حضوروزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرام گشایش نمایشگاه
بیستمین نمایشگاه چاپ وبسته بندی تهران امیدوارانه آغاز کرد


بی عنایتی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی صنعت چاپ به این نمایشگاه هم دردی بردردهای این نمایشگاه بود که امسال با حضور عالی ترین مقام وزارتخانه این مشکل تا حدودی مرتفع شده است.

  بیستمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی  تهران در حالی  امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گشایش یافت که در قیاس با دوره های گذشته تغییرات چندانی نداشته است.

به گزارش اخبار چاپ،این نمایشگاه نخستین نمایشگاه چاپ وبسته بندی در دولت تدبیر وامید است و حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه ، پس از چند سال حضور نیافتن، نشان داد که امید به بهبود کیفی این نمایشگاه چندان دور از انتظار نیست.

نمایشگاه چاپ وبسته بندی  تهران در حالی برگزار می شود که با غلبه نگاه فرهنگی بر صنعت چاپ، بعد صنعتی آن چندان مورد توجه مسئولان اجرایی و حتی تقنینی قرار نگرفته و از این رو مدیران صنعتی و متولیان این امر این حوزه و نمایشگاه را چندان جدی نمی گیرند.

نمایشگاه چاپ وبسته بندی در حالی به بیستمین دوره خود رسیده است که هر ساله شاهد افت کیفی برپایی از یکسو و حضور نیافتن جمع زیادی از فعالان صنعت چاپ از سوی دیگر و همچنین خالی شدن از فعالان بین المللی مطرح این عرصه بوده است.

 این نمایشگاه در سال های آغازین خود شاهد حضور پررنگ تولید کنندگان و صنعتگران صنعت چاپ کشورهای بزرگی چون آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی هم بود ، اما حالا در کنار خلا حضور این فعالان، صنعتگران صنعت چاپ ایران هم در مهم ترین آوردگاه صنعتی خود هم حضوری ندارند.

نمایشگاه چاپ وبسته بندی به نمایش تازه ترین ماشین آلات و دست آوردهای صنعتی خود زنده است و قوام می یابد در حالی که نمایشگاه تهران با خالی شدن هر ساله از این ویژگی، با استقبال کم رونق بازدید کنندگان هم روبرو بوده است.

در چند سال گذشته از نظر شرکت کنندگان هم نمایشگاه با غرفه های خالی زیادی روبرو بود که به گفته رییس نمایشگاه ، امسال این خلا پر شده است.

بی عنایتی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی صنعت چاپ به این نمایشگاه هم دردی بردردهای این نمایشگاه بود که امسال با حضور عالی ترین مقام وزارتخانه  این مشکل تا حدودی مرتفع شده است.

البته حضور محمود رضا برازش به عنوان یکی از قوی ترین مدیران این وزارتخانه در دوره های گذشته بر مصدر دفتر امور چاپ هم دلیل دیگری بر اهمیت یافتن این صنعت در میان مدیران وزارت ارشاد است.

در سال های گذشته نمایشگاه بدون حضور مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و پایان می یافت و با توجه به این که وزارت صنعت ، معدن و تجارت این حوزه را به صورت جدی صنعتی نمی بیند، برپایی نمابشگاه بدون حضور متولیان دولتی رنگ و بویی غریبانه داشت.

البته نقش فعالان صنف چاپ و نبود نهادهای صنفی قدرتمند در این حوزه هم از مهم ترین مسائلی است که در همه بخش های این صنعت ریشه دوانده و نمایشگاه هم به عنوان یکی از بخش های صنعت چاپ از این معضل رنج می برد.

یکی از کارکردهای اصلی نمایشگاه ها و بویژه در بخش صنعت برپایی کارگاه ها، نشست ها، گردهم آیی ها و نشست هایی با حضور مدیران و دست اندرکاران بخش های دیگر صنعتی است که نمایشگاه چاپ وبسته بندی تهران هر ساله در این حوزه به رکود مطلق نزدیک شده است.

یکی از ضعف های عمده نمایشگاه چاپ وبسته بندی تهران بحث اطلاع رسانی است. همین که پوستر نمایشگاه از دوره شانزدهم بدون هیچگونه تغییری ، تنها عدد روی آن عوض می شود، نشان می دهد که خود برگزارکنندگان هم این نمایشگاه  را جدی نمی گیرند.

با حضور مدیر کل کارکشته این حوزه و حمایت هایی که با حضور وزیر ارشاد در مراسم گشایش نمایشگاه نوید آن داده شده است، ، شاید بتوان برای نمایشگاه بیست و یکم و نمایشگاه های سال های پس از آن امید رونق و شکوفایی انتظار داشت.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ پنج شنبه ۲۸ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: