نشست چاپ سنگی كتاب های فارسی در كتابخانه ملی برگزار شد


نشست چاپ سنگی كتاب های فارسی با سخنرانی پیشكسوتان صنعت چاپ ایران در كتابخانه ملی برگزار شد

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در این نشست دمیرچی یكی از دست اندركاران صنعت چاپ با بیش از 60 سال سابقه به تاریخچه صنعت چاپ پرداخت و بیان كرد: چاپ سنگی زیربنای چاپ افست است. در واقع در چاپ افست سنگ جای خود را به زینك داده است.  
دمیرچی در ادامه مهر كردن را نوعی چاپ دانسته و گفت: مهر های ابتدایی در دربار هخامنشیان و در تخت جمشید تولید شده و به این اعتبار می توان گفت چاپ برای اولین بار در ایران اختراع شده است.
در ادامه این برنامه مجید غلامی جلیسه از پژوهشگران عرصه تاریخ چاپ، ابتدایی ترین چاپ از نوع امروزی را مربوط به سال 858 میلادی در چین دانسته كه از تكنیك چاپ چوبی استفاده می كردند. و كتاب های عربی زیادی نیز به این شیوه چاپ شده كه حائز اهمیت است و هنوز باید در این زمینه كارهای پژوهشی زیادی صورت پذیرد.
وی نخستین كتاب چاپ شده به زبان فارسی در دنیا را كتاب داستان مسیح در سال 1629 دانست و ادامه داد: این كتاب تاكنون كشف شده است امیدواریم كه با بررسی های بیشتر به كتاب های فارسی كه پیش از این چاپ شده اند نیز دست یابیم.
غلامی جلیسه اختراع حروف چاپی فارسی به خط نستعلیق توسط چارلز ویكنز در هندوستان را تحولی در عرصه چاپ كتا های فارسی دانسته و گفت: نخستین كتاب فارسی با خط نستعلیق واژه نامه ای انگلیسی به فارسی است كه در كلكته چاپ شده و نسخه ای از آن در كتابخانه مسجد اعظم قم موجود است. در سال 1793 نیز شاهنامه كاترین اولین كتاب فارسی بود كه در روسیه چاپ شد و نسخه ای از آن در كتابخانه آستان قدس رضوی موجود است. در ایران نیز به دستور عباس میرزا یك دستگاه چاپ سربی در سال 1233 قمری وارد ایران شد.
وی ادامه داد: پس از طی این مراحل چاپ سنگی توسط زنه فلدر اختراع شد و هنوز هم در برخی كشورهای اروپایی برای چاپ آثار هنری ازآن استفاده می شود و در سال 1244 به دستور عباس میرزا یك دستگاه چاپ سنگی خریداری شد. وی در زمینه اولین كتاب سنگی چاپ شده گفت: اولین كتاب چاپ سنگی ایران قرآن است كه در سال 1249 قمری چاپ شد و نسخه ای از آن در كتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است. پس از آن نیز در سال 1251 زادالمعاد توسط همان دستگاه چاپ سنگی منتشر شد.
در پایان این نشست سخنرانان به پرسش های مطرح شده توسط حضار پاسخ دادند
خاطرنشان می شود این نشست به همت بخش ایران شناسی سازمان اسناد و كتابخانه ملی و به مناسبت دویستمین سال چاپ فارسی در ایران برگزار شد.
منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۱ فروردين
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۳ سي و يکم فروردينکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: