رویکردی جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
عباس صالحی؛ با اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور دیدار کرد


در ابتدای این دیدار معاون امور فرهنگی به تشریح دلایل برگزاری این نشست پرداخته و گفت: از ابتدای حضور در معاونت امور فرهنگی با مجموعه‌ها و صنف‌های مختلف چاپ و نشر دیدارهایی انجام دادم. به نظرم برگزاری اینگونه نشست‌ها و حضور در این جلسات تاثیر متفاوت و مثبتی نسبت به گزارش‌های کتبی و اسنادی دارد.

به گزارش اخبار چاپ روز چهارشنبه چهارم دی ماه سال جاری سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن آموزش این وزارتخانه میزبان نمایندگان اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور بود. در این دیدار محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.
در ابتدای این دیدار معاون امور فرهنگی به تشریح دلایل برگزاری این نشست پرداخته و گفت: از ابتدای حضور در معاونت امور فرهنگی با مجموعه‌ها و صنف‌های مختلف چاپ و نشر دیدارهایی انجام دادم. به نظرم برگزاری اینگونه نشست‌ها و حضور در این جلسات تاثیر متفاوت و مثبتی نسبت به گزارش‌های کتبی و اسنادی دارد.
وی در ادامه به تفاوت و تغییر نگرش در دوره جدید این معاونت نسبت به مسائل گوناگون صنعت چاپ و نشر کشور اشاره کرده و افزود: در این دوره، نگاه جدیدی به حوزه چاپ وجود دارد. طی چند ماه گذشته، علیرغم مشغله‌های فراوانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند، در دو آیین مربوط به حوزه چاپ و نشر شرکت کرده‌ است. این حضور و ایراد سخنرانی در این آیین‌ها نشان می‌دهد که وزارت ارشاد توجهی ویژه به مساله چاپ دارد. در این دولت، مساله چاپ به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای مطرح نیست بلکه از اولویت‌های این وزاتخانه محسوب می شود.
صالحی با اشاره به انتخاب محمودرضا برازش به منظور تصدی کرسی مدیرکلی دفتر امور چاپ و نشر وزارت متبوع خود، بیان کرد: در انتخاب آقای برازش به عنوان مدیرکل دفتر چاپ و نشر ما به دنبال فردی بودیم که دغدغه‌مند باشد، موضوع را بشناسد و سابقه در این کار داشته باشد. آقای برازش چنین ویژگی‌هایی را در خود داشت و از این رو ما وی را انتخاب کردیم. طول سابقه کاری، خدمت و اطلاعات او از صنعت چاپ بسیار زیاد بود و این مورد ما را به انتخاب وی رساند. یکی از اولویت‌های ما در معاونت فرهنگی توجه به موضوع چاپ است و ما حسابی ویژه روی این موضوع باز کرده‌ایم و از همه پتانسیل‌های خود برای اجرایی شدن تصمیمات در این حوزه استفاده خواهیم کرد.
صالحی با اشاره به موضوعات مطرح در حوزه چاپ گفت: برای پیشرفت در این حوزه نیازمند توجه به چند نکته هستیم. در وهله نخست تصمیم گیران کشور باید به این نکته برسند که صنعت چاپ، یک صنعت مهم است. چنین تصمیمی در گذشته در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد. امروز هم مسوولیت این امر با اتحادیه‌های چاپ و نشر است تا اهمیت این موضوع را نزد مسوولان کشور توجیه کنند. ما باید برای این کار مجموعه‌های دیگر را نیز درگیر کنیم تا صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مهم در کشور شناخته شود.
وی افزود: در گام دوم ابعاد اقتصادی این صنعت مطرح است. ورود سرمایه و تشویق به سرمایه گذاری در این بخش بسیار مهم است. تهیه مواد اولیه، نوسازی صنعت چاپ، صادرات، کاهش مالیات واحدهای صنفی، افزایش تسهیلات و... از ضرورت‌های اقتصادی این حوزه محسوب می‌شوند. احساس من این است که نگرش‌های اقتصادی به این حوزه هنوز کامل نیست و ما باید نگاه‌های اقتصادی را به این بخش تزریق کنیم.
صالحی با اشاره به ابعاد حقوقی این موضوع گفت: برطرف کردن مشکلات حقوقی از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود. برنامه‌ریزی نیز از دیگر موضوعات مهم در حوزه چاپ و نشر است و باید سامانه اطلاعات خود را روزآمد کنیم و بر اساس آن به این برنامه ریزی‌ها بپردازیم.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود صدای واحد در حوزه چاپ را یکی از مشکلات آن دانست و اظهار کرد: متاسفانه صنعت چاپ و نشر به شدت دچار تشتت آراست. این موجب می شود که منافع آن گروه رعایت نشود و دیگران از آن سوء استفاده کنند. باید تشکل‌های صنفی به سوی همنوایی حرکت کنند.
صالحی با اشاره به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه بیان داشت: در کنار این موارد، وزارت ارشاد نیز وظایفی برای حمایت از صنعت چاپ و نشر برعهده دارد. این وظایف در سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گشایش بیستمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی مطرح شدند و وی به طبقه بندی این مشکلات پرداختند. از طرفی باید به برنامه‌های کوتاه مدت توجه داشت تا از این طریق امیدی در دل اهالی این صنعت برای ادامه راه ایجاد شود و از سوی دیگر باید با توجه به سندهای بالا دستی به برنامه‌ریزی در این حوزه پرداخت.
وی در پایان ضمن تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته طی چند ماه گذشته در دفتر امور چاپ تصریح کرد: مسیری را که آقای برازش و دوستانشان دنبال می کنند امیدوار کننده‌است، اما به چند پیش شرط نیاز دارد. نخست اینکه در این مسیر کار اصلی بر عهده چاپخانه‌داران و اتحادیه‌های چاپ و نشر است و وزارت ارشاد باید نقش مکملی را در این حوزه برعهده داشته باشد. از طرف دیگر دوستان باید افراد مناسبی را برای کارگروه‌های خود بفرستند؛ افرادی که شایستگی اظهارنظرهای علمی را برای حل مشکلات داشته باشند. همچنین باید در هر ماه یا در هر فصل، گزارش‌هایی از عملکرد دفتر چاپ و نشر در اختیار اتحادیه‌ها قرار بگیرد تا آن ها از چند و چون برنامه ها آگاه باشند. اگر ما ناظر بیرونی داشته باشیم، مطمئنا این وضع به بهبود عملکرد ما کمک خواهد کرد.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۷ دي


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: