کارشناس چاپ ارشاد استان البرز در بازدید از نمایشگاه کاغذ دوبی خبر داد:
در این نمایشگاه تنها کاغذ تحریر عرضه شده بود


کارشناسان چاپ وزارت ارشاد در بازید از نمایشگاه کاغذ دوبی 2014 (نمایشگاه دنیای کاغذ خاورمیانه) ارزیابی خود را از آن ارائه کردند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، بندر دوبی هفته گذشته (از 4 تا 6 مارس برابر با 13 تا 15 اسفند) میزبان نمایشگاه بین‌المللی کاغذ 2014 یا همان نمایشگاه دنیای کاغذ خاورمیانه (Paper World MIDDLE EAST) بود. نمایشگاه امسال هم به مانند سه سال گذشته توسط مرکز نمایشگاهی فرانکفورت (messe frankfurt) و در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شد و 273 شرکت در آن حضور داشتند. مقایسه این تعداد کمپانی و برند فعال در حوزه کاغذ جهان با 199 شرکت حاضر در سال اول (2010) نشان از جایگاهی دارد که نمایشگاه کاغذ دوبی در طول این چهار سال به آن دست یافته است.
البته تنها غرفه خالی نمایشگاه امسال کاغذ دوبی غرفه ایران بود که با عنوان «father group» زیر نام جمهوری اسلامی ایران ثبت نام کرده بود اما به گفته مایکل دین، مدیر مرکز نمایشگاهی فرانکفورت در دوبی و قائم مقام اجرایی نمایشگاه کاغذ دوبی، علت غیبت این برند ایرانی تاخیر در صدور ویزا بود.
در همین حال دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام به اعزام چند تن از کارشناسان استانی خود در حوزه چاپ به این نمایشگاه کرده بود. این کارشناسان چاپ که از استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، خوزستان، قزوین و گلستان در نمایشگاه کاغذ دوبی 2014 حضور داشتند، در گفتگوهایی با خبرنگار مهر، ارزیابی خود را از نمایشگاه مذکور ارائه کردند که در زیر از نظر می‌گذرد:
سعید بهروان کارشناس حوزه چاپ و سرپرست اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، ضمن تقدیر از دفتر مربوطه در وزارت ارشاد که امکان بازدید کارشناسان چاپ را از این نمایشگاه فراهم کرد، گفت: حضور در چنین نمایشگاه‌هایی فی نفسه بر دانش و تجربه افراد به خصوص کسانی که تخصص آنها چاپ است، می‌افزاید. البته گرچه این نمایشگاه جایگاه بسیار بلندی در میان نمایشگاه‌های حوزه چاپ در دنیا ندارد اما از این نظر که ما بتوانیم دانشمان را در خصوص وضعیت کنونی کاغذ در دنیا به روز کنیم، خوب بود.

وی افزود: ما در نمایشگاه کاغذ دوبی، بیشتر شاهد عرضه یک نوع از کاغذ یعنی کاغذ تحریر بودیم و دیگر انواع دیگر کاغذها عرضه نشده بود و از این جهت انتظاری که ضخصاً از این نمایشگاه داشتم، برآورده نشد. البته ما باید با علم و آگاهی بیشتر و کامل‌تری به این نمایشگاه اعزام می‌شدیم. مشکل دیگر این بود که ما هیچ کارت ویزیتی که بتواند معرّف ما در نمایشگاه باشد، همراه نداشتیم در حالی که وزارت ارشاد می‌توانست کارت ویزیت برای هر یک از ما و یا حتی به صورت گروهی صادر کند. البته من شخصاً استفاده‌های زیادی از نمایشگاه بردم اما در مجموع نمایشگاه متوسطی بود.
نسرین میرزایی کارشناس چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین هم ضمن تقدیر از مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد به جهت انتخاب وی برای اعزام و بازدید از نمایشگاه کاغذ دوبی گفت: در این نمایشگاه بیشتر شاهد لوازم‌التحریر و لوازم جانبی حوزه چاپ مثل کارتریج و تونر بودیم البته 5، 6 غرفه‌ای هم بودند که فعالیتشان منحصراً در حوزه کاغذ بود که یکی دو نمونه جالب آنها برای خود من، بازدید از غرفه‌های Double A و Green paper بود.

وی ادامه داد: شخصاً انتظار داشتم در این نمایشگاه شاهد مواردی مثل روند تولید کاغذهای رول و شیت و همچنین دستگاه‌های چاپ باشم اما به هر حال همین حضور هم می‌تواند در تغییر دید ما به عنوان کارشناس چاپ اداره ارشاد تاثیر داشته باشد اما همانطور که گفتم تعداد شرکت‌ها و غرفه‌هایی که در آنها منحصراً کاغذ عرضه و معرفی می‌شد، اندک بود. در هر حال من امیدوارم این قبیل برنامه‌ها در دفتر امور چاپ و اعزام کارشناسان به این نمایشگاه‌ها که خود می‌تواند یه نوعی شرکت در یک دوره آموزشی باشد، بیشتر شود.
همچنین میرزاعلی قزل کارشناس چاپ و نشر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن تقدیر از محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نیز معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: حضور در نمایشگاه‌هایی از این دست، دید کارشناسان را نسبت به تغییرات حوزه چاپ باز می‌کند و تنها ضعف نمایشگاه را می‌توان این مسئله ذکر کرد که چندان شاهد عرضه کاغذهایی که برای چاپ اُفست مورد استفاده قرار می‌گیرند، نبودیم.

قزل افزود: البته شرکت‌هایی بودند که انواع پرینترها و پلاترها را در حوزه کاغذ، عرضه می‌کردند که بازدید از این غرفه‌ها هم مفید بود. طبیعتاً چنین بازدیدهایی در ارتقای دانش کارشناسان حوزه چاپ تاثیرگذار خواهد بود و اگر تداوم داشته باشد و در پی آنها، کارشناسان به دیگر نمایشگاه‌های معتبر حوزه چاپ و نشر کشورهای دیگر اعزام شوند، می‌تواند مثمرثمرتر باشد.
مرتضی جمشیدی کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم در این خصوص گفت: اعزام کارشناسان چاپ استان‌ها به نمایشگاه کاغذ چاپ دوبی یکی از اقدامات خوب و قابل تقدیر اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی همچنین یادآور شد: هدف از اعزام کارشناسان به نمایشگاه‌های خارج از کشور آشنایی با دانش و مسائل روز صنعت چاپ، شناخت تکنولوژیهای جدید، بالا بردن سطح علمی کارشناسان چاپ استان‌ها و در این نمایشگاه نیز آشنایی با انواع کاغذ در حوزه صنعت چاپ است و به عقیده من نمایشگاه کاغذ دوبی از لحاظ کیفیت محتوایی در سطح نسبتاً خوبی بود.

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۲۴ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و چهارم اسفندکلیدها : نمایشگاه دنیای کاغذ دوبی دفتر امور چاپ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: