مدیر عامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ:
وزارتخانه های دیگر برای حمایت از صنعت چاپ کمک کنند


میثم حمشت خواه معتقد است هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی صنعت چاپ تلقی می شود اما وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط دیگر نیز باید برای حمایت از این صنعت به کمک بیایند.


به گزارش اخبار چاپ و به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره صنعت چاپ، میثم حمشت خواه مدیر عامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ برگزاری این رویداد را به شرط داشتن اهداف مشخص و روشن، مثبت و تاثیرگذار ارزیابی کرد.

وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته، جشنواره ملی صنعت چاپ به صرف برگزاری یک رویداد، اجرا می شده درحالی که لازمه پیشرفت آن و هم چنین صنعت چاپ، داشتن یک هدف واقعی و مشخص و سپس پیگیری اهداف تعیین شده است.

این کارشناس، صنعت چاپ را یک صنعت مظلوم توصیف کرد و گفت: متاسفانه به این صنعت تنها از بعد فرهنگی نگاه می شود و آن را خلاصه در انتشار کتاب و روزنامه می دانند در حالی که این حوزه یک تکنولوژی کمک کننده به همه حوزه ها و صنایع است.

وی ادامه داد: اگر به بسته بندی و چاچ تبلیغات توجه نشود، نمی توان در هیچ حوزه ای وارد عرضه رقابت شد. البته ارتقای کیفیت چاپ بسته بندی و تبلیغات در کنار کاهش قیمت های اولیه می تواند ما را در بازارهای جهانی موفق کند و اگر با همین وضعیت محدودیت های گمرکی کمتر شود، صنعت چاپ ما زمین خواهد خورد.

حشمت خواه با بیان این که چاپ بسته بندی، پوستر و تبلیغات را با سایر آثار چاپی نمی توان در یک چارچوب تعریف و بررسی کرد، گفت: یکی دیگر از مشکلات امروز ما نبود برنامه ریزی برای ورود دستگاه های چاپی به کشور است زیرا این دستگاه ها بدون توجه به ابعاد دیگر چون خدمات پس از فروش، تعمیرات و ... وارد کشور می شوند.

وی هم چنین با اشاره به برگزاری مسابقات چاپی اظهار کرد: معمولا آثار با کیفیت بیشتر در این مسابقات انتخاب می شوند اما این که معیار انتخاب آثار برتر تا چه اندازه در ارتقای کیفیت کار چاپخانه ها موثر است، مورد توجه نیست. این مساله به اعتقاد من باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا متاسفانه در کشور ما و در میان واحدهای چاپی قیمت حرف اول را می زند در حالی که جشنواره باید واحدها را به تولید کارهای با قیمت پایین و کیفیت بالا سوق دهد.

مدیر عامل انجمن حمایت از صنعت چاپ به مسئولان برگزاری جشنواره پیشنهادی داد و افزود: به نظر من اگر مسئولان می خواهند در جشنواره موفق باشد، باید کیفیت آثار یک چاپخانه را در طول سال بررسی کنند زیرا در این صورت واحدهای چاپی برای تولید آثار بهتر ترغیب می شوند و این طور نخواهد بود که تنها برای حضور در جشنواره، یک کار با کیفیت ارائه کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود نیز ابراز کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صنعت چاپ است اما غیرمنطقی است که ما بودجه چاپ را تنها از این مرکز بخواهیم زیرا به اعتقاد من باید وزارتخانه های مرتبط دیگر چون وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه سرمایه گذاری کنند و به کمک وزارت فرهنگ بیایند.

حشمت خواه در پایان اظهار امیدواری کرد با تصمیمات شورای سیاست گذاری جشنواره ملی صنعت چاپ در آینده شاهد ارائه راهکارهایی منطقی و اساسی برای رفع مشکلات این صنعت باشیم

منتشر شده توسط ستاد اطلاع رسانی جشنواره صنعت چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۳۰ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: