با همکاری اتحادیه چاپخانه داران تهران و مؤسسه بازدید
دوره های آموزش اپراتوری ماشین چاپ آغاز شد


در این دوره که به همت اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، توسط شرکت بازدید برگزار می‌شود، علیرضا وحید یگانه از مدرسان و کارشناسان نام‌آشنای صنعت چاپ کشور تدریس خواهد کرد. دوره مذکور در 8 جلسه برگزار می‌شود که دو جلسه آن به صورت تئوری و 6 جلسه به صورت عملی و کارگاهی خواهد بود.

به گزارش اخبار چاپ، مراسم افتتاحیه دوره آموزش اپراتوری ماشین‌های چاپ هایدلبرگ SM74 روز گذشته (سه‌شنبه 12/9/1392) در محل تالار اجتماعات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد.
در این مراسم علاوه پانزده نفر دانش‌پذیر این دوره، محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر، رضا رضایی عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور، علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، احمدرضا اعتمادمظاهری عضو هیات مدیره اتحادیه، بهمن پورمند عضو هیات مدیره اتحادیه، میرمجتبی هاشمی عضو هیات مدیره اتحادیه و مهدی شهریاری مسئول آموزش مؤسسه بازدید حضور داشتند.
در این دوره که به همت اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، توسط شرکت بازدید برگزار می‌شود، علیرضا وحید یگانه از مدرسان و کارشناسان نام‌آشنای صنعت چاپ کشور تدریس خواهد کرد. دوره مذکور در 8 جلسه برگزار می‌شود که دو جلسه آن به صورت تئوری و 6 جلسه به صورت عملی و کارگاهی خواهد بود.
در این مراسم محمودرضا برازش بر ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی تأکید کرده و گفت: بنده تا حدودی با مسائل و موارد حوزه چاپ و نشر آشنا هستم، تا دو سال پیش مسئولیت چاپخانه‌ای را داشتم که دارای چندین مدل از دستگاه‌های چاپ، نظیر دستگاه‌های صنعتی، کتاب و روزنامه بود که در بخش صنعتی، برخی از کارها به کشور افغانستان و تاجیکستان صادر می‌شد.
وی اضافه کرد: حدود پانزده سال در انتشارات آستان قدس رضوی مشغول به کار بودم و معتقدم که در صنعت چاپ نیازمند آموزش هستیم، یعنی سال به سال دستگاه‌های مکانیکی به الکترونیکی تبدیل می‌شوند و از سنتی به مدرنیته تبدیل شده است یعنی در دنیا دیگر چاپ روزنامه در حال کاهش است و بیشتر تولیدات به سمت رایانه سوق داده شده است.
برازش، رشد صنعت چاپ در حوزه بسته‌بندی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: معتقدم ما نیز در صنعت چاپ باید با تحول تکنولوژیکی که در حال حاضر در دنیا در حال تحول و رشد است، حرکت کنیم چراکه در هر 25 سال رشد علم دو برابر می‌شود که اگر نتوانیم از دستگاه‌ها و فناوری‌های موجود به خوبی استفاده کنیم و بهره ببریم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
وی افزود: چند روز پیش جلسه‌ای در ارتباط ارتقای آموزش اهالی صنعت چاپ و نشر برگزار شد تا بتوانیم از اپراتور، ویراستار، تصویرگر و بازرگانی محصولات فرهنگی را آموزش دهیم، اما این آموزش‌ها باید با ارائه گواهی و مدرک تحصیلی باشد.
مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مؤسسات و سازمان‌‌های بزرگ برای بحث آموزش اهالی صنعت چاپ کمک خواهیم گرفت و هر چه قدر هم در توان این دفتر باشد به مقوله آموزش اهالی صنعت چاپ کمک خواهیم کرد تا این صنعت به رشد و بالندگی و جایگاه اصلی خود برسد.
در ادامه علی نیکوسخن به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه چاپ نشر پرداخته و اظهار داشت: مر آموزش، یک مقوله بسیار مهم در کشور است که در تمام زمینه‌ها باید به این مهم توجه کرد، اما متأسفانه چند سالی در حوزه صنعت چاپ نسبت به این مسئله بی‌اهمیت بوده‌ایم.
وی اضافه کرد: به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم دوره‌های آموزش چاپ را در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار کنیم، اما اکنون به دلیل اهمیت ماشین‌آلات صنعت چاپ و حفظ این سرمایه ملی با هیأت مدیره جدید به این نتیجه رسیدیم که دوره‌ آموزش دستگاه‌های چاپ را برگزار کنیم.
دیگر سخنران این مراسم احمدرضا اعتماد مظاهری مسئول کمیته آموزش اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بود. وی در سخنان خود به حلقه مفقوده آموزش در صنعت چاپ اشاره کرده و افزود: در دوره جدید هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، مسئله آموزش به عنوان یک مسئله کاملا اساسی در اتحادیه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و پیگیری شده است.
وی اضافه کرد: مسئله آموزش، مسئله بسیار مهمی است و به نوعی عنصر گمشده در صنعت چاپ کشور است چنانچه که می‌بینیم دوستان ما دچار مشکل هستند، مسئله اصلی از نظر اتحادیه‌ها و بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی که صورت گرفته، به همین مسئله آموزش مربوط می‌شود.
اعتماد مظاهری ادامه داد: ما نتوانستیم خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم یعنی بیشتر مدیران و سرپرستان ما نتوانستند خود را با شرایط جدید وقف دهند اما امیدواریم با حضور دولت جدید و مدیرانی که می‌خواهند به صورت علمی به انجام کار بپردازند، از مسائل گذشته فارغ شده و شروع جدیدی را داشته باشیم.
وی افزود: مسئله صنعت چاپ، تنها مسائل فنی و اپراتوری نیست بلکه مسائل ما در طی دوره‌هایی که شاهدش بودیم، به مسائل پیچیده‌تری تغییر یافته است که از جمله آن می‌توان به مسئله سازمان امور مالیاتی و قانونی که اخیراً وضع شده و رویکردی که در این سازمان چه در زمینه مالیات بر عملکرد و به خصوص در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، اشاره کرد.
مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران گفت: بعد از گذشته 25 سال بررسی، بالاخره قانون فوق در سال 87 به اجرا درآمد و بسیار مشکل بود که چاپخانه‌ها بتوانند خودشان را با این موضوع تطبیق دهند؛ در سال گذشته به همین دلیل این اتحادیه کلاس‌های بسیاری را برگزار کرده و سعی کردیم اهالی چاپ را با مالیات بر ارزش افزوده آشنا و آگاه کنیم چراکه این مهم ممکن بود خطرات واقعی را برای اهالی چاپ ایجاد کند.
وی اضافه کرد: مسئله دیگری که برای اهالی صنعت چاپ به وجود آمده بود، این است که تغییر رویکرد سازمان تأمین اجتماعی درباره مشاغل سخت و زیان‌آور بود که الان ضربه‌های سنگینی را به چاپخانه‌داران وارد می‌کند، که در این زمینه نیز اتحادیه مؤفق شد با به خدمت گرفتن مشاوره خیلی باتجربه و علمی چندین جلسه را برگزار کند.
اعتماد مظاهری ادامه داد: از چهار ماه دوستان ما در کنار مشاوران بسیار متبحر و متخصص نشسته و برنامه‌هایی را تبیین و برنامه‌ریزی کردند که نخستین دوره آن برپایی دوره‌های آموزش دستگاه‌های چاپ است که دوره‌های دیگری نیز با موضوعات متنوعی برای اهالی صنعت چاپ برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به دوره‌های آموزشی «مدیریت برای چاپخانه‌های کوچک و متوسط» اشاره کرد.
در همین رابطه باید متذکر شوم که مؤسسه بازدید در حال حاضر بهترین مجموعه برگزارکننده دوره‌های آموزشی صنعت چاپ در کشور است. در این مؤسسه بسیاری از اساتید مجرب و توانمند کشور حضور دارند. اساتیدی که می‌توانند زمینه‌های مناسبی برای آموزش علمی، کاربردی و مهارتی صنعت چاپ را در ابعاد و حوزه‌های گوناگون آن برگزار نمایند.
بهمن پورمند که برای برگزاری این دوره تلاش‌های بسیاری داشت، دیگر سخنران این مراسم بود. وی در بخشی از صحبتهایش به بروز مشکل اپراتوری در واحدهای چاپی کشور اشاره کرده و اضافه کرد: مدت زیادی است که چاپخانه‌داران به دلیل مشکلات اپراتور خیلی در تنگنا هستند و این باعث است که چندین بار کار آموزشی صورت بگیرد و اگر اپراتوری در چاپخانه‌ای با مدیر چاپخانه قطع همکاری داشته باشد، باعث ایجاد بسیاری از مشکلات برای چاپخانه‌دار می‌شود چراکه ما متخصص و اپراتور در سطح کشور بسیار کم داریم.
وی اضافه کرد: در سال 89 و 90 دو دوره آموزش تئوری «پیش از چاپ»، «چاپ» و «بعد از چاپ» برگزار شده است که به علت مشکلات مالی، این آموزش‌ها متوقف شد اما طی پیگیری‌های متعدد از احمد علمشاهی مدیر کل سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای تسهیلات برای برپایی دوره‌های آموزشی چاپ، پذیرفته شد که مبلغی از سوی این دفتر به این اتحادیه پرداخت و مبلغ دیگری هم باقی مانده که از آقای برازش خواهشمندیم نسبت به این مهم تدابیری بیاندیشند.
پورمند ادامه داد: اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از بودجه‌ای که وزارت ارشاد در اختیارش قرار داده بود، حدود 500 هزار تومان به ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در این دوره کمک کردیم تا افراد به سهولت بتوانند از دوره‌های آموزش چاپ بهره‌مند شوند.
وی افزود: به دلیل مشکلاتی که در چاپخانه‌‌ها وجود دارد و ما اعلام کردیم که بیشتر این آموزش‌ها عملی است تا تئوریک، حدود 70 نفر برای شرکت در این کلاس‌ها ثبت‌نام کردند که به دلیل نداشتن فضای مناسب اکنون حدود پانزده نفر دوره آموزش دستگاه‌های چاپ بهره‌مند می‌شوند.
مهدی شهریاری مسئول آموزش مؤسسه بازدید که به نمایندگی از مجری برگزاری دوره آموزش اپراتوری ماشین‌های چاپ SM74 در این نشست حضور داشت، به تشریح برنامه‌های مؤسسه بازدید در امر آموزش پرداخته و گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت چاپ کشور در حال حاضر ضعف در نیروی انسانی متخصص و منابع آموزشی است. از سوی دیگر یکی از ضرورت‌های اصلی آموزش صنعت چاپ نیز بومی‌سازی منابع است. با توجه به این دو موضوع شرکت بازدید نزدیک به دو سال گذشته را صرف پژوهش و برنامه‌ریزی جهت ارائه آموزش‌های کاربردی و علمی نمود.
شهریاری در ادامه افزود: در ابتدا تصمیم داشتیم تا دوره‌های بین‌المللی مانند پرینت پروموشن را در اتحادیه برگزار کنیم. اما مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته ما را به این نقطه نظر رساند که با توجه به شرایط فعلی، این دوره‌ها نمی‌توانند تأثیر شایانی جهت بهبود وضعیت کیفیت محصولات چاپی در عرصه های مختلف صنعت چاپ داشته باشند. لذا تصمیم گرفتیم دوره های داخلی را با توجه به ظرفیت های کشور برگزار نموده و از بین منتخبین این دوره ها برنامه آموزشی از راه دور پرینت پروموشن را در آینده دنبال  کنیم.
مدیر آموزش مؤسسه بازدید در پایان با تأکید بر اولویت‌بندی‌ها و ظرفیت‌های مؤسسه بازدید در حوزه‌های مختلف آموزشی تصریح کرد: مؤسسه بازدید آمادگی دارد تا در حوزه‌های مختلف صنعت چاپ کشور دوره‌های تخصصی و ویژه را برگزار نماید. دوره‌هایی که بتوانند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء سطح کیفی محصولات صنعت چاپ داشته باشند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۱۳ آذر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: