نحوه چاپ قرآن نباید وهن‌آمیز باشد /محل دائمی نمایشگاه‌ها گزینه جدی برای نمایشگاه کتاب


معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد گفت: کمیته‌ای که بحث مکان‌یابی را دنبال می‌کند، دارد گزارش‌هایش را درباره بحث مکان کامل می‌کند و انشاءالله حداکثر تا نیمه اول تیرماه به جمع‌بندی در این خصوص خواهیم رسید. در هر حال این مکان به عنوان یکی از گزینه‌های جدی مطرح است.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از مهر سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه‌شنبه 20 خرداد در حاشیه مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سالن یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از درباره برنامه این معاونت برای اجرای کامل قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، گفت: الان در حال انجام کارهای متنوعی هستیم که به شکل حقوقی این بحث را دنبال کنیم و وزیر ارشاد هم به صورت جدی در سطح دولت پیگیر است که انشاءالله به انجام برسد. در واقع هم از ناحیه معاونت فرهنگی پیگیری‌های جدی حقوقی در حال انجام است و از ناحیه شخص وزیر ارشاد، پیگیری‌های جدی در سطح حاکمیت و دولت.

وی در مورد اینکه آیا اظهارنامه‌های مالیاتی باید توسط ناشران و کتابفروشان تکمیل شود؟ تاکید کرد: برداشت ما چیز دیگری است اما سازمان امور مالیاتی اینجوری می‌گوید.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های پایتخت، گفت: کمیته‌ای که بحث مکان‌یابی را دنبال می‌کند، دارد گزارش‌هایش را درباره بحث مکان کامل می‌کند و انشاءالله حداکثر تا نیمه اول تیرماه به جمع‌بندی در این خصوص خواهیم رسید. در هر حال این مکان به عنوان یکی از گزینه‌های جدی مطرح است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید چقدر ضررت داشته باشد که قرآن‌هایی با قیمت‌های چند میلیونی چاپ شوند؟، گفت: در بحث چاپ قرآن‌ها طبعاً یک فضا، فضای استفاده عام است و استفاده عام هم ویژگی‌های خودش را دارد، هم ارزان بودن قرآن، هم قابلیت استفاده برای ترجمه و مواردی از این دست، باید به کمک عامه مردم بیاید. اما در همین حوزه ما بحث هنرهای قرآنی را داریم که شاخه‌ای هستند از هنر اسلامی - ایرانی ما و طبعاً باید مورد اهتمام باشند. به هر حال در کانون قرآن و در مرکزیت قرآن، هنرهایی در این 14 قرن متولد شده که باید به آنها توجه کرد و اهتمام داشت. البته طبیعتاً هنر هم وقتی شکل می‌گیرد، قواعد و الزامات خودش را دارد و شاید نشود همه‌اش را تجمل‌گرایی نامید.

وی در همین حال گفت: یکی از وظیفه‌های وزارت ارشاد در بحث قرآن کریم، در بحث اصالت و استناد است که قرآن‌ها از این حیث اشکال پیدا نکند. طبعاً ارشاد در این قسمت، حساسیت‌های خودش را داشته و با مراکزی که مرجعیت این بحث را دارند، در چاپ قرآن‌ها ارتباط دارد که اجازه چاپ قرآن‌ها گرفته شود. در مورد سوال شما، پاسخ این است که کتاب قرآن باید به گونه‌ای چاپ شود که وهن قرآن نباشد و لذا اگر این چاپ‌ها به گونه‌ای است که به وهن قرآن می‌انجامد، حتماً باید جلوی چاپ آنها گرفته شود.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در تشکیل دبیرخانه مشترک چاپ ایران و افغانستان گفت: این مسئله در حال انجام شدن است.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ بيست و يکم خردادکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: