علی جنتی:
صنعت چاپ، صنعت پایه و متمم است


علی جنتی دوشنبه شب در سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ كشور كه در سالن همایش های صداو سیما برگزار شد، این گونه جشنواره ها را موجب آشنایی با آخرین وضعیت چاپ و ارائه تصویر واقعی از دستاوردها، پیشرفت‌ها، مشكلات، چالش ها و ارایه راهكارهای مناسب برای بهبود وضعیت این صنعت عنوان كرد.


به گزارش اخبار چاپ، علی جنتی دوشنبه شب در سیزدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ كشور كه در سالن همایش های صداو سیما برگزار شد، این گونه جشنواره ها را موجب آشنایی با آخرین وضعیت چاپ و ارائه تصویر واقعی از دستاوردها، پیشرفت‌ها، مشكلات، چالش ها و ارایه راهكارهای مناسب برای بهبود وضعیت این صنعت عنوان كرد. وزیر ارشاد به نقش صنعت چاپ در دیپلماسی فرهنگی اشاره كرد و گفت: به طور یقین صنعت چاپ در معرفی فرهنگ و تمدن ملت ها نقش موثری دارد. جنتی ادامه داد: صنعت چاپ نقش بسیار مهمی در تولید آثار مكتوب فرهنگی و هنری و ارتقاء دانایی مردم دارد.

وی افزود: این صنعت به عنوان صنعت پایه و متمم در چرخه تولید هر كشوری جزء صنایع اول محسوب می شود. جنتی خاطرنشان كرد: خوشبختانه امروز آثار صنعت چاپ كشور را در كشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، كشورهای اسلامی و بسیاری دیگر از نقاط دنیا شاهد هستیم.

وی به حضور فعال آثار چاپ و نشر كشور در نمایشگاه كتاب فرانكفورت اشاره كرد و گفت: اگر بتوانیم آثار خود را صادر كنیم، هم صادرات كشور تقویت می شود و هم این صنعت می تواند روی پای خود ایستاده و رشد و ارتقاء یابد. وزیر ارشاد با بیان اینكه دستاوردهای صنعت چاپ كشور برجسته است، افزود: آثار تولیدی این صنعت در سال های اخیر نشانگر رشد و رونق آن است.

جنتی با یادآوری مطالعه برخی از مسایل و مشكلات صنعت چاپ، پایین بودن تیراژ و سفارش های چاپی در كشور به دلیل كمبودهای مالی و بالا رفتن قیمت ارز را یكی از چالش های این صنعت برشمرد. وی همچنین متناسب نبودن هزینه آماده سازی چاپ نسبت به قیمت پشت جلد، عدم سرمایه گذاری در این صنعت، دخالت های دولتی در صنعت چاپ، وابستگی این صنعت به تجهیزات و وسایل خارجی، تولید به روش سنتی، مستهلك بودن برخی از تجهیزات لیتو گرافی، عدم استفاده از تكنولوژی دیجیتالی و نبود سیاست های حمایتی را از جمله مشكلات مهم صنعت چاپ كشور برشمرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان راهكارهایی برای رفع این مشكلات این صنعت پرداخت و گفت: تشویق و راه اندازی صحافی دیجیتالی، ضرورت ارایه تسهیلات بانكی با سود قابل قبول، استقلال چاپخانه ها در شهرك چاپ و كاهش تعرفه گمركی صنعت چاپ را از جمله مواردی است كه دولت باید با جدیت آن را دنبال كند.

جنتی افزود: شاید دولت نتواند یك ردیف اعتباری مستقل در بودجه كل كشور اختصاص دهد اما از طریق كمك و حمایت های وزارت ارشاد می توان برخی از مشكلات این صنعت را برطرف كرد. وی با بیان اینكه سیاست های دولت در جهت واگذاری تصدی های دولتی است، ادامه داد: اگر در این بخش موردی باشد كه امكان واگذاری آن به بخش خصوصی وجود داشته باشد، به طور حتم آن را دریغ نخواهیم كرد.

جنتی یادآورشد: با روی كار آمدن دولت یازدهم، سیاست ها و رویكردهای این دولت در تعامل سازنده با سایر كشورها و مهمتر از همه حل و فصل مسایل هسته ای كشور است كه امید می رود در آینده نزدیك گشایش های خوبی در حوزه اقتصادی كشور شاهد باشیم. وی به برخی اقدامات دولت یازدهم اشاره كرد و گفت: این دولت در ابتدای كار خود، ۳۵ مصوبه برای برداشتن موانع پیش روی تولید كنندگان، توزیع كنندگان و اصناف به تصویب رساند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۲۳ مهر


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: