه نرخ ارز، باعث شد بانک پاسارگاد خواهان ما به التفاوت قیمت ارز شود که در این میان از بازپرداخت پول پرداختی هم سرباز زد.
مدیر عامل چاپخانه سجاد با اشاره به اینکه در طی 20 سال فعالیت در صنعت چاپ تنها علاقه شخصی باعث ادامه فعالیت بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه بسته بندی و همچنین چاپ قرآن و نهج البلاغه به سفارش آستان قدس رضوی فعالیت می کنیم.
خالقی در پایان با اظهار تأسف از جریانی که باعث در معرض رکود قرار گرفتن صنعت چاپ شده است، بیان کرد: امیدوارم با تحولی در عرصه سیاست گذاری ها و تصمیمات کلان صنعت چاپ در کشور، اقداماتی اثربخش و جدی در جهت تعدیل قوانین و همکاری با فعالان عرصه چاپ بر داشته شود تا بار دیگر رونق و پویایی به این صنعت تاریخی و زیربنایی باز گردد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ دهم شهريورکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: