سالانه ۱۴۰ میلیون کتاب درسی چاپ می شود


معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی این وزارتخانه گفت: سالانه ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی در سطح کشور چاپ می شود.



به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام ˈبهرام محمدیانˈ عصر روز سه شنبه در جلسه بررسی کتاب های درسی در تبریز افزود: این میزان کتاب چاپ شده باید در فاصله زمانی خرداد تا شهریور توزیع و بدست دانش آموزان برسد. وی دستیابی به تکامل علمی و اخلاقی راازاهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش وپرورش برشمرد و گفت: شکوفایی فکری، توسعه علم، کاربردی کردن علم و رشد ایمان و اخلاق از سیاست های اصلی در آموزش و پرورش است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، حکمت و تفکر قرانی، زبان و ادبیات، بهداشت، مطالعات اجتماعی، فرهنگ و هنر، علوم انسانی، مهارت های زندگی و زبان های خارجی را حوزه های یادگیری در آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: نیازمند تولید و تدوین علوم در این حوزه ها هستیم.

وی دوره های یادگیری را شامل دو دوره ابتدایی و دو دوره متوسطه اعلام کرد و گفت: دردوره اول آموزش عمومی و اجباری است، ولی در دوره متوسطه هدف آموزش های کاربردی جهت ورود به بازارکار می باشد. محمدیان با اشاره به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی خاطرنشان کرد: به منظور آموزش مهارت های عملی هر سال محتوی دروس دو پایه را عوض می کنیم که سال اول آزمایشی و سال دوم بصورت قطعی اجرا می شود.

وی تهیه تمام کتاب های درسی و رساندن آن ها به دست دانش آموزان تا اول مهر را دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: مشکل اصلی کمبود تعداد مولف کتاب های درسی است. محمدیان انتقاد به محتوی برخی کتاب های درسی را وارد دانست و افزود: گروه های آموزشی و پژوهشی و مراکز تربیت معلم عناصر اصلی آموزش و پرورش هستند که باید معدل علمی آنان مجاب کننده باشد.

وی آموزش همه ساله ضمن خدمت برای معلمان و آشنایی با روش های جدید تدریس و محتوی کتاب های تغییر یافته را ضروری برشمرد و گفت: ۷۳ درصد معلمان در دوره های ضمن خدمت شرکت می کنند که از بین انها ۶۹ درصد نمره قبولی می گیرند.

محمدیان ایجاد رشته های جدید در دوره های فنی و حرفه ای را بر اساس نیاز و استعدادهای هر منطقه ضروری دانست و افزود: معلمان نیز باید در تدریس رشته های فنی و حرفه ای فنون و مهارت های تدریس را بیاموزند. وی در پاسخ به سوال معلمان مبنی بر تدریس به زبان محلی در استان های دو زبانه اظهارکرد: آموزش زبان و ادبیات محلی جزو اصل قانون اساسی است ولی تدریس به زبان محلی را باید دستگاه های بالادستی سیاستگذاری کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اعتبار بخشی و کیفیت بخشی به کتاب های درسی را از اولویت های این سازمان دانست و گفت: در راستای عملیاتی کردن این محورها ستادهایی تشکیل شده است.

جعفر پاشایی نگاه سرمایه محور به نیروی انسانی در آموزش و پرورش را یکی از اصول اساسی ذکر کرد و افزود: وجود ۵۰ هزار معلم، ۶۵۰ هزار دانش آموز و هشت هزار و ۵۰۰ مدرسه در استان یک فرصت طلایی برای توسعه و پیشرفت آذربایجان شرقی است. وی مشارکت جدی معلمان در تصمیم سازی و تصمیم گیری را از اولویت های آموزش و پرورش استان دانست و خاطرنشان کرد: به همین منظور اتاق های فکر تشکیل و به شکل جدی فعال هستند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ چهارشنبه ۴ تير
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ چهارم تيرکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: