نورالله حیدری:
اقتصاد بیمار، اعتماد سرمایه‌گذاران را از بین می‌برد


صنایع نیازمند سرمایه‌گذاری در ابعاد و حجم‌های مختلف هستند. صنعت چاپ نیز همانند دیگر صنایع نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی است. لیکن پیش و بیش از هر چیز باید زیرساخت‌های این سرمایه‌گذاری در ابعاد ملی آن مشخص شود.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اخبار چاپ، با بیان اینکه "دیپلماسی ابزاری در خدمت منافع ملی است"، تاکید کرد: مهمترین رکن دیپلماسی، تحرک آن در خدمت اقتصاد و تولید ثروت است.
نورالله حیدری، با بیان اینکه "هر جا ابهام وجود داشته باشد و شفافیت و قدرت نظارتی نباشد، طبیعتاً مسیرهای انحرافی بوجود می‌آید"، افزود: مسیرهای انحرافی در هر زمینه‌ای عوارض جانبی دارد؛ همانطور که شاهدیم اکثریت قاطع تخلفات در حوزه مالی و اقتصادی و بانکی در نتیجه تبانی‌ها و ابهامات است که در نهایت تبدیل به اختلاس و رفتار نامطلوب اقتصادی می‌شود.

وی با بیان اینکه "فقدان شفافیت موجب ایجاد انحراف خواهد شد و این امری بدیهی و شناخته شده در دانش اقتصادی و حاکمیت اسلامی و غیراسلامی دنیاست"، تصریح کرد: این که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر لزوم اصلاح نظام مالی و شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور تاکید شده، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و اگر این اتفاق نیفتد، تبدیل به مسائل ضد اقتصادی می‌شود و اقتصاد کشور را بیمار می‌کند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: وقتی اقتصاد کشور بیمار شود، این بیماری همه‌جا را فرا می‌گیرد و در نتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران از بین می‌رود و پشتوانه مردمی نظام تهدید می‌شود. در چنین شرایطی اقتصاد به جای آنکه مولد و تولیدزا باشد، به سمت واسطه‌گری می‌رود که این مساله برای نظام و سیستم بانکی خطرناک است.

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: نهادهای نظارتی باید خالص، پاک، مطلع و پیگیر باشد و با شناسایی به موقع، مشکلات اقتصادی را پیگیری و هر جا لازم باشد در جهت درمان اقدام کنند تا با فضای اقتصادی سالمی در کشور روبرو باشیم.

حیدری به اولویت روابط با کشورهای همسایه در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه با یکدیگر منافع مشترک و فرهنگ و زبان مشترک دارند که این زمینه همکاری‌ها را بیشتر فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه "همه کشورها از طریق دیپلماسی به دنبال منافع خود هستند"، تصریح کرد: اینکه به یک خنده و رابطه صرفاً سیاسی دلخوش باشیم به معنای دیپلماسی کارآمد، جامع و مؤثر نیست چون دیپلماسی باید بتواند در طرفین شرایطی ایجاد کند تا ظرفیت‌های خود را به یکدیگر معرفی کنند و قدمی برای ورود قشر و طبقه اقتصادی و سرمایه‌گذار باشد. تا مفاهمه و گفت‌وگوی طرفینی برای درک متقابل اقتصادی حاصل نشود، این امر محقق نخواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس در پایان اظهار کرد: مشی و رویکرد دیپلماسی علاوه بر اینکه باید منافع ملی و کسب درآمد برای کشور را مورد توجه قرار دهد، باید دریچه‌ای باشد برای اینکه بتوانیم سایر بخش‌های مرتبط اقتصادی را وارد بحث و گفت‌وگو و در نتیجه انعقاد قراردادها کنیم.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۶ اسفند
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ ششم اسفندکلیدها : نوالله حیدری اقتصاد مقاومتی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: