راه‌اندازی «کتابخانه تخصصی چاپ و نشر» در استان‌ها تا سال94


مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش داریم تا در شش ماهه سال ۹۴ در تمام استان‌های کشور یک «کتابخانه تخصصی چاپ و نشر» راه‌اندازی کنیم که تاکنون برای تجهیز این کتابخانه بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب خریداری شده است.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از فارس  صنعت چاپ یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار در سایر صنایع در کشورهای جهان است که گردش مالی آن نیز در جهان به بیش از 850 میلیارد دلار رسیده است.

پیشرفت صنعت چاپ و به‌روز بودن آن نیز یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه صنعت چاپ دنیا است که متأسفانه گاهی اوقات نسبت به آن در کشور بی‌مهری شده و به دلیل گران قیمت بودن دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ برخی از چاپخانه‌ها همچنان طبق گذشته به صورت سنتی اداره می‌شوند اما اکثر کشورهای جهان از این صنعت به نحو شایسته استفاده و به بهره‌برداری می‌پردازند.

تغییرات و تحولات به وجود آمده در تکنولوژی و سایر صنایع باعث شده است تا طبع صنعت چاپ نیز دچار تحول شود اما هنوز این صنعت به مردم و به ویژه مسئولان کشورمان به خوبی معرفی نشده است چراکه اگر این صنعت در میان مسئولان شناخته شده بود قطعاً بودجه آن در 2 یا 3 میلیارد تومان خلاصه نمی‌شد و حتماً سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان و مدونی برای این مهم در دستور کار مجلس و یا دولت قرار می‌گرفت.

در این راستا به سراغ محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اوایل آذر سال گذشته با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سمت منصوب شده است، رفته و با وی درباره دلیلی عدم آشنایی و معرفی صنعت چاپ به مردم و مسئولان و برنامه‌های وزارت ارشاد در این حوزه به گفت‌وگو نشستیم.

در ذیل مصاحبه خبرنگار فارس را با مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خوانید:




* لزوم آشنایی ناشران با انواع و اقسام مواد اولیه حوزه کاری چاپ و نشر

آقای برازش درباره برنامه‌های دفتر چاپ ارشاد برای معرفی این صنعت به مسئولان و مردم سخن بگویید؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آشنایی مردم و مسئولان با این صنعت برنامه‌های بسیاری را اجرایی کرده است که از جمله آن می‌توان به برپایی سالن چاپ در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و به نمایش گذاشتن آثار برتر صنعت چاپ در این سالن، اشاره کرد.

در سالن چاپ از جعبه شکلات گرفته تا کتاب و لیبل‌های مختلف را در معرض دید عموم قرار دادیم تا علاقه‌مندان متوجه تنوع تولید در این صنعت شوند. شما درست می‌گویید که برخی از مسئولان و مردم شاید به خوبی با این صنعت آشنا نباشند اما تنها در این افراد خلاصه نمی‌شود یعنی در بخش مواد اولیه، بعضی از ناشران و افراد استفاده کننده کاغذ، شاید در نهایت 5 نمونه از کاغذ را بشناسند در صورتی که در نمایشگاه کتاب ما حدود چند صد مدل کاغذ را در معرض دید عموم قرار دادیم که هر کدام از این کاغذها کاربرد خودش را نشان می‌دهد اینها کم‌کم می‌خواهد این مهم را نشان دهد که این تحول باعث ارتقاء علم افراد می‌شود و وقتی علم ارتقاء یابد قطعاً آشنایی با آن صنعت نیز افزایش خواهد یافت.

* راه‌اندازی «کتابخانه تخصصی چاپ و نشر» در همه استان‌های کشور تا نیمه سال 94

شنیده شده است که شما در نظر دارید کتابخانه تخصصی چاپ را راه‌اندازی کنید درباره این نکته سخن بگویید؟

طبق برنامه‌ای که در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی شده است امیدواریم بتوانیم در تمام استان‌های کشور یک «کتابخانه تخصصی چاپ و نشر» ایجاد کنیم که یکی از آنها با همکاری مجلس شورای اسلامی در کنار موزه چاپ است.

برای راه‌اندازی این کتابخانه‌ تاکنون چند استان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند؟

تا به امروز بیشتر از 20 استان برای برپایی این کتابخانه، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و اکنون نیز افرادی در این دفتر به دنبال اعلام آمادگی سایر استان‌ها هستند و تلاش داریم همانطور که در نمایشگاه کتاب نیز صورت گرفت از هر یک از کتاب‌هایی که در راستای صنعت چاپ، نوشته و به چاپ رسیده‌اند به میزان 70 نسخه، خریداری کنیم که به هر کتابخانه 2 جلد کتاب ارسال شود یعنی ما 35 کتابخانه را برای 32 استان در کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.

این کتابخانه‌ها تا چه زمانی راه‌اندازی می‌شوند؟

معتقدم تا نیمه سال 94 اگر اتفاقی رخ ندهد ما در تمام استان‌های کشور دارای یک «کتابخانه تخصصی چاپ و نشر» خواهیم بود.

* خریداری بیش از یکصد و بیست عنوان کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های چاپ و نشر کشور

آقای برازش درباره تعداد آثار خریداری شده برای تجهیز این کتابخانه سخن بگویید؟

فکر می‌کنم تاکنون بیش از 100 الی 120 عنوان کتاب در حوزه صنعت چاپ را خریداری کرده‌ایم که این موضوع بسیار تخصصی و جستجوی آن بسیار سخت است اما چند ماهی است که این کار را آغاز کرده‌ایم و کارشناسان ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم تعدادی کتاب در این موضوع را شناسایی و خریداری کردند. اما ما تنها به این مهم اکتفا نکردیم و به خانه کتاب و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز این موضوع را اطلاع داده‌ایم که اگر کتابی در حوزه چاپ و نشر منتشر شد و یا موضوعی مرتبط با صنعت چاپ در قالب کتاب منتشر شده است را در اختیار ما قرار دهند.

* صنعت چاپ کشور باید همپای روزآمدی‌های جهان حرکت کند

اولویت شما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟

ما باید جایگاه واقعی صنعت چاپ را شفاف کرده و به اطلاع مسئولان محترم هم برسانیم. در این راستا باید با توجه به اهمیت و جایگاه واقعی صنعت چاپ، تدبیرهایی صورت گیرد تا صنعت چاپ کشورمان به آن جایگاه واقعی خود برسد و شأن آن نیز حفظ شود چرا که ما نیز به صورت سنتی توجه ویژه‌ای به چاپ افست داشته‌ و داریم آن هم برای چاپ کتاب، اما اکنون صنعت چاپ جهان میل به صنعت بسته‌بندی دارد و به مسائل صنعتی نیز توجه زیادی دارد و با توجه به آن باید جایگاه صنعت چاپ را ارتقا داده و تدوین کنیم و در مسائل علمی و تحقیقاتی نیز به این موارد اشاراتی داشته و بپردازیم چرا که تحول در صنعت چاپ در جهان بسیار است که ما هم باید همپای این روزآمدی‌ها حرکت کنیم و این گستره را به تمام کشور معرفی کنیم تا همه کشور نیز به این بخش توجه ویژه داشته باشند.

* یکی از وظایف دفتر امور چاپ، شناساندن این صنعت به مردم و مسئولان است

دلیل این مهم که تاکنون نتوانسته‌ایم صنعت چاپ را به خوبی به مردم و مسئولان معرفی کنیم، چیست؟

بعضی از صنایع در حال تحول شدید هستند شاید الان به خیلی از ما بگویند که صنایع دارویی، متوجه تحولی که در این صنایع در دنیا صورت گرفته است، نشده باشیم یا حساسیتی که در تکنولوژی هسته‌ای وجود دارد، خیلی‌ها فکر ‌کنند که علم هسته‌ای یک بخش خاص است.

صنعت چاپ هم در این 10 و 20 سال گذشته تحول زیادی داشته است آن هم به دلیل اینکه ما قبلاً فکر می‌کردیم که استفاده صنعت چاپ بیشتر در انتقال اطلاعات آن هم برای کتاب و یا نشریات بوده است. اما الان صنعت چاپ در حوزه بسته‌بندی و تبلیغاتی در دو دهه اخیر بسیار گسترده شده است.

وظیفه دفتر امور چاپ ارشاد است که تحول در این صنعت را به اطلاع مردم و مسئولان برساند که امیدواریم این کار نیز در دفتر چاپ صورت گیرد. به طور مثال تقریباً همه اطلاع دارند که با اکثر مواد و لوازم از جمله همین بسته‌های شکلات و بیسکویتی که برخورد می‌کنند، دارای چاپ است اما گاهی اوقات باید این درک را بروز داد و به عینیت رساند که این تنوع است.

امیدواریم صنعت چاپ به جایگاه واقعی خودش دست یابد. ما نیز به عنوان یک کسی که در عرصه چاپ حضور داشته و دارم نه به صورت حقوقی بلکه کاملاً حقیقی باید به مسئله تحول در صنعت چاپ نیز توجه داشته باشیم.

تقریباً دو سال پیش در آلمان نمایشگاه چاپی برپا شد که ما هم در آن حضور داشتیم و دست‌اندرکارانی از چاپ ایران و چند کشور عربی، آلمانی و اروپایی بودند که سر یک موضوعی که چه موقع چاپ دیجیتال کاملاً بر چاپ افست غلبه می‌کند، بحث می‌کردند در آن جا به خوبی مشاهده کردم که دیدگاه‌ها بسیار متفاوت است چراکه برخی‌ها معتقد بودند که تا دو سال دیگر این اتفاق رخ می‌دهد و بعضی دیگر هم معتقد بر تغییر و تحول 20 ساله بودند و عده‌ای هم معتقد به عدم رخ دادن اتفاق بودند که همین موضوع سرعت تحول را می‌رساند و اینکه افراد مختلف درک‌های مختلف از سرعت تحول دارند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ نوزدهم خردادکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: