علی مغانی:
پیوندهای فرهنگی و زبانی، امکان همکاری ایران و افغانستان را بیشتر می‌کند


علی مغانی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به بازار چاپ و نشر افغانستان گفت: در حال حاضر ایران و پاکستان دو رقیب جدی برای انجام سفارشات چاپی افغانستان هستند. اما به دلیل اشتراکات زبانی افغان‌ها بیشتر تمایل دارند با ایران همکاری کنند.

به گزارش اخبار چاپ، علی مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی و یکی از اعضای هیات اعزامی چاپ و نشر ایران و عضو سابق هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به افغانستان، درباره دستاوردها و فرصت‌های حاصل از این سفر اظهار كرد: در سفر به افغانستان به چندین چاپخانه سر زدم و از فعالیت‌های آن‌ها بازدید كردم، در بررسی‌های خود متوجه شدم كه چاپخانه‌هایشان به شدت فرسوده و قدیمی هستند و با توجه به گسترده بودن فضای نشر در این كشور، افغانستان بازار مناسبی برای صنعت چاپ ایران است.

وی ادامه داد: اكنون 80 درصد از كتاب‌های دانشگاهی افغانستان و بیش از 30 درصد كتاب‌های عمومی در ایران چاپ می‌شود این آمار در گذشته خیلی بیشتر بود اما طی چند سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ارز كاهش یافته است و بخشی از كارهای چاپی آن‌ها در پاكستان و هند چاپ می‌شود.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به تمایل ناشران افغانستان به همكاری با چاپخانه‌داران ایرانی گفت: بیشتر كارهای چاپی افغانستان در ایران و پاكستان منتشر می‌شود اما افغان‌ها به دلیل هم زبانی تمایل زیادی به همكاری با صنعت چاپ ایران دارند.

وی ادامه داد: سفر هیات چاپ و نشر ایران به افغانستان سفر پرباری بود و با امضای تفاهم‌نامه‌ها امیدوارم رابطه خوبی میان ایران و افغانستان برقرار شود.

مغانی دربخش پایانی صحبت‌هایش اظهار كرد: طبق صحبت‌های انجام شده مقرر شد كه پس از تنظیم اساسنامه‌ها مسوولان افغان به ایران بیایند و امضای اساسنامه‌ها در ایران انجام شود.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۷ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ هفدهم اسفندکلیدها : علی مغانی هیات ناشران و چاپخانه داران ایران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: