اتحادیه صادرکنندگان / 1 ـ حمیدرضا طاهری آشتیانی:
تغییر هیات مدیره اتحادیه موجب دلسردی اعضا شد


متأسفانه در حال حاضر اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در جایگاه اصلی و موقعیت تعریف‌شده در حوزه‌های اهداف و وظایفش قرار ندارد. هر انجمن و اتحادیه‌ای را می‌توان از دو منظر کاربردی و تشریفات مورد مطالعه قرار داد. در دوره گذشته هیات مدیره اتحادیه، همدلی و همراهی و تعامل مناسبی در بدنه فعالان عرصه صادرات خدمات صنعت چاپ ایجاد شده بود که متأسفانه با تغییر این ترکیب، این همدلی‌ها از بین رفته و موضوعات کاربردی و اجرایی به حالت تعلیق درآمدند.

حمیدرضا طاهری آشتیانی، در گفتگو با اخبار چاپ به تشریح دلایل راه‌اندازی و تأسیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران پرداخته و اظهار داشت: اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ایران، بیشتر به دلیل تجمیع آراء در عرصه بسته‌بندی ایجاد شد.

این عضو هیات مؤسس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ به جایگاه اصلی اتحادیه صادرکنندگان در بدنه صنعتی و اقتصادی کشور اشاره نموده و تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر این اتحادیه در جایگاه اصلی و موقعیت تعریف‌شده در حوزه‌های اهداف و وظایفش قرار ندارد. هر انجمن و اتحادیه‌ای را می‌توان از دو منظر کاربردی و تشریفات مورد مطالعه قرار داد. در دوره گذشته هیات مدیره اتحادیه، همدلی و همراهی و تعامل مناسبی در بدنه فعالان عرصه صادرات خدمات صنعت چاپ ایجاد شده بود که متأسفانه با تغییر این ترکیب، این همدلی‌ها از بین رفته و موضوعات کاربردی و اجرایی به حالت تعلیق درآمدند.

به عنوان نمونه می‌توان به کارگروه محاسبه قیمت تمام شده اشاره کرد. این کارگروه با تغییر ترکیب هیات مدیره از بین رفت. به نظر می‌رسد رویکرد مدیران فعلی این اتحادیه، بیشتر متوجه ایجاد فضایی تشریفاتی برای اتحادیه است.

طاهری در ادامه به بررسی دلایل بروز چنین وضعیت پرداخته و افزود: ضریب اعتماد به اتحادیه در دوره هیات مدیره فعلی نزدیک به صفر شده است. تا جایی که در سال جاری هیچ مذاکره و مراوده‌ای با بنده و هیچ یک از اعضای قدیمی اتحادیه صورت نگرفته است.
یکی از عمده دلایل این امر شکاف بین هیات مدیره و بدنه صادراتی صنعت چاپ کشور است. متأسفانه به استثناء یکی ـ دو نفر؛ هیچ یک از اعضای فعلی هیات مدیره، درخصوص اقتضائات و مشکلات موجود در عرصه صادرات صنعت چاپ اطلاعات دقیق و جامعی ندارند. چرا که این دوستان در حوزه کاری خود هیچ ارتباطی با مسئله صادرات ندارند.

وی با اشاره به جهت‌گیری اتحادیه صادرکنندگان به منظور حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از کشور، بیان داشت: در نخستین سال‌های تشکیل اتحادیه صادرکنندگان و زمانی که آقای رضا رضایی ریاست هیات مدیره این اتحادیه را بر عهده داشتند، مقرر شد تا هیاتی تجاری و تحقیقاتی به نمایشگاه قزاقستان رفته و زمینه‌های برقراری ارتباط مؤثر ایجاد شود. خوشبختانه در آن دوره ارتباط بسیار اثربخشی برقرار شد به گونه‌ای که در حال حاضر و علیرغم گذشت نزدیک به ده سال، هنوز واحدهایی که موفق به عقد قرارداد در نمایشگاه قزاقستان شدند، به فعالیت مشترک با طرف‌های قزاق ادامه می‌دهند.

حال این نمایشگاه را با نمایشگاه‌های چند سال گذشته اتحادیه صادرکنندگان مقایسه کنید. به طور قطع می‌توان ادعا کرد که حضور نمایشگاه‌هایی مانند گلف پرینت و لیبل اکسپو ، هیچ دستاورد مشخصی برای صادرات در صنعت چاپ کشور نداشته و نخواهد داشت.

طاهری آشتیانی در پایان به راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی و ایجاد فرصت‌های تازه در اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران پرداخته و گفت: با توجه به نوع کارکرد و ساختار اتحادیه صادرکنندگان به نظر می‌رسد تنها راه تغییر جایگاه و موقعیت این اتحادیه، جدا ساختن تشکیلاتی آن با محیط چاپخانه‌های حوزه نشر و تبلیغات است. مسئولان اتحادیه صادرکنندگان باید از بخش‌های مرتبط با صادرات به ویژه در حوزه بسته‌بندی انتخاب شوند و مادامی که چاپخانه‌دارانی با رویکرد چاپ نشر و تبلیغات و مطبوعات در بدنه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آن هستند نمی‌توان نسبت به آینده این اتحادیه امیدوار بود.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۵ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: