حضور دوباره خانه کتاب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت


موسسه خانه کتاب از سال 2001 تا 2007 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به طور مستقل شرکت داشت. سال جاری پس از وقفه‌ای پنج ساله در شصت و ششمین دوره نمایشگاه یاد شده حضور یافت.

موسسه خانه کتاب از سال 2001 تا 2007 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به طور مستقل شرکت داشت. سال جاری پس از وقفه‌ای پنج ساله در شصت و ششمین دوره نمایشگاه یاد شده حضور یافت. با این تفاوت که در کنار قابلیت و توانایی حضور در عرصه اطلاع‌رسانی آثار با ارزشی را منتشر کرده بود که ظرفیت معرفی در عرصه بین‌المللی را داشت. برخی از آثار یاد شده نیز قابلیت عرضه در قالب کتاب الکترونیکی را دارا بودند. مجلات نقد و بررسی «کتاب ماه» نیز می‌توانست در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب، حرفی برای گفتن داشته باشد. از این رو تقریبا سه ماه قبل از شروع نمایشگاه ناشران و موسسات بین‏المللی که فعالیت مشابه داشتند برای آشنایی و تبادل تجربیات شناسایی شدند.

علاوه بر این، همزمان، در کنار تهیه کاتالوگی برای معرفی کوتاه فعالیت‌های خانه کتاب، کاتالوگ‌هایی نیز برای کتاب‏های منتخب و متناسب با نمایشگاه که از سوی خانه کتاب منتشر شده‏اند، به زبان انگلیسی آماده شد که به قرار زیرند:

1. مجموعه 6 جلدی پژوهشنامه خلیج فارس: مجموعه مقالاتی در حوزه تاریخ، مردم‏شناسی، باستان‏شناسی، زبان‏شناسی و مردم‏شناسی، باستان‏شناسی، زبان‏شناسی و فرهنگ و هویت و پیشینه‏ی این منطقه جغرافیایی مهم به قلم گروهی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه است.

2. مجموعه چهل جلدی ایرانیان و قرآن کریم: در این مجموعه تلاش شده است تا نقش اندیشمندان ایرانی در بسط و گسترش آموزه های قرآنی تبیین شود. در هر مجلد یک مفسر ایرانی و تفسیرش معرفی شده است.

3. مجموعه یازده جلدی پژوهش‏نامه‏ها در معرفی اندیشه‏های اندیشمندان ایرانی در تمامی حوزه‏های علوم و معارف انسانی. از این مجموعه تاکنون کتاب‏های: فردوسی پژوهی (1 و 2)، طوسی پژوهی، سیبویه پژوهی، غزالی پژوهی، خواجه پژوهی، فیض پژوهی، رودکی پژوهی، سنایی پژوهی، پروین پژوهی و جلال پژوهی منتشر شده است.

4. مجموعه مشاهیر: معرفی کوتاه و درعین حال مستندی از مشاهیر ایرانی برای مخاطبان جوان است. از این مجموعه تا کنون کتاب‏های مولوی، سعدی، حافظ، فارابی، ادیب‏الممالک فراهانی، خاقانی، جلال آل احمد و پروین اعتصامی منتشر شده است.

5. مبدأ نهضت: پژوهشی دوجلدی در باب چرایی و چگونگی شکل گیری نهضت 15 خرداد به قلم گروهی از محققان تاریخ معاصر است. این نهضت در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان نقطه‏ی عطف و مبدأ انقلاب قلمداد می‏شود.

با برخی از موسساتی که در زمینه نقد و بررسی کتاب فعالیت می‏کنند و نشریاتی دارند، گفت‌وگو شد و نشریات کتاب ماه به آنها معرفی شد.

جلسات متعددی با حضور ایرانیان مقیم آلمان در جهت معرفی آثار موسسه و فعالیت‌های آن و راهکارهای پیش رو و موانع و چشم اندازهای آتی فعالیت‌های موسسه و نقاط قوت و کاستی ها برگزار گردید.

برای کسب تجربیات بیشتر و معرفی آثار منتشره از سوی موسسه، مقدمات حضور در دو نمایشگاه کتاب پاریس و استانبول فراهم آمد و ثبت نام اولیه صورت گرفت. از همین رو مذاکراتی با نمایندگان دو نمایشگاه یادشده صورت گرفت.
همچنین با نماینده‏ سازمان جهانی ISBN برای حضور ایران در اجلاس سال آینده که در کشور ترکیه برگزار خواهد شد، صورت گرفت.

کتاب الکترونیک (EBOOK): با توجه به رشد سریع کتاب‏های الکترونیکی در سال‏های اخیر، با تعدادی از موسسات و ناشرانی که در این زمینه فعالیت می‏کنند مذاکراتی در مورد فناوری‏های رایج در خارج ایران، راه‏های انتقال و رواج آن در ایران و سرانجام محتوای مورد نیاز در این فناوری‏ها که اعتماد و عزم ملی ناشران ایرانی را طلب می‏کند، صورت گرفت.
ایرانیان مقیم آلمان، محققان و پژوهشگران ایران‌شناسی و ناشران و دست‏اندرکاران نشر، بیشترین مراجعان به غرفه خانه کتاب بودند.

منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۲۱ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و يکم مهرکلیدها : خانه کتاب نمایشگاه کتاب فرانکفورت


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: