مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ارشاد:
بخش خصوصی نشر باید با نمایشگاهداری کتاب آشنا شود


مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد درباره واگذاری برخی امور نمایشگاهی به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی گفت: معتقدم اگر قرار است واگذاری در این حوزه محقق شود، باید بخش خصوصی با صنعت نمایشگاهداری آشنا شود.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایبنا دکتر محمدرضا وصفی در گفت‌وگو با خبرنگار مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: برخی از دوستان فعال در انجمن‌های فرهنگی ناشران به‌عنوان یک فعالیت عرضی یا جانبی به فعالیت‌های مرتبط با نمایشگاه کتاب تهران می‌پردارند و آن را جزو وظایف ذاتی خود به شمار نمی‌آورند.

وی با بیان این‌که معتقدم باید بخش خصوصی به صنعت نمایشگاهداری آشنا شود، ادامه داد: صنعت نمایشگاهداری یک فعالیت ویژه است که باید به اهلش سپرده شود.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی عنوان افزود: تصور می‌کنم اگر قرار است مجامع فرهنگی در حوزه اجرای برخی امور نمایشگاهی ورود پیدا کنند، باید در حوزه نرم‌افزاری و محتوایی این اتفاق رُخ دهد نه در مباحث سخت‌افزاری.

وصفی در پاسخ به این پرسش که «واگذاری کامل امور به بخش خصوصی ممکن است چه آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد؟» در صورت اِعمال تمامی امور به بخش خصوصی، ممکن است این بخش، از آسیب‌ها و عیوب سیستم زنده نشر کشور _ البته در حوزه کاری خود _ غافل شود. البته این غفلت، غفلتی اجباری است. چرا که آن‌قدر حجم کاری این بخش در نوع خودشان فراوان است که با این واگذاری احتمال این‌که نتوانند به اهداف اصلی خودشان بپردازند، وجود دارد.

وی در توضیح بیشتر گفت: صنعت نمایشگاهداری صنعتی است متفاوت از حوزه صنعت نشر. انجمن‌های فرهنگی ناشران عموماً تخصص در صنعت نشر دارند نه صنعت نمایشگاهی. بنابراین، شایسته است بخشی که قرار است مسوولیت برخی فعالیت‌های نمایشگاه کتاب تهران را برعهده بگیرد _ که ممکن است تعاونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران باشد_ با ایجاد سازوکارهای لازم در بستر خود، ظرفیت نمایشگاهداری در حوزه فرهنگ را ایجاد کند.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفت‌وگو به با اشاره به وضعیت نشر کشور و ضرورت ارتقا در این حوزه، گفت: انجمن‌های فرهنگی ناشران باید پیش از هر چیزی برای این ارتقا راهکارهای اساسی ارایه کنند؛ به طور مثال انجمن ناشران کتاب‌های دانشگاهی باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه حل دهد که برای کتاب‌هایی که تنها طرح روی جلد آن‌ها عوض می‌شود، چه باید کرد؟ آیا این موارد نیز جزء آمار نشر کشور به حساب می‌آیند؟!

وصفی ادامه داد: به طور مثال، انجمن فرهنگی ناشران کتاب‌های آموزشی باید به این وزارتخانه راه حل دهد مبنی بر این که «کتاب آموزشی چیست و چه شاخص‌هایی دارد؟»

وی ادامه داد: به تعبیر من همه آن‌چه که در گروه کتاب‌های چهارگزینه‌ای قرار می‌گیرند، «مِتاب است نه کتاب»! این‌ها کتاب نیستند بلکه جزوه تستی هستند که در قالب کتاب ارایه می‌شوند.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: اگر «مِتاب»‌ها را در آمار نشر حساب کنیم، دچار گمراهی می‌شویم. یا اگر کتاب‌های اُفست‌شده را در آمار نشر کشور به شمار آوریم، دچار آفت‌زدگی می‌شویم و نمی‌توانیم تحلیل روشنی از فرآیند نشر کشور ارایه کنیم.

وصفی در ضمن گریزی به قانون معافیت مالیات ناشران و کتابفروشان تهران زد و گفت: مزیت کشورهای اروپایی این است که نه تنها بخش فرهنگ آن‌ها از پرداخت مالیات معاف است بلکه در بخش صنعت نیز این قانون اِعمال می‌‌شود. بنابراین، اجرای قانون معافیت مالیات ناشران و کتابفروشان با هدف ارتقای حوزه نشر کشور ضرورت دارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ چهارشنبه ۴ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ چهارم تيرکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: