جلال ذکایی:
رانت برگزاری نمایشگاه‌های چاپ در اختیار گروه خاصی است


برگزاری نمایشگاه‌های چاپ در ایران فقط در انحصار گروه خاصی است و مادامی که این رانت وجود داشته باشد هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایلنا مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ضمن اشاره به انحصاری بودن برگزاری نمایشگاه تخصصی چاپ در ایران گفت:اصولا یک سیاست کلی در کشور ما وجود دارد و آن این است که نمایشگاه‌های تخصصی چاپبرگزار نشود. ما در طول سال فقط یک نمایشگاه بزرگ جاپ و بسته‌بندی داریم که مدیریتآن هم صرفا در دست مجمع امور صنفی است. به نظر من این یک نوع رانت است که فقط براییک گروه خاص حق برگزاری نمایشگاه چاپ را قائل شویم.

جلال ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تنها نمایشگاه بزرگ چاپ ایران که سالانهبرگزار می‌شود؛ مشکلات مهمی دارد. حقیقت این است که در هیچ کشوری در دنیا به اینشکل نمایشگاه چاپ برگزار نمی‌شود. حوزه‌ی چاپ ما نیازمند برگزاری نمایشگاه‌هایمنفرد و تخصصی است. به مجرد اینکه گرو‌هایی متفاوت از بخش خصوصی امکان برگزارینمایشگاه‌های تخصصی چاپ را به دست بیاورند تحول در صنعت چاپ را شاهد خواهیم بود.خیلی نمی‌خواهم بدبینانه نگاه کنم اما مادامی که این رانت فقط در اختیار گروه خاصیوجود داشته باشد هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: من انتقادات زیادی به نمایشگاه چاپ و بسته بندی دارم که همه را طیدو نامه‌ی جداگانه سال پیش به شرکت مدیریت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و مدیرکل امور ترویج سازمان توسعه‌ی تجارت اعلام کردم اما تاکنون حتی جواب نامه‌ی مرا همنداده‌اند. باید بگویم متاسفانه دوستان اصلا آمادگی شنیدن این انتقادات را ندارند.

ذکایی درباره‌ی انتقاداتش به نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی گفت: مشکلات ایننمایشگاه خیلی زیاد است. مهمترین مشکلش این است که برای دو حوزه‌ی تفکیک شده‌ی چاپو بسته‌بندی یک نمایشگاه واحد برگزار می‌کنند درحالیکه سالهاست این دو حوزه دربسیاری از کشورهای جهان جدا شده‌اند و نمایشگاه‌هایشان جداگانه برگزار می‌شود.

این کارشناس چاپ افزود: سال گذشته در نمایشگاه چاپ و بسته بندی حتی یک دستگاه چاپهم وجود نداشت. دلیلش هم نحوه‌ی برگزاری نمایشگاه بود که شرکت‌های خارجی به آنانتقاد داشتند. علاوه بر این‌ها شیوه‌ی اطلاع‌رسانی نمایشگاه مشکل دارد. شما اگرهمین حالا وارد سایت نمایشگاه شوید هیچ اطلاع رسانی درستی نمی‌بینید حتی تاریخنمایشگاه را هم اشتباه درج کرده‌اند که همه‌ی اینها نشانه‌ی عدم برنامه‌ریزی ونظارت صحیح بر تنها نمایشگاه چاپ ایران است که واقعا در شأن کشور ما نیست.

ذکایی در ادامه درباره‌ی حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور گفت:با توجه به تحریمات موجود مسلماً ایران نمی‌تواند در نمایشگاه‌های بین‌المللی چاپتبادلات مالی داشته باشد لذا اگر حضوری هم در این نمایشگاه‌ها داشته باشد تنهاجنبه‌ی بازدید دارد از همین رو چندسالی است که ایرانیان نمی‌توانند از فرصت ایجادشده‌ی این نمایشگاه‌ها برای نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ بهره بگیرند و اینیکی از دلایل کهنه بودن تجهیزات ماست.

وی افزود: البته این کهنه بودن ماشین‌آلات دلایل دیگری مثل نوسانات ارز، مدیریت غلطو کاهش میزان تقاضا نیز دارد که در این میان من فکر می‌کنم مسئله‌ی میزان تقاضامهم‌تر است زیرا وقتی تقاضا وجود داشته باشد چاپخانه‌دار به هر طریقی که شدهتجهیزات لازم را تهیه می‌کند چون می‌داند برایش بازگشت مالی دارد.

ذکایی همچنین درباره‌ی مشکلات دیگر صنعت چاپ گفت: بارها گفته‌ام چاپ به این دلیلکه یک صنعت میان‌بخشی است و با حوزه‌های بسیاری مثل صنعت، مطبوعات، انتشارات و...در ارتباط است طبیعی است که رونق یا رکود هرکدام از این حوزه‌ها بر آن تاثیرمستقیم می‌گذارد. اما به طور کلی و با توجه به تثبیتی که در رشد تورم و بازار ارزرخ داده امید می‌رود اوضاع رو به بهبود باشد. بعداز دو سال سخت که حوزه‌ی چاپ پشتسر گذاشته الآن با امیدواری کارش را پیش می‌برد. البته شرایط هنوز سخت است و تاایده‌آل‌ها خیلی فاصله داریم ولی فکر می‌کنم اوضاع رو به بهبودی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه‌ی چاپ و کیفیت خروجی آن به شدت به تقاضای جامعه مربوطاست. یعنی هرچقدر سطح تقاضاها ارتقاء یابد کیفیت محصولات چاپی هم بهتر می‌شود.بنابراین یکی از راه‌های کمک به رونق چاپ تقویت بازار تقاضا است که البته ارتباطمستقیم با اوضاع اقتصادی دارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: