اعتمادمظاهری:
چاپخانه‌های غیرخصوصی یکی از عوامل عدم توسعه در صنعت چاپ است


یکی از مهمترین مشکلات اهالی چاپ، سازمان امور مالیاتی کشور است یعنی با رویکردی که دولت در جهت رونق کسب و کار مطرح کرده است قوانین مالیاتی به خصوص مالیات ارزش افزوده، کاملاً با این سیاست‌ها در تناقض است.



احمدرضا اعتماد مظاهری، عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران در گفت‌وگو با اخبار چاپ، با بررسی مشکلات صنعت چاپ کشور به ارائه راه‌های برون رفت از آن پرداخت و گفت: مشکلات صنعت چاپ در حال حاضر در دو بخش مطرح است، که در بخش نخست می‌توان به مسائل «کلان»، اشاره کرد.
وی اضافه کرد: در بخش مسائل «کلان»، مواردی همچون «تعریف مناسب از جایگاه صنعت چاپ در داخل کشور»، «تعیین متولی متناسب با فعالیت این صنعت»، «استراتژی بر اساس برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، میان مدت و بر اساس سند چشم‌انداز واقع‌گرایانه» و «تعریف بودجه متناسب و درخور صنعت چاپ»، حائز اهمیت است.
اعتماد مظاهری ادامه داد: مسئله بعدی، مسائل «جاری» است که مهم‌ترین آنها مشکلات پیش آمده از طریق سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی است، همچنین یکی از مهمترین این مشکلات از طرف سازمان امور مالیاتی کشور است. با رویکردی که دولت در جهت رونق کسب و کار مطرح کرده است قوانین مالیاتی به خصوص مالیات ارزش افزوده، کاملاً با این سیاست‌ها در تناقض است.
وی افزود: با رویکردی که سازمان مالیاتی کشور با گرفتن وجوه از چاپخانه‌ها در نظر گرفته، شاهد در معرض رکود قرار گرفتن آنها هستیم و اگر روال به این شکل باشد، چاپخانه‌های کوچک‌تر به سمت تعطیلی پیش خواهند رفت.
مدیر تعاونی چاپخانه‌داران تهران با اشاره به بحث مالیات به عنوان یکی از عوامل توسعه کشور، گفت: می‌توان با بکارگیری کارشناسان اصناف گوناگون و بر اساس فاکتورهای استاندارد از رکورد و ورشکستگی بنگاه‌های ضعیف اقتصادی جلوگیری کرد.
وی درباره حضور بخش خصوصی در صنعت چاپ و سهم آن از بازار چاپ و نشر کشور، بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این صنف، ‌عدم حضور بخش خصوصی است تا آنجایی که هر سازمانی می‌تواند با استفاده از بودجه دولتی برای خود چاپخانه داشته باشد و اقدام به خرید و وارد کردن دستگاه‌ها و ماشین‌‌آلات گران قیمت چاپ کند. آن هم در شرایطی که بخش خصوصی توان خرید آن را ندارد و بعد از استفاده، آن را در بازار آزاد و به صورت رقابتی ناسالم با بخش خصوصی به فروش می‌رساند. در حالی که یک چاپخانه کوچک می‌تواند، با 20 یا 30 درصد ظرفیت خود همان فعالیت را انجام دهد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد کمیسیون و مرکز سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ تا در آن طرح‌های توجیهی به صورت مدون ارائه شود، گفت: با تأسیس این نهاد می‌توان فقط در صورتی که طرح توجیه اقتصادی داشته باشد، به خصوص طرح‌هایی که از نظر بار ارزی سنگین هستند، مجوز ورود ماشین‌آلات و استفاده از بودجه دولتی داد. در ضمن اگر این طرح با حضور صنف چاپخانه‌داران انجام شود، می‌توان با بکار گرفتن کارشناسان و مشاوران به ارائه راهنمایی و مشاوره در زمینه وارد کردن ماشین‌آلات، ظرفیت‌های اشباع شده یا ظرفیت‌هایی که پتانسیل‌ بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند، اقدام کرد.
اعتماد مظاهری در ادامه به نقش اتحادیه چاپخانه‌داران در اهداف ملی صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: اتحادیه‌ها و اصناف جزو شرکت‌های تجاری محسوب می‌شوند، ولی در واقع هدف از تشکیل آنها، ارائه خدمات به طیف وسیعی از مشتریان است. هدف از این کار عرضه کالاهایی با کیفیت بالا و قیمت تمام شده به‌صرفه‌تر هستند یا به نوعی هدف از این کار پایین‌ آوردن قیمت نیست بلکه هدف جلوگیری از نوسانات ناشی از سیاست‌ها یا جریانات ارزی است. در نتیجه تعاونی‌ها نقش بزرگی در منصفانه توزیع شدن کالاها و ملزومات و مواد اولیه و تأثیر گذاشتن بر بازار آزاد با توزیع مستمر و همیشگی است.
وی در پایان در مورد اهداف آتی اتحادیه چاپخانه‌داران، گفت: برنامه‌های اتحادیه برای پویا کردن و بالا بردن بهره‌بری، ‌توجه به برنامه‌های آموزشی در تمام زمینه‌ها نه فقط مسائل فنی چاپ، بلکه آموزش در مباحث مالیاتی و مسایل حقوقی است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ نهم شهريورکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: