بازخوانی یک خبر
اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در کما


ایران ـ تهران: جمعی از ناشران و چاپخانه داران ایران صبح روز شنبه سوم اسفند ماه در هیاتی به ریاست سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افغانستان سفر کردند.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، هیاتی متشکل از چاپخانه‌داران و ناشران ایرانی جهت انجام برخی دیدارها و رایزنی پیرامون برقراری ارتباطات تجاری مؤثر بین فعالان صنعت چاپ و نشر دو کشور عازم افغانستان شدند.
بر اساس برنامه قرار است، هیات چاپ و نشر ایران عصر روز شنبه با ناشران افغانستان دیدار و از مراکز چاپ و نشر بخش خصوصی این کشور بازدید و در ضیافت شام وزیر فرهنگ افغانستان شرکت کند.

محمود آموزگار ناشر و دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، عباس نظری مشاور معاون فرهنگی، محمدرضا وصفی مدیر دفتر مجامع، علی مغانی رئیس اتحادیه ناشران خراسان و جعفر عرفان پور، شهروز گهواره، محمدحسین محمدی، حسن قربانی و مصطفی تینای تهرانی از فعالان حوزه چاپ و نشر در این هیات حضور دارند.

گفتنی است سفر مذکور تا هشتم اسفند ماه سال 1392 به طول انجامید و از دستاوردهای آن می‌توان به توافقی ده ماده‌ای در صنعت چاپ اشاره کرد. در این توافق صادرات ماشین‌های مرتبط با صنعت چاپ تولید شده در ایران، ارائه آموزش‌های کاربردی به چاپخانه‌داران افغانستان، دریافت سفارشات چاپی از این کشور، رفع مشکلات گمرکی و... لحاظ شده است.

نکته‌ای که اخبار چاپ را بر آن داشت تا یکبار دیگر و پس از بازگشت اعضای هیات چاپ و نشر ایران به افغانستان این خبر را بازخوانی کرده و مورد توجه قرار دهد، سکوت اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در این باره است.

اتحادیه‌ای که گفته می‌شد بنا دارد تا به ساماندهی وضعیت صادرات محصولات چاپی کشور پرداخته و یاری‌رسان واحدهای چاپی به منظور صادرات این محصولات باشد، در جریان این اخبار وسیع سکوت اختیار کرده و هیچ کنشی از خود بروز نداد.
 
جالب توجه اینکه اتحادیه مزبور در دوره‌های مدیریتی گذشته تلاش‌های قابل تأملی را در زمینه ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، اعضای سازمان منطقه‌ای اکو و همزبانان کشورهای شمال شرقی ایران داشت. حضور در نمایشگاه‌های تاجیکستان و قزاقستان و انعقاد قراردادهای تجاری قابل ملاحظه را می‌توان از جمله این فعالیت‌ها قلمداد کرد.

حال متأسفانه اهالی صنعت چاپ ایران شاهد انفعال بیش از پیش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ هستند. برگزاری انتخاباتی مشکوک (بدون حضور اهالی رسانه و اطلاع برخی اعضای هیات مدیره )، سفرهای تبلیغاتی پر خرج بدون بازدهی به کشورهای اروپایی، سودای سفر به شیکاگو ، ادامه بحث‌های بی‌ثمر گذشته و... همه و همه حکایت از آن دارد که مدیران این اتحادیه در وادی تکرار و جمود و سکون گرفتار شده‌اند. جایی که باید منشاء برنامه‌ریزی و متولی این سفر باشد، هیچ واکنشی نسبت به آن ندارد. شاید حتی مسئولان اتحادیه صادرکنندگان از طریق رسانه‌های عمومی از جریان این سفر آگاهی یافته‌اند.

البته شنیده ها حاکی از آن است که دعوتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اتحادیه صادرکننگان صورت نگرفته است . گویا عملکرد ضعیف و انفعالی اتحادیه صادرکنندگان باعث شده است تا مدیران ارشد دولتی تمایلی به همکاری با هیات مدیره فعلی این اتحادیه نداشته باشند .

تمام این امور موجب می‌شود تا بار دیگر نقطه نظرات برخی از منتقدان اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، مبنی بر نزول جایگاه آن در حد یک آژانس مسافرتی را مطالعه کرده و مورد دقت نظر قرار داد.

منتشر شده توسط اخبار چاپ و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۷ اسفند


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: