چاپخانه برگزیده جشنواره چاپ ایران آغاز كرد
چاپ نفیس‌ترین اثر هنری دوران اسلامی ایران


چاپ شاهنامه شاه طهماسب روز سه‌شنبه دوم مهرماه در چاپخانه گویا با حضور دکتر رجبی (ناظر علمی از طرف فرهنگستان هنر)، محسن محمدخانی (عکاس و ناظر فنی چاپ) رضا رضوی (طراح گرافیک)، ناصر میرباقری (مدیر خانه فرهنگ و هنر گویا) و جواد میرهاشمی (سرپرست چاپخانه) آغاز شد



به گزارش اخبار چاپ و به نقل از سایت نشریه صنعت چاپ ، شاهنامه شاه طهماسب شامل 258 مجلس است که تنها 118 نگاره آن در ایران و تعداد محدودی در چند موزه خارجی موجود است. موزه متروپلیتن در هفته هنرهای اسلامی سال 2011 این اثر را به عنوان نفیس‌ترین اثر هنری دوران اسلامی ایران معرفی کرد. اثری که در قرن دهم هجری شمسی توسط ده تن از استادان برتر دربار شاه اسماعیل به مدت دوازده سال به انجام رسید.

 




عکاسی از صفحات اصلی موجود در موزه هنرهای معاصر توسط محسن محمدخانی طی 10 روز انجام شد. تصاویر مجالس دیگر نیز از طریق موزه متروپلیتن، موزه قطر و بنیاد آقاخان ارسال شد و مدت‌ها طول کشید تا اصلاحات ثانویه به منظور یکسان‌سازی کیفیت تصاویر انجام شود.
به گزارش اخبار چاپ در نهایت این اثر با 172 مجلس در کنار متن دو زبانه در 107 فرم کامل و 428 صفحه در قطع سلطانی و تیراژ 3000 نسخه پس از دو مرتبه نمونه‌گیری انجام می‌شود. عملیات پیش از چاپ شاهنامه شاه طهماسب در لیتوگرافی کحالی انجام شده و صحافی آن در ترنج (صحافی متین) انجام خواهد شد. چاپ آن نیز با ماشین پنج رنگ هایدلبرگ بر روی کاغذ 170 گرمی مات شینهو و با مرکب  JS آلمان صورت می‌گیرد. در ابتدای کتاب مقدمه‌ای به نوشته محمود فرشچیان و علی معلم دامغانی آمده است. در پایان سه ماه آینده در فرهنگستان هنر از این اثر ارزنده رونمایی خواهد شد.

منتشر شده توسط صنعت چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۱۳ مهر
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ سيزدهم مهرکلیدها : چاپ فرهنگ و هنر گويا شاهنامه شاه طهماسب


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: