ناشران در گفت و گو با اخبار چاپ:
رویکردهای صنعتی چاپ را تقویت کنیم


اخبار چاپ:یکی از مشکلات حوزه چاپ، روشن نبودن مرزهای صنعت و فرهنگ در رویکردهای کلان کشور نسبت به آن است. این حوزه که پایی در فرهنگ و پایی در صنعت دارد، همواره به دلیل روشن نبودن مرزها، دچار مشکلاتی شده است که در نهایت به تضعیف کل بدنه آن انجامیده است.برخی ناشران معتقدند که باید از زاویه دید صنعتی به صنعت چاپ نگریسته شود تا ضمن روشن شدن این مرزها، شاهد رشد این صنعت مادر نیز باشیم .گفتگوهای کوتاه اخبار چاپ را با این ناشران بخوانید.

چاپ صنعت است، نه فرهنگ
چاپ از این منظر که با فیزیک کتاب سر و کار دارد و با روح آن کاری ندارد، بیشتر یک صنعت است تا فرهنگ.
موسی محمدی مدیر نشر چاپار با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: نشر مثل داشتن جواز ساخت خانه است و صنعت چاپ یکی از مصالح این ساختمان را تشکیل می دهد پس بهتر است از منظر صنعتی به آن نگاه کنیم.
وی با اشاره به اینکه در زیرساخت های وزارت صنایع و معادن توجهی ویژه ای به صنعت چاپ نمی شود، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به جنبه های فرهنگی این صنعت توجه دارد ولی در وزارت صنایع به بخش صنعتی آن توجه نشده است و همین مساله باعث شده است که زیرساخت های صنعتی چاپ ضعیف تر باشد.
مدیر نشر چاپار افزود: قطعات و ماشین آلات چاپ عمدتا وارداتی است و چون وزارت ارشاد در امر واردات حرفه ای نیست و نباید هم باشد، صنعت چاپ در این زمینه هم با مشکل روبروست.
وی در پایان با اشاره به بودجه ها و کمک های اقتصادی دولتی به صنعت چاپ گفت: به نظر می رسد که برای تخصیص بودجه و وام های دولتی دست وزارت صنایع و معادن بیش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز باشد. بنابراین باید در این وزارتخانه جایی هم برای صنعت چاپ باز شود.

صنعت چاپ حلقه رابط بین صنعت و فرهنگ است

صنعت چاپ می تواند حلقه رابط بین فرهنگ و صنعت باشد اما بخشی از آن که به نشر مربوط است، فرهنگی است.
مرتضی دانش اشراقی مدیر انتشارات موج با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: برون داد این صنعت از کتاب گرفته تا جعبه کفش را در بر می گیرد. بنابراین نمی توان برای آن کلیت فرهنگی قائل شد و به نظر می رسد بیشتر در مقوله صنعت بگنجد.
وی در پاسخ به این سوال که نگاه فرهنگی صرف چه ضربه ای به این صنعت می زند، گفت: صنعت چاپ مثل خودکاری است که هم می توان با آن شعر نوشت و هم یک اظهارنامه مالیاتی را امضا کرد. بنابراین کارکردی چند لایه دارد و نگاه صرفا فرهنگی یا صنعتی به آن درست نیست. بخش کوچکی از آن فرهنگی و باقی آن صنعتی است. بنابراین نگاه فرهنگی صرف می تواند به بخش صنعتی آن خدشه وارد کند.

صنعت چاپ با مقولات فرهنگی سنخیت ندارد

صنعت چاپ با مقولات فرهنگی که ارشاد متولی آن است سنخیت ندارد.
رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس نیز با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: در حوزه صنعت چاپ، بار زیادی بر دوش ارشاد گذاشته شده است و مطمئنا اگر بخشی از این بار به وزارتخانه هایی مانند صنایع و معادن منتقل شود، بخش زیادی از دغدغه های ناشران برای طولانی شدن مراحل انتشار کتاب از میان می رود.
وی افزود: در این حوزه هم باید مانند دیگر حوزه ها ادغام ها و تفکیک های لازم اتفاق بیفتد. البته به نتیجه رسیدن این نوع ادغام ها و تفکیک ها زمان می برد و نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات موجود در صنعت چاپ به یکباره از میان برود.
او  ضمن اشاره به کمبود بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعطای وام ها و کمک های دولتی حوزه صنعت چاپ گفت: علاوه بر این مساله، در دستورالعمل های اداره کل امور چاپ وزارت ارشاد موضوع مهمی مانند واردات ماشین آلات چاپ از حیطه اختیار ارشاد خارج شده و به وزارت بازرگانی سپرده شود. این در حالی است که تمام اتفاقات مرتبط با این صنعت می تواند در خارج از وزارت ارشاد صورت بگیرد. چون لزومی ندارد یک وزارتخانه فرهنگی، وارد حوزه ای سخت افزاری، فنی و فیزیکی مانند چاپ شود و متولی آن باشد.

 نمی توان صنعت چاپ را از فرهنگ جدا کرد

در این میان مدیر انتشارات شورا معتقد است: نباید به صنعت چاپ مانند دیگر صنایع تولیدی با نگاه کاملا مکانیکی نگریست.
وی با اعلام این مطلب به اخبار چاپ گفت: تولید و محصول نهایی صنعت چاپ در نهایت پیوستگی هایی با فرهنگ دارد و نباید این صنعت را به کلی از فرهنگ جدا کرد.
وی افزود: به اعتقاد من کارگر پشت دستگاه چاپ نیز نباید با مقوله فرهنگ بیگانه باشد. والا محصولی که چاپ می کند، از کیفیت لازم برخوردار نخواهد شد.
او در پاسخ به این سوال که آیا متولی گری فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون توجه به وزن صنعتی چاپ، برای این صنعت کافی است یا خیر، گفت: من فکر نمی کنم برای تقویت نگاه صنعتی به چاپ، نیازی به متولی گری وزارتخانه دیگری باشد. آنچه می تواند صنعت چاپ را از منظر صنعتی نیز تقویت کند، از رهگذر تعامل بین وزارت ارشاد و اتحادیه های حوزه صنعت چاپ حاصل می شود.
فروغی در پایان گفت: اینکه دولت متولی کلیه امور مرتبط با این صنعت باشد، در نهایت به ضرر این صنعت تمام خواهد شد. اما اگر اختیارات اجرایی به اتحادیه ها و انجمن های صنعت نشر واگذار شود و دولت و بالاخص وزارت ارشاد نقش نظارتی خود را ایفا کند، به رشد صنعت چاپ می انجامد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ شنبه ۲۱ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ بيست و يکم شهريورکلیدها : محمدی دانش اشراقی حاجی آبادی شورا صنعت


hasan

salam





نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: