بیژن نوباوه:
افزایش سرانه مطالعه ربطی به دولت ندارد//آمار غرب درباره مطالعه راست نیست


اخبار چاپ: بیژن نوباوه، با بیان این که سرانه مطالعه در غرب هم پائین است گفت: آماری كه غرب در مورد سرانه مطالعه خود می‌دهد صحیح نیست چرا كه نمی خواهند اطلاعات درست را منتشر كنند.به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی، بسیاری از دانش‌آموزان آنها اطلاعات تاریخی و علمی بسیار كمی دارند و این به دلیل افزایش چاپ رمان‌های عاشقانه و سیاسی و هیجان‌انگیز است.وی در باره وضعیت مطالعه در ایران نیز گفت: مسئله مطالعه اختصاص به دولت و سیستم ندارد، این‌طور نیست كه در دولتی عملی انجام شده ولی در دولت دیگر بهتر یا بدتر شده باشد. در طول این 30 سال ما دچار ضعف در میانگین مطالعه شدیم، همه دولت‌ها حتی دولت آقای خاتمی هم برای افزایش این سرانه تلاش كردند اما موفق نشدند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایلنا، وی با اشاره به دلایل كاهش سرانه مطالعه در ایران گفت: این كه مردم چرا مطالعه نمی‌كنند و باید به دنبال راهكار باشیم فكر غلطی است بلكه باید پرسید چه كار باید كرد تا مردم برای مطالعه احساس نیاز بكنند،‌این بحثی است كه در غرب مطرح است و به همین دلیل سرانه مطالعه آنها بالاتر است.
وی در ادامه افزود: تا زمانی كه احساس نیاز در جامعه برای مطالعه نیست، سرانه مطالعه هرگز بالا نمی‌رود.اگر همان‌گونه كه در مصرف مواد غذایی و گردشگری بدون هیچ راهكاری احساس نیاز و گاهی اسراف نیز می‌كنیم، باید مطالعه هم به صورت نیاز برای افراد دربیاید كه بدون هیچ راهكاری این نیاز را احساس كنند و به دنبال مطالعه بروند.
وی درباره بحث انحرافی و غلط ممیزی گفت: این یك بحث انحرافی است كه برای محكوم كردن دولت به كار می‌رود، اگر كتاب‌های غیراخلاقی یا فاسد در كشور چاپ نمی‌شود كار غلطی است؟ این بحث معنا ندارد و به نظر من ما آزادترین كشور در زمینه چاپ كتاب و نشریات هستیم.
نوباوه راهكارهایی را برای افزایش سرانه مطالعه بیان كرد و گفت:مهم‌ترین كاری كه در غرب صورت می‌گیرد نیازبه مطالعه را از ابتدای دبستان به بچه‌ها می‌آموزند از آنها می‌خواهند داستان‌هایی را بخوانند وقتی به صورت گزارش آن را در كلاس ارائه می‌دهند این كار باعث می‌شود بچه‌ها از كودكی به مطالعه خو بگیرند و بعدها مطالعه برای آنها به صورت نیاز دربیاید و گرنه به صورت فی‌البداهه هیچ نیازی ایجاد نمی‌شود.
وی گسترش دنیای مجازی و رسانه‌های صوتی تصویری را دلیل دیگری برای كاهش این سرانه بیان كرد وافزود: وقتی به دلیل پیشرفت‌های دنیای صوت و تصویر نیاز به دانش و دانستن در انسان‌ها از طریق دیدن و شنیدن رفع می‌شود دیگر كسی به سراغ مطالعه نمی‌رود از طرفی نبود مطالب متنوع و خوب برای مطالعه نیز این نیاز را كاهش می‌دهد.
نوباوه در ادامه افزود: كمتر كسی است كه در ایران بتواند از راه فرهنگ ارتزاق كند و این باعث ضعف فرهنگی می‌شود. باید در مدارس به كودكان مطالعه را آموخت تا در آینده برای آن احساس نیاز كنند.
نوباوه افزایش چاپ كتاب‌های عاشقانه و هیجان‌انگیز را عامل رشد سرانه مطالعه در غرب دانست وافزود: طبق آمار خود غربی‌ها هنوز 60 درصد دانش‌آموزان آنها اطلاعات علمی كمی دارند. و این به دلیل كمبود اطلاعات علمی آنهاست.مراكز تحقیقاتی و علمی غرب برای استفاده كاربردی از علوم بسیار خوب عمل می كنند اما لزوما همه این علوم و اطلاعات در بین اقشار عادی حامعه گسترش ندارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ دوشنبه ۳۰ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ سي شهريورکلیدها : نوباوه مطالعه


عشق کتاب

جناب نوباوه!جسارتا!با توجه به فرمایش شما پس چرا آقای صفار هرندی دائما از سیر صعودی سرانه مطالعه در کشور سخن می گفت؟یعنی راست نمیگفت؟!استغفرالله!
AIDA

khak bar sare hammatoon, ke yeki az oon yeki dorooghgootarid! bemiriii!





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: