غلامرضا شجاع:
واردات زینک قطع شده است


غلامرضا شجاع، به مشکلات چند ماه اخیر تعاونی لیتوگرافان تهران در تامین زینک اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاسفانه در دو ماه اخیر ارزی که برای وارات زینک اختصاص داده می‌شد، قطع شده است و از آن جا که زینک نقش مهمی در فعالیت لیتوگرافان دارد، در صورت استمرار این روند بیش از 80 درصد کل مکتوبات چاپ نخواهند شد.

اخبار چاپ: چندی پیش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گزارشی جامع، تحلیلی قابل تأمل را در حوزه‌های مختلف صنعت چاپ و نشر ارائه کرده بود. در بخشی از این گزارش گفتگویی با غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران انجام شده بود. به دلیل اهمیت موضوعات مطرح در این گفتگو، اخبار چاپ بدون هیچگونه دخل و تصرفی به ارائه این گفتگو می پردازد.

آنچه در پی می‌آید، حاصل گفتگوی ایبنا با مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران است:

لیتوگرافان، نخستین گروه در چرخه فنی تولید کتاب هستند. افرادی که به مدد دستگاه‌های اتومات و نیمه اتومات، زمینه‌ چاپ کتاب‌ را در کشور فراهم می‌کنند. این صنف نیز برای فعال بودن نیازمند مواد اولیه‌ای است که تمام آن‌ها خارج از مرزهای کشور تامین می‌شود. غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران در سخنانی به مشکلات چند ماه اخیر این تعاونی در تامین زینک اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه در دو ماه اخیر ارزی که برای وارات زینک اختصاص داده می‌شد، قطع شده است و از آن جا که زینک نقش مهمی در فعالیت لیتوگرافان دارد، در صورت استمرار این روند بیش از 80 درصد کل مکتوبات چاپ نخواهند شد.»

وی ادامه می‌دهد: «دو ماه است که در نوبت دریافت ارز برای واردات زینک هستیم و با وجود ارسال نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رییس اتاق ارز مبادله‌ای مبنی بر اهمیت این کالا برای صنعت چاپ و نشر کشور، متاسفانه بانک مرکزی هنوز به این موضوع توجهی نکرده است.»

شجاع همچنین در سخنانش به پیش‌بینی تعاونی برای تهیه زینک اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «با توجه به وضعیت نوسانات بهای ارز، همچنین امکان نرسیدن زینک به گمرک مقداری زینک را در انبار نگه داشتیم که به اندازه حداقل مصرف کنونی کارگاه‌هاست و اکنون این کالا را 30 درصد زیر قیمت بازار آزاد به سهامداران تعاونی می‌فروشیم.»

وی با بیان این‌که اگر زینک گران شود، کتاب و تولیدات چاپی نیز گران می‌شود، می‌گوید: «لیتوگرافان در حوزه تامین دارو و فیلم کمتر مشکل دارند، زیرا دستگاه‌های جدید نیازی به فیلم ندارند و بیش از 90 درصد داروی مورد استفاده این حوزه نیز داخل کشور تولید می‌شود. در شرکت تعاونی ما نیز مرکب مخصوص دستگاه‌های چاپ افست وجود دارد که به چاپخانه‌داران می‌فروشیم. در یکسال گذشته بعد از اتفاقات و نوسانات بازار ارز شاهد افزایش 300 درصدی قیمت موادی مانند کاغذ و مرکب بودیم که صدمات بسیاری به حوزه چاپ و نشر وارد کرد، این در حالی بود که زینک ارایه شده در تعاونی با 80 تا 90 درصد افزایش قیمت ارایه می‌شد و ما تلاش کرد‌ه‌ایم با توجه به کمبود کار حداقل، لیتوگرافان برای تامین مواد اولیه حاشیه امنی داشته باشند.»

شجاع همچنین به نشست فعالان حوزه چاپ و نشر با معاون فرهنگی جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ما در این نشست، مسایل و مشکلات خود را در حوزه تامین مواد اولیه بیان کردیم و قرار است به زودی نشستی تخصصی درباره راهکارهای ورود مواد اولیه با قیمتی مناسب بین دو مجموعه برگزار شود، زیرا اگر زینک به قیمت ارز آزاد وارد کشور شود، بسیاری از قیمت‌ها در مراحل بعدی افزایش پیدا می‌کند.»

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران در بخش دیگر سخنان خود پیشنهادی ارایه می‌کند و می‌گوید: «پیش از این اعلام کرده بودیم که اگر دولت مساعدت کند و یک وام 10 میلیارد تومانی به صورت قرض‌الحسنه و بدون بهره به تعاونی بدهند، ما می‌توانیم زینک مورد نیاز یک سال کشور را با 35 درصد زیر قیمت بازار تهیه و در اختیار صنف قرار دهیم، موضوع و پیشنهادی که متاسفانه هیچ گاه جدی گرفته نشد.»

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۹ آبان
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و نهم آبانکلیدها : غلامرضا شجاع تعانی لیتوگرافان تهران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: