رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق
نقد با چاشنی بی‌ادبی در جامعه قابل پذیرش نیست


مدیرمسئول روزنامه شرق با تاکید بر لزوم رعایت اصول نقد و طرح انتقادات در چارچوب‌های لازم و اصیل اظهار کرد: چنانچه نقد با زمختی و چاشنی بی‌ادبی همراه باشد نه تنها از سوی فرد مورد انتقاد، قابل پذیرش نیست، بلکه موجب ایجاد کینه در این فرد می‌شود.

 

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ایسنا مهدی رحمانیان گفت: برخی تحمل لازم برای شنیدن نقدهای سالم را دارند و برخی دیگر از این تحمل برخوردار نیستند. به طور کلی وجود فضا برای طرح نقد‌های سالم به رویکرد نقادان بستگی دارد. اگر این انتقادات در چارچوب‌های لازم باشد تا حدودی می‌توان گفت در جامعه امروز فضای لازم برای نقد ناصحانه و سالم وجود دارد.

 

 

وی با بیان اینکه "نقد نیاز به تمرین دارد"، تصریح کرد: نقاد و نقد شونده هر دو باید تمرین فراوان داشته باشند. نقد شونده باید تمرین خویشتن‌داری و سعه صدر کند و نقاد نیز باید برای مطرح کردن نقد خود تمرین‌های فراوانی داشته باشد تا بتواند با زبان و ادبیات مناسب نقد خود را مطرح سازد.

 

 

این فعال رسانه‌ای با اشاره به احادیث موجود در مورد نقد، ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «دوست ما کسی است که عیب‌های ما را به ما هدیه کند». مطابق با این حدیث می‌توان گفت که هیچگاه هدیه را به سوی کسی پرتاب نمی‌کنند بلکه کادو شده به نقد شونده تقدیم می‌کنند. در این صورت است که کسانی که نقد می‌شوند راحت‌تر این نقد‌ها را بر خود می‌پذیرند.

 

 

رحمانیان با تاکید بر اینکه "نقد با چاشنی بی‌ادبی پذیرفتنی نیست"، خاطرنشان کرد: چنانچه نقد همراه با زمختی و چاشنی بی‌ادبی باشد نه تنها کسی که نقد می‌شود این انتقادات را نمی‌پذیرد بلکه ممکن است از نقاد دلگیر شود و به گونه‌ای دیگر در مقابل وی رفتار کند. چنانچه نقاد تلاش داشته باشد تا شرایط زمانی و مکانی لازم را رعایت کند و همچنین انتقادات خود را در چارچوب‌های اصولی مطرح سازد، طبیعتاً صحبت‌ها و نظراتش مورد پذیرش نقدشونده نیز قرار خواهد گرفت.

 

 

وی در ادامه به مواردی از پرتاب اشیاه به سمت برخی مسئولان کشور از سوی عده‌ای اشاره کرد و افزود: در جامعه ما پدیده پرتاب اشیا وجود ندارد و برخی مواردی که گاه مشاهده می‌کنیم، از استثنائاتی است که در زمینه طرح نقد از سوی نقادان صورت می‌گیرد.

 

 

مدیرمسئول روزنامه شرق اضافه کرد: معتقدم با روشی نرم و مداراگونه به راحتی می‌توان این افراد را سر عقل آوردتا متوجه شوند تا چنانچه قصد دارند به عنوان انتقاد مطلبی را مطرح کنند این مطلب را در قالب‌های انتقادی طرح کنند نه در قالب‌های ناپسند و غیرقابل پذیرش در جامعه.

 

 

رحمانیان با تاکید بر قابل کنترل و مدیریت بودن اینگونه رفتارها اظهار کرد: از آنجایی که دولت و شخص آقای روحانی اعلام کرده‌اند که مخالفان می‌توانند حرف‌های خود را مطرح کنند و از سویی دیگر شاهدیم که دولت در حال پذیرش نقدهاست و برخورد ناصوابی با اینگونه نقد‌ها ندارد، به نظر من نباید با افرادی که این رفتارهای ناشایستی برای بیان انتقادات خود به کار می‌برند با تندی برخورد کرد، چراکه برخورد تند با اینگونه افراد در درازمدت مشکلاتی زیادی را ایجاد می‌کند.

 

 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تبیین جایگاه احزاب در کشور و خالی بودن فضای انتقادی کشور از احزاب اشاره کرد و گفت: یکی از آفت‌هایی که فقدان احزابی جدی در کشور به وجود آورده است ظهور و بروز گروه‌های بی‌شناسنامه‌ای است که با روش‌های ناشایست اقدام به طرح انتقادات به مسوولین می‌کنند.

 

 

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: فضای حزبی کشور باید به سمتی برود که با روی کار آمدن احزاب شناسنامه‌دار جدی و قوی ما شاهد این امر باشیم که چنانچه فرد یا افرادی قصد بیان مطالبی خواه انتقادی و خواه غیرانتقادی را دارند در قالب احزاب و جریان‌های شناسنامه‌دار به صحنه بیایند و مطالب خود را مطرح کنند.

 

 

رحمانیان یکی از دلایل عدم برخورد با گروه‌ها و جریانات فاقد شناسنامه را قرار داشتن افراد قدرتمند در پشت این گروه‌ها دانست و اظهار کرد: اینکه ما می‌گوییم گروه یا حزبی فاقد شناسنامه است بدان معناست که در حقیقت این گروه دارای شناسنامه‌ای مخفی است. پشت این گروه‌ها قدرتمندانی حضور دارند که به واسطه قدرتشان این اجازه را به کسی نمی‌دهد که بخواهد با آنها برخورد کند. چنانچه فضای کشور به سمتی برود که احزاب فعال ملزم به شناسنامه‌دار شدن، بروند این گروه‌های به اصطلاح فاقد شناسنامه‌دار نمی‌توانند مخفی شوند و به فعالیت خود ادامه دهند.

 

 

وی با اشاره به نقشه موثر مسوولین بلندپایه نظام در ایجاد فضایی سالم برای طرح انتقادات از سوی نقادان، گفت: مسوولین می‌توانند بسترساز ایجاد فضای سالم در کشور برای طرح نقدهای سالم باشند. مسوولین می‌توانند ضمن بالابردن تحمل نقدپذیری خود به زیرمجموعه‌های خود نیز توصیه‌ کنند که زمینه‌های گفت‌وگو‌های مدنی را فراهم کنند.

 

 

مدیر مسوول روزنامه شرق با بیان اینکه امکان بستر سازی در انتقادات سالم هم از سوی دولت و هم سوی سایر دستگاه‌های فعال در نظام وجود دارد، اضافه کرد: همه دستگاه‌های فعال در کشور این امکان را دارند هم خود نقدپذیر باشند و هم بسترهای لازم برای ایجاد گفت‌وگو‌های انتقادی را در جامعه فراهم کنند تا به جای اینکه مردم به هم دیگر پرخاش کنند بتوانند با یکدیگر گفت‌وگویی هرچند جدلی داشته باشند.

 

 

رحمانیان با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در مراسم استقبال از رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد، ‌اظهار کرد: ما باید موضع این افراد معترض را بپذیریم و فضای لازم برای اینکه این افراد بتوانند حرف‌های خود را مطرح کنند ایجاد کنیم، چراکه مطرح کردن حرف‌های تند بهتر از پرتاب کردن کفش و آجرپاره به سمت نقدشوندگان است.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از آموزه‌های دینی ما این است که اگر حرف حقی داریم باید آن را در قالب حق مطرح کنیم، چراکه حرف حق را نمی‌توان در قالب‌های ناحق قرار داد. چنانچه در جامعه ما فضا برای طرح هرگونه نظری فراهم شود، افراد معترض نیز با انجام تمرین‌های لازم تلاش می‌کنند حرف‌های خود را با شیوه بهتر و ملایم‌تر بیان کنند.

 

منتشر شده توسط ايسنا در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۳ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ سيزدهم مهرکلیدها : رحمانيان روزنامه شرق نقد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: