عضو هیات چاپ و نشر ایران در سفر به افغانستان:
با تدبیر وزارت ارشاد قفل‌ها گشوده خواهد شد


مصطفی تینای تهرانی، نائب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به سفر هیات فعالان چاپ و نشر کشور به افغانستان گفت: با چنین برنامه‌هایی می‌توان موجب پیشرفت صنعت چاپ كشور در منطقه شد. من اعتقاد دارم كه با تدبیر وزارت ارشاد قفل‌های صنعت چاپ باز خواهد شد.


به گزارش اخبار چاپ، نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره سفر این هیات اظهار كرد: سفر هیات چاپ و نشر ایران به افغانستان كار بسیار خوبی بود كه با زمینه‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، بدون شك برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند باعث پیشرفت صنعت چاپ كشور در منطقه شود، اعتقاد دارم كه با تدبیر وزارت ارشاد كلید قفل‌های صنعت چاپ باز خواهد شد.

وی ادامه داد: كارهای دكتر صالحی جای تقدیر دارد چراكه چنین برنامه‌هایی در گذشته وجود نداشته است، چنین برنامه‌هایی می‌تواند فرصت‌های پیشرفت را برای ما فراهم كند.

این مسوول صنفی در توضیح این سفر بیان كرد: بعد از سفر به افغانستان و بازدید از مراكز چاپ و نشر این كشور، دیدم به كلی نسبت به برخی موضوع‌ها تغییر كرد چراكه مردم افغنستان را مردمی به شدت كتاب دوست و علاقه‌مند به مطالعه كتاب‌های ایرانی دیدم.

وی ادامه داد: تكنولوژی چاپ افغانستان اغلب ماشین‌های دست دومی است كه از پاكستان وارد این كشور شده است و امروز دیگر كارایی ندارند، البته در كنار این تكنولوژی فسرده و قدیمی، چاپخانه‌هایی نیز هستند كه به وارد كردند دستگاه‌های جدید پرداخته‌اند، نكته مهم در این موضوع این است كه با توجه به قدیمی بودن تكنولوژی، چاپچی‌های افغان برای افزایش سطح فرهنگی جامعه خود به شدت در حال تلاش هستند و با همین ماشین‌های كهنه به چاپ كتاب می‌پردازند.

تهرانی با اشاره به دیدار مسوولان صنعت چاپ و نشر افغانستان گفت: در صحبت با مسوولان افغان به نتایج مثبتی رسیدیم و قرار شد كه تبادل كالا در حوزه كتاب صورت بگیرد تا بتوانیم با تبادل فرهنگ به پیشرفت جامعه اسلامی دو كشور كمك كنیم.

این مسوول صنفی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به ابراز رضایت مسوولان افغان به همكاری با صنعت چاپ و نشر ایران اظهار كرد: به دلیل علاقه مردم افغانستان به فرهنگ ایران، قابلیت تولید و ارسال كتاب به این كشور بسیار زیاد است، امیدوارم كه با یك برنامه‌ریزی صحیح این امر محقق شود.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۷ اسفند


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: