رضا رضایی:
منافع ملی باید در اولویت قرار گیرد


عمده فاجعه در برپایی نمایشگاه‌های ایران اینجا است که در کشور ما فرق نمایشگاه صنعتی و تخصصی را با نمایشگاه فروش بهاره و پاییزه نمی‌دانند چراکه نمایشگاه بهاره و پاییزه همانند جمعه و شنبه بازار است و یک کار تخصصی محسوب نمی‌شود بلکه نیاز روزمره مردم است.

اخبار چاپ: پایان بیستمین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران فرصتی را در اختیار اهالی رسانه و مطبوعات تخصصی صنعت چاپ قرار داده تا به دور از حاشیه‌پردازی‌ها و اتلاف وقت مخاطبان به نقدی منصفانه با رویکردی دقیق و موشکافانه نسبت به این نمایشگاه و اتفاقات و رویدادهای آن بپردازند. در این رهگذر خبرگزاری فارس نیز مصاحبه‌ای با رضا رضایی، چهره نام‌آشنای صنعت چاپ ایران داشته است. در ادامه این مصاحبه را بدون هیچگونه دخل و تصرفی می‌خوانید:

خبرگزاری فارس:
محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از 28 آذر امسال به مدت 4 روز میزبان بیستمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته بود که این نمایشگاه با حضور حدود 500 شرکت داخلی و خارجی در 35 هزار متر مربع فضا برگزار شد.

به همین منظور به سراغ رضا رضایی، یکی از پیشکسوتان صنعت چاپ و رئیس هیأت داوران مسابقات تخصصی صنعت چاپ رفته و درباره این نمایشگاه و مشکلات نمایشگاه‌های چاپ کشور و صنعت چاپ به گفت‌وگو پرداختیم که وی در این باره، بیان داشت: چندین بار با برگزارکننده نمایشگاه صنعت چاپ دوسلدورف آلمان صحبت کردم تا نمایشگاه کشورهای عضو اکو را در ایران برگزار کنند که در وهله نخست با موافقت روبه‌رو شد، اما در نهایت گفتند که ما این نمایشگاه را در تهران برگزار نمی‌کنیم چراکه سالن‌های نمایشگاه‌های تهران استاندارد نیست.

*عدم برخورداری نمایشگاه‌های تخصصی کشور از ابتدایی‌ترین استانداردهای لازم
به گفته وی، نمایشگاه اصولی دارد یعنی ابتدایی‌ترین امکانات برای برپایی یک نمایشگاه، استاندارد بودن سالن‌های آن است، هر سالنی باید دارای ورودی و در هر ورودی، سرویس بهداشتی وجود داشته باشد اما متأسفانه نمایشگاه‌های تهران از حداقل استانداردها لازم برخوردار نیست، همچنین سرویس بهداشتی از حداقل‌های برگزاری یک نمایشگاه است که اگر بخواهیم هر مشکل را به صورت موشکافانه بیان کنیم، بسیار زیاد است.
 
رضایی با بیان اینکه نمایشگاه باید برای بازدیدکننده و شرکت‌کننده بازدهی داشته باشد، اضافه کرد: عمده فاجعه در برپایی نمایشگاه‌های ایران اینجا است که در کشور ما فرق نمایشگاه صنعتی و تخصصی را با نمایشگاه فروش بهاره و پاییزه نمی‌دانند چراکه نمایشگاه بهاره و پاییزه همانند جمعه و شنبه بازار است و یک کار تخصصی محسوب نمی‌شود بلکه نیاز روزمره مردم است.

* شرکت نمایشگاهی به جای سود خود، منافع ملی را مدنظر داشته باشد
این پیشکسوت صنعت چاپ معتقد است، نمایشگاه تخصصی دارای ضوابطی است و باید همه سالن‌های آن استاندارد باشد، همچنین شرکت نمایشگاهی در دنیا عمدتاً به سود برگزاری نمایشگاه فکر نمی‌کنند بلکه شرایطی را فراهم‌ می‌کنند که توریست تجاری داشته باشند و منافع ملی تضمین شوند.
وی ادامه داد: نمایشگاه‌های ایران به ویژه نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته باید آن قدر دارای جاذبه باشد، که بسیاری از کشورهای همسایه برای بازدید به کشور ما سفر کنند.

رضایی افزود: دولت و صدا و سیما باید حامی نمایشگاه‌های چاپ در کشور باشد، یعنی صدا و سیما و رسانه‌های دیگر باید اخبار نمایشگاه‌های چاپ را بولد کرده و در شبکه‌های داخلی و فرامرزی به نمایش بگذارند حتی در این راستا نیز شرکت‌های نمایشگاهی باید منابع ملی را مدنظر داشته باشند نه اینکه به فکر سود خودشان از طرف تأمین اجاره سالن‌های نمایشگاه باشند.

* عدم توجه و حضور مسئولان کشور در نمایشگاه چاپ!!
رئیس هیأت داوران مسابقات تخصصی صنعت چاپ گفت: شرکت‌های نمایشگاهی باید یک برنامه‌ریزی دراز مدت و افق روشنی را برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف در کشور ببینند، ولی دیدگاه آنها این است که از این سالن‌ها سود ببرند که این یک دیدگاه کوچک است.

وی اضافه کرد: در سایر کشورها شرکت‌های نمایشگاهی از برگزار کننده نمایشگاه تخصصی، گزارش کار می‌خواهد که اگر نمایشگاه مربوطه امتیاز لازم را از آن ضوابطی که تعیین کرده‌اند، کسب نکند دیگر اجازه برگزاری نمایشگاه را به آن نمی‌دهند که ما این ضوابط و قوانین را نداریم.

به گفته رضایی، وقتی بنیان‌های کارمان، مشکل دارد دیگر نمی‌توانیم بقیه کار را پی بگیریم؛ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شخصیت‌های مهم سایر کشورها به بازدید از نمایشگاه می‌پردازند اما در نمایشگاه چاپ که میوه و ثمره آن کتاب است و بنیان‌های کتاب توسط این صنعت چیده می‌شود، مسئولان کمتری در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

* برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در کشور باید استراتژی خاصی برنامه‌ریزی شود
این پیشکسوت صنعت چاپ معتقد است، نمایشگاه‌های تخصصی کشور به ویژه نمایشگاه‌های چاپ از طریق رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما مطرح نمی‌شود.
وی اضافه کرد: اهم اخبار کشور آلمان در زمان برپایی نمایشگاه‌های چاپ و بسته‌بندی این کشور، درباره چاپ است ولی در اینجا خبری نیست چراکه چاپ را نمی‌شناسند، وقتی هم که صنعت چاپ را نمی‌شناسند قطعاً مشکلاتی هم برای این صنعت وجود دارد، اما اگر ما بخواهیم واقعاً مشکلات صنعت چاپ حل و فصل شود، باید ریشه‌های فاسد را بخشکانیم و کار علمی را برنامه‌ریزی کنیم.

رضایی با بیان اینکه برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در کشور به ویژه نمایشگاه چاپ باید استراتژی خاصی برنامه‌ریزی شود، ادامه داد: شرکت نمایشگاهی کشور برای برپایی نمایشگاه‌ها ضوابطی را تعیین کرده است اما در زمان برپایی نمایشگاه آن را جدی نمی‌گیرند.

* نمایشگاه چاپ امسال نسبت به سال گذشته بسیار خوب برگزار شد، اما نمایشگاه چاپ نبود
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیستمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: این نمایشگاه به نسبت سال گذشته، شرکت‌کنندگان بیشتری داشت چراکه مواد اولیه چاپ هم در آن وارد شده است اما نمایشگاه چاپ نیست.

رضایی ادامه داد: بازدیدکننده نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته، چاپخانه‌دار است یعنی چاپخانه‌دار باید به این نمایشگاه آمده و تکنولوژی روز را دیده و آگاه باشد و با این آگاهی صنعت چاپ ایران رشد کند.

به گفته وی، این حق مسلم ایران است که به جای کشور امارات، قطب نمایشگاه چاپ در منطقه باشد، این فاجعه است که در نمایشگاه چاپ دبی بیش از هزار نفر از ایران شرکت می‌کنند ولی در نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته در ایران، از کشورهای خارجی کسی برای بازدید حضور نمی‌یابد.

* ضرورت دعوت از مجری و برندهای خارجی در برپایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ایران
این پیشکسوت صنعت چاپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا برندهای معتبر در نمایشگاه چاپ ایران حضور نمی‌یابند، گفت: عدم حضور برندهای معتبر جهان در نمایشگاه چاپ ایران باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: کشور امارات معتبرترین برگزارکنندگان نمایشگاه چاپ دنیا را به نمایشگاه چاپ خود می‌آورد که به اعتبار آنها نیز برندهای سرشناس دنیا حضور می‌یابند، نمایشگاه چاپ یک نمایشگاه بسیار مهم برای کشور است اما به دلیل اینکه شناخته شده نیست همانند نمایشگاه‌های معمولی محسوب می‌شود.

به گفته رضایی، امیدواریم که امسال مسئولان، رشد اقتصادی کشور را جدی بگیرد و حماسه اقتصادی را از حد شعار بیرون آورده و بنیان‌های آن را به کار برده و استراتژیک آن را تدوین کنند چراکه اهالی صنعت چاپ و برخی از مسئولان زحمت می‌کشند ولی برنامه نیست یعنی حمایت‌ها از صنعت چاپ، همه جانبه نیست.

وی عنوان کرد: معتقدم برای دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه‌ چاپ، باید مجری و برندهای خارجی را از سایر کشورها دعوت کنند، وقتی کشورهای مختلف متوجه شوند که همه برندهای مطرح جهان در ایران گردهم آمده‌اند، با شور و شوق قطعاً به نمایشگاه چاپ ایران خواهند آمد.

رضایی ادامه داد: اکنون در کشور چین برندهای معتبر دنیا حضور می‌یابند، چین با آن همه قدرت و عظمت اقتصادی‌اش، برای برپایی نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی خود از کشور آلمان دعوت می‌کند و آن هم به دلیل اعتبار کشور آلمان در این صنعت است که باید گفت استفاده از این ترفندها برای رشد و گسترش صنعت چاپ کشور، سرمایه‌گذاری است نه اسراف، اما متأسفانه ما به این مقولات بی‌توجه هستیم.

* این حق مسلم ایران است که به جای کشور امارات، قطب نمایشگاه چاپ در منطقه باشد
وی درباره آرزوهای خود برای صنعت چاپ کشور، بیان کرد: یک آرزو داریم و آن این است که ایران روزی قطب نمایشگا‌ه‌های صنعت چاپ منطقه باشد یعنی حق مسلم ایران است چراکه صنعت چاپ کشور دارای قدمتی 200 ساله است.
رئیس هیأت داوران مسابقات تخصصی صنعت چاپ در پایان گفت: از دولت تدبیر و امید تقاضا دارم که با تدبیرشان امید را در بین مردم ایران زنده کنند و با سود بردن از توانمندی صنعت چاپ موجب رشد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران باشد زیرا به طبع آن اشتغال زایی و ارزش افزوده رونق خواهد گرفت.

منتشر شده توسط خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۷ دي
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ هفتم ديکلیدها : رضا رضایی نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: