رئیس هیات داوران مسابقات صنعت چاپ کشور:
اتحادیه‌های صنفی تنها نقش حمایتی در مسابقات داشته باشند


در دو دوره گذشته و همین‌طور در دوازدهمین دوره مسابقات تلاش شده است تا با نگرشی فرابخشی و ملی نسبت به تمامی پتانسیل‌ها و امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور اهتمام و توجه ویژه‌ای وجود داشته باشد.


 رئیس هیات داوران جشنواره صنعت چاپ کشور در گفتگو با اخبار چاپ از فرآیند انتخاب و انتصاب اعضای کمیته داوران، نقش اتحادیه‌های صنفی در مسابقات آثار چاپی، جایگاه این مسابقات در بدنه صنعت چاپ کشور و... خبر داد.

رضایی بر استفاده از همه ظرفیت‌های تخصصی و فنی موجود در کشور در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های صنعت چاپ به عنوان یکی از رویکردهای اصلی انتخاب داوران و به ویژه سرپرستان گروه‌های داوری تأکید کرده و گفت: در دبیرخانه مسابقات تلاش می‌کنیم تا با رویکردی جامع‌نگر، از تمامی ظرفیت‌های علمی، تخصصی، کارشناسی و فنی کشور جهت حضور در هیات داوران مسابقات استفاده نموده و زمینه‌های لازم به منظور ایجاد شرایطی عادلانه و حرفه‌ای در امر داوری مسابقات را فراهم کنیم.

عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور، نگرش ملی و فرابخشی را یکی از ضرورت‌های اصلی این مسابقات دانسته و افزود: در دو دوره گذشته و همین‌طور در دوازدهمین دوره مسابقات تلاش شده است تا با نگرشی فرابخشی و ملی نسبت به تمامی پتانسیل‌ها و امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور اهتمام و توجه ویژه‌ای وجود داشته باشد.

رضا رضایی در مورد انتخاب سرپرستان بخشهای مختلف داوری عنوان كرد : انتخاب این داوران بر اساس تخصص ، كسوت و تجربه كاری ایشان و مقبولیت در بدنه صنعت چاپ كشور صورت گرفته است . این اساتید پس از بررسی های انجام گرفته از طرف دبیرخانه مسابقات و با هماهنگی مدیركل دفتر امور چاپ و تایید معاونت فرهنگی وزیر برای برگزاری جلسات كارشناسی مرتبط با داوری ها و تایید شاخص های داوری آثار انتخاب گردیده اند .  

وی در ادامه به نقش اتحادیه‌های صنفی در جریان برگزاری مسابقات جشنواره صنعت چاپ در داخل و خارج از کشور پرداخته و اظهار داشت: همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد برگزاری مسابقات ملی صنعت چاپ نیازمند رویکردی ملی و فرابخشی است. اتحادیه‌های صنفی براساس ماهیت و اختیارات تصریح شده در قانون، موظفند که از کیان و حوزه فعالیت بخش مربوط به خود دفاع کرده و پاسخگوی مطالبات و توقعات اعضا باشند. باید توجه داشت که در صورت قبول مسئولیت اجرایی توسط اتحادیه صنفی در جریان برگزاری مسابقات این تضاد قانونی و حقوقی ضربه‌هایی اساسی و گاه جبران‌ناپذیر بر پیکره اعتبار اتحادیه‌ها وارد می‌کند. تجربه کشورهای توسعه‌یافته و مسیری که آن‌ها پیموده‌اند نشان می‌دهد، برگزارکننده مسابقات آثار چاپی باید نهادی مستقل باشد. نهادی که بتواند فارغ از تعلقات بخشی و صنفی و رویکردهای خاص، جانب عدالت را در فرآیند داوری‌ها حفظ نماید.

بدین شکل اتحادیه‌های صنفی نیز می‌توانند ماهیت مدافعانه خود را حفظ کرده و در صورت تضییع حقی از واحدهای تابعه خود، نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده و دفاع نمایند. لذا جمع این دو مطلب در جریان برگزاری مسابقات امری محال بوده و امکان‌پذیر نیست.

رضایی ادامه داد: البته در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، اتحادیه‌ها یا فدراسیون‌های صنعت چاپ به عنوان اسپانسر و حامی مالی در جریان برگزاری مسابقات حضور دارند. ولی به هیچ‌وجه ارتباط سازمانی و ساختارمندی با هیات داوران و بدنه برگزارکننده مسابقات ندارند.

رئیس هیات داوران مسابقات جشنواره صنعت چاپ در پایان بیان کرد: بنده بر خود لازم می‌دانم که از همراهی‌ها و تلاش‌های فراوان اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ در سراسر کشور و به ویژه اتحادیه‌ تهران، تشکر و قدردانی نمایم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۳۰ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: