روز ملی صادرات
جای خالی صنعت چاپ


گمانه‌زنی‌ها پیرامون روز ملی صادرات در سال 1392 تحقق یافته و این مراسم با استقبال کم‌نظیر مدیران اقتصادی دولت همراه شد. در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، ولی‌الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت، محمد نهاوندیان مسئول دفتر رئیس جمهور، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران و رضا رحمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.



روز ملی صادرات که هر ساله مصادف با 29 مهرماه برگزار می‌شود، امسال نیز همانند سنوات گذشته برگزار شد. این مراسم در سال جاری از اهمیت و جایگاه ویژه و خاصی برخوردار بود. آغاز به کار دولت یازدهم در مرداد ماه سال جاری، حضور چهره‌ها و مدیران موفق اقتصادی کشور در بدنه اجرایی دولت، اقبال صاحبان صنایع، بازرگانان و کارآفرینان از سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت یازدهم و... همه‌وهمه مواردی بودند که بر اهمیت و نقش خاص این مراسم در سال جاری می‌افزودند.
گمانه‌زنی‌ها پیرامون روز ملی صادرات در سال 1392 تحقق یافته و این مراسم با استقبال کم‌نظیر مدیران اقتصادی دولت همراه شد. در این مراسم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، ولی‌الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت، محمد نهاوندیان مسئول دفتر رئیس جمهور، سیدحسین هاشمی، استاندار تهران و رضا رحمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.
در ابتدای مراسم افخمی به نمایندگی از سازمان توسعه تجارت آماری از وضعیت تجارت کشور در سال گذشته ارائه داد. در گزارش افخمی آمده بود که در سال گذشته 5/32 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و رقمی معادل 3/53 میلیارد دلار نیز برای واردات هزینه شده است.
از دیگر نکات مهم گزارش آماری رئیس سازمان توسعه تجارت فراوانی گروه‌های گوناگون صادراتی در بخش‌ها و صنایع مختلف بود. 3/2 میلیارد دلار صادرات در عرصه خدمات فنی ـ مهندسی و 6/14 میلیارد دلار نیز به صادرات غیرنفتی اختصاص یافته بود.
افخمی در ادامه به هدف‌گذاری و افق آینده دولت یازدهم در عرصه صادرات غیرنفتی اشاره کرده و این اهداف را برشمرد:
تصمیم دولت اختصاص 45 درصد از صادرات غیرنفتی به حوزه صنعت و معدن و 30 درصد به حوزه فناوری‌های متوسط و سطح بالاست.
وی در ادامه به تصمیم دولت برای افزایش سرانه صادرات پرداخته و اضافه کرد: تصمیم دولت بر این است که سرانه صادرات کشور را به رقمی معادل 500 دلار برساند.
در بخش دیگر این مراسم نوبت به انتخاب صادرکنندگان نمونه رسید. در این بخش که 440 بنگاه صادراتی به رقابت در آن پرداخته بودند، 234 بنگاه موفق شدند مدارک مورد نیاز را در زمان مقرر ارسال نمایند و در جریان داوری‌ها قرار گیرند.
در مراسم روز ملی صادرات از 46 صادرکننده کالا، 5 صادرکننده خدمات و 5 تشکل صادراتی نمونه تقدیر و تجلیل شد.
گفتنی است این انتخاب‌ها از میان 16 گروه کالایی و 6 گروه خدماتی صورت گرفت.

با این اوصاف، روز ملی صادرات با حضور بخش کثیری از صنعت‌گران، کارآفرینان و صادرکنندگان نمونه کشور و بدون حضور نمایندگان صنعت چاپ کشور ـ که نقشی مهم و بسزا در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌نمایند ـ برگزار شد.
29 مهرماه هیچ پژواک و طنینی در بدنه تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط با صادرات خدمات صنعت چاپ کشور نداشت و مدیران محترم اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با انتشار بیانیه‌ای در 5 پاراگراف و 11 خط، تمام اهتمام خود را برای حضور در این رویداد مهم صادراتی کشور مبذول داشتند.

به راستی اتحادیه‌ای که سرمست از شیرینی سفر به بلژیک جهت شرکت در نمایشگاه لیبل اکسپو است و این روزها سودای سفر به امریکا را در سر می‌پروراند، کجای مراسم روز ملی صادرات حضور داشت.

اتحادیه‌ای که با افتخار از دستاوردهای سفر به بلژیک دریافت تعدادی نمایندگی از کمپانی‌های تولیدکننده ماشین‌آلات چاپ لیبل یاد میكند ، چه نقشی می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشد. (گفتگوی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با خبرگزاری ایبنا)

آیا اتحادیه‌ای که با فرار از خرد جمعی، تک‌محوری و تصمیمات انفرادی را معیار و شاخصی اساسی برای اتخاذ سیاست‌های خود قرار داده است، می‌تواند پاسخگوی ظرفیت‌های عظیم صادراتی صنعت چاپ کشور باشد؟

آیا اطلاع‌رسانی‌های کاذب، ایجاد فضاهای پوپولیستی، فرافکنی‌های متعدد و عدم توجه به بازارهای منطقه‌ای نظیر کشورهای CIS، همسایگان شرقی، کشورهای اسلامی ، همگی نشانه‌هایی از عدم کارآیی و عدم توانایی در تصمیم‌گیری‌های کلان و استراتژیک نیست؟

امید است مسئولان اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در فضایی مناسب به تشریح عملکرد 4 ساله خود و دستاورد حضور در نمایشگاه‌های گلف پرینت (دو نوبت )، لیبل اکسپو بلژیك ( دو نوبت ) ، استفاده از تسهیلات نمایشگاهی از بودجه دولتی و... را اعلام نمایند. تا بدین وسیله تمامی فعالان صنعت چاپ کشور از عملکرد این اتحادیه و دستاوردهای صادراتی آن آگاهی یابند.


منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۹ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و نهم مهرکلیدها : روز ملی صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: