به دنبال سفر هیات ایرانی به افغانستان صورت گرفت
توافق 10 ماده‌ای ناشران ایران با افغانستان در حوزه چاپ


چاپخانه‌داران ایرانی و افغانی توافق نمودند جهت پیگیری مصوبات و حل مشکلات چاپخانه‌داران، دبیرخانه مشترک با محوریت اتحادیه چاپخانه‌داران ایران تا فروردین ماه تشکیل و نسبت به تهیه دستورالعمل اقدام و در نشست مشترک نماینده دو کشور در ایران تا پایان اردیبهشت ماه 93 به تصویب رساند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایرنا چاپخانه‌داران ایرانی و افغانی توافق نمودند جهت پیگیری مصوبات و حل مشکلات چاپخانه‌داران، دبیرخانه مشترک با محوریت اتحادیه چاپخانه‌داران ایران تا فروردین ماه تشکیل و نسبت به تهیه دستورالعمل اقدام و در نشست مشترک نماینده دو کشور در ایران تا پایان اردیبهشت ماه 93 به تصویب رساند.
 ناشران و چاپخانه‌داران ایرانی پس از دیدار با همتایان خود در افغانستان و برگزاری جلسات مختلف مواردی به تصویب رساندند.

به گزارش ایلنا؛ ازجمله توافق‌های میان هیات ایرانی و افغانی به این موارد می‌توان اشاره کرد

1- طرفین توافق نمودند جهت پیگیری مصوبات و حل مشکلات چاپخانه‌داران، دبیرخانه مشترک با محوریت اتحادیه چاپخانه‌داران ایران تا فروردین ماه تشکیل و نسبت به تهیه دستورالعمل اقدام و در نشست مشترک نماینده دو کشور در ایران تا پایان اردیبهشت ماه 93 به تصویب رساند.

2- طرفین توافق نمودند جهت حل مشکل تردد اعضا پیگیری لازم جهت صدور ویزای کثیرالاسفر از سفارتخانه‌های مربوط و دولت‌های متبوع پیگیری و نتایج آن را در نشست‌های آتی ارائه نمایند.

3- دو طرف توافق کردند متناسب با نیاز اتحادیه چاپخانه‌داران افغانستان زمینه برگزاری دوره آموزشی کوتاه مدت و درازمدت را فراهم نمایند.

4- مقرر شد حمل و نقل کالاهای چاپی در مرزهای دو کشور تسریع شود و از طولانی شدن ترخیص کالا جلوگیری شود.

5- با توجه به اینکه جهت تعمیر و بازسازی دستگاه‌های چاپخانه‌های افغانستان لازم است برخی از ملزومات به ایران منتقل شود، لذا مقرر شد با هماهنگی دولت‌های طرفین و تائید اتحادیه‌های چاپخانه‌ها ملزومات مذکور خارج از شمول ترخیص شوند.

6- مقرر شد مواد اولیه چاپ و بسته‌بندی از طریق دو کشور تهیه شود.

7- ایجاد سهولت در خرید و ارسال ماشین‌آلات صنعت چاپ تولید شده در ایران و ارسال آن به کشور افغانستان.

8- مقرر شد کار گروه 6 نفره با عضویت چاپخانه داران ایران و افغانستان تشکیل و موارد توافقنامه را پیگیری نمایند.

9- با توجه به حضور تعدادی از نیروهای افغانی در چاپخانه‌های ایران مقرر شد با هماهنگی وزارت ارشاد و وزارت کار ایران به نیروهای مذکور مجوز داده شود که در چاپخانه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.

10-مقرر شد اتحادیه چاپخانه‌داران ایران نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارگران چاپخانه‌های افغانستان در کشور افغانستان با هماهنگی انجمن چاپ افغانستان اقدام کنند.

از دیگر دستاورددهای این سفر می‌توان به تاسیس دبیرخانه‌های مشترک بین اتحادیه ناشران و کتابفروشان افغانستان و اتحادیه ناشران و کتابفروشان ایران، ایجاد بستر مناسب در جهت تحقق آموزش و پژوهش‌های مورد نیاز حوزه نشر، ایجاد بستر مناسب به منظور تاسیس فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب، اقدامات لازم برای سهولت واردات و صادرات کتاب و محصولات آموزشی،‌ درخواست سهولت از دولت‌ها برای اخذ روادید و تسهیلات لازم برای انتقال کتاب و محصولات فرهنگی، ایجاد بستر مناسب به منظور سرمایه‌گذاری در تولیدات مشترک، تمهید مقدمات به منظور اطلاع‌رسانی و تبلیغات در حوزه کتاب و محصولات آموزشی، حفظ حقوق مالکیت مادی و فکری مؤلفان و ناشران و تولید کنندگان کتاب و محصولات آموزشی؛ جزئیات اجرایی این تفاهمنامه از طریق آئین‌نامه‌های مرتبط که تا تاریخ 10 اردیبهشت 93 مشخص خواهد شد، پیگیری می‌شود.

ناشران و چاپخانه‌داران ایران در جمع هیاتی روز شنبه سوم اسقند به افغانستان سفر کردند.

منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۷ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ هفتم اسفندکلیدها :


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: