انتقاد علی مغانی از تشکیل نشدن دبیرخانه مشترک چاپ ایران و افغانستان


نماینده فعالان چاپ در سفر به افغانستان از عدم تشکیل دبیرخانه مشترک چاپ ایران و افغانستان انتقاد کرد


علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی و نماینده فعالان چاپ در سفر هیئت همراه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از عدم پیگیری تشکیل دبیرخانه مشترک چاپ ایران و افغانستان از سوی وزارت ارشاد انتقاد کرد و افزود:‌ زمانی که به افغانستان رفته و تفاهم‌نامه‌ای میان فعالان چاپ ایران و افغانستان بسته شد،‌ قرار بود‌، بود وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی که اون سفر را ترتیب داده بودند،‌ برای چاپ و بسته بندی هم دبیرخانه‌ای تشکیا شود تا بتواند امور مطرح شده در این تفاهم‌نامه را دنبال کند.
وی ادامه داد:‌ خوشبختانه پس از مراجعت به تهران و در ایام نمایشگاه کتاب تهران با حضور فعالان نشر افغانستان دبیرخانه نشر ایران و افغانستان تشکیل شد،‌ اما برای چاپ هیچ اقدامی تاکنون انجام نشده است،‌ بنده حتی در نامه‌ای به معاونت فرهنگی ارشاد ضمن ارائه گزارش کاملی از سفر،‌ اعلام آمادگی کرده که می‌توانیم این دبیرخانه را در مشهد تشکیل دهیم.
مغانی تصریح کرد:‌ در این تفاهم‌نامه توافقاتی میان دو طرف انجام شد که اجرایی شدن این توافقات نیازمند تشکیل دبیرخانه مشترک و زمینه‌سازی مناسب است،‌ برای نمونه باید زمینه حضور فعالان چاپ افغانستان در ایران رابه جهت شرکت در دوره‌های آموزشی فراهم کرد،‌ اقداماتی از جمله تسهیل در صدور ویزا و ... باید با حمایت دولت انجام شود. هم‌چنین باید با گمرک هماهنگ شود،‌ تا در ورود و صدور ماشین‌آلاتی که برای تعمیر می‌آیند تسهیلات لازم صورت گیرد. هم‌چنین قرار بوده تا کارگران چاپ افغانستان برای آموزش به ایران بیایند در حالیکه ما هنوز هیچ اقدامی برای فراهم کردن زمینه مناسب انجام نداده‌ایم.
وی با بیان این مطلب که دولت تنها زیرساخت‌ها را فراهم‌کند‌، گفت : ما انتظار خاصی از دولت نداریم،‌ تنها زیرساخت لازم را فراهم کند،‌ سایر امور را خود انجام خواهیم داد.بازار چاپ افغانستان یک بازار بالفعل است که تعامل با آن هم موجب رونق اقتصادی چاپ ایران و هم شکوفایی صنعت افغانستان می‌شود.امیدوارم ارشاد به موازات توجه به نشر به چاپ و بسته‌بندی نیز توجه داشته باشد.
مغانی با اشاره به نامه ارسال شده انجمن مطبعه‌داران افغانستان گفت: امروز نامه‌ای از فعالان چاپ افغانستان به دستم رسیده است که در آن نوشته پیرامون دیدار پیشین و تفاهمات انجام شده‌، تعدادی از اعضای انجمن چاپ افغانستان خواهان دیدار، ادامه گفت‌وگو، خرید اجناس و به وجود آمدن همکاری‌های دوجانبه هستند،‌ بنابراین تمایل دارند تا از چاپخانه‌های استان خراسان رضوی و تهران بازدید کرده و به تفاهم انجام شده روند جدی‌تری بخشند.
وی گفت:‌ دولت جدید از همان ابتدای کار بر همکاری با بخش خصوصی تأکید داشت،‌ ما امیدواریم در زمینه چاپ و بسته‌بندی نیز بخش خصوصی جدی‌تر گرفته شود،‌ و چراغ خاموش چاپ در وزارت ارشاد پرفروز‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ بيست خردادکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: