دبیر سندیکای کاغذ و مقوا ایران:
وارد کنندگان غیر متخصص بازار کاغذ را آشفته کرده اند


واردکردن کاغذ توسط واردکنندگان غیر تخصصی مانند شهرداری، شرکت بازرگانی بانک مسکن، خودرو سازان و سایر نهادهای غیر مرتبط، بازار کاغذ را دچار یک هیجان کاذب کرد و باعث افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها شد.

سید طاهر شبیری، دبیر سندیکای کاغذ و مقوا ایران با بیان این‌که واردکنندگان غیر تخصصی، بازار کاغذ را آشفته کردند، گفت: دلیلی برای این‌که سازمان‌های غیر مرتبط، کاغذ وارد کنند وجود ندارد و این کار باید توسط متخصصان کاغذ انجام شود.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا ایران در گفت‌وگو با  ایبنا، بیان کرد: واردکردن کاغذ توسط واردکنندگان غیر تخصصی مانند شهرداری، شرکت بازرگانی بانک مسکن، خودرو سازان و سایر نهادهای غیر مرتبط، بازار کاغذ را دچار یک هیجان کاذب کرد و باعث افزایش قابل توجهی در قیمت‌ها شد.

وی ادامه داد: دلیلی وجود ندارد که سازمانی غیر‌مرتبط مانند یک خودروساز به واردات کاغذ بپردازد. ما از وزارت بازرگانی درخواست کردیم که نام واردکنندگان کاغذ را اعلام کند اما آن‌ها از این کار خودداری کردند، این اتفاقات ذهنیت بدی را ایجاد می‌کند، زمانی اوضاع بازار بهبود خواهد یافت که جلو این اتفاقات عجیب و غریب گرفته شود.

شبیری با گلایه از این نوع واردکنندگان افزود: شخصی غیر متخصص که سررشته‌ای در زمینه کاغذ ندارد در جواب سندیکای کاغذ می‌گوید که ما جنس با‌کیفیت وارد کرده‌ایم و به همین دلیل قیمت آن بالاتر از قیمت کاغذ موجود در بازار است. این کارهای غیرکارشناسی شده، بازار را بهم می‌ریزد، مگر کسی به دلیل کیفیت بالای کت‌وشلوار با آن می‌خوابد؟ کیفیت کت‌وشلوار بسیار مناسب‌تر از سایر پوشاک است پس دلیل این‌که افراد با آن نمی‌خوابند چیست؟ بنابراین بحث کیفیت زمانی مطرح می‌شود که موقعیت سنجیده شود.

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا درباره وضعیت موجود در بازار کاغذ گفت: وضعیت بازار کاغذ از طرف مصرف‌کنندگان با یک رکود خودخواسته مواجه شده است. مردم منتظرند وضعیت بازار با مدیریت صحیح توسط دولت تدبیر و امید به وضع مساعد بازگردد، همه منتظر روزهای آینده‌اند اما بعید است که اتفاق شگفت‌انگیزی رخ دهد، اگر به صورت واقعی اوضاع را بسنجیم افراد بیشتر منتظر یک ثبات قیمت هستند تا با توجه به آن برنامه‌ریزی کنند.

به گفته شبیری، شرایط را از سه دید کارشناسان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان می‌توان بررسی کرد که در بحث کارشناسی مهم‌ترین عامل گرانی کاغذ، افزایش نرخ ارز است.

وی ادامه داد: اگر از نگاه کارشناسی به مشکلات حوزه کاغذ نگاه کنیم متوجه آن خواهیم شد که دلیل اصلی نبود ثبات قیمت‌ها بحث نرخ ارز است، بی اطلاعی از قیمت ارز یعنی عدم امنیت کاری.

شبیری با اشاره به بحث ثبات قیمت‌ها افزود: اگر قیمت ارز را برای یک سال نمی‌توانیم مشخص کنیم حداقل برای سه یا 6 ماه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. برای هدف‌گذاری باید آینده را ببینیم تا دچار سردرگمی نشویم.‌

دبیر سندیکای کاغذ و مقوا درباره وضعیت سال‌های گذشته کاغذ، گفت: اتفاقات سال‌های گذشته بسیار گنگ و مبهم بود، تصمیم این‌که چه راهکاری را باید با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها پیش گرفت، کاری سخت و پر خطر بود.

وی با اشاره به دو بعد فرهنگی و اقتصادی در ایجاد مشکلات کاغذ گفت: زمانی انگیزه‌های فرهنگی مردم بسیار بالا بود و افراد از نان شب خود می‌زدند تا کتاب تهیه کنند اما امروز شاهد چنین دغدغه‌هایی در جامعه نیستیم. مساله کاغذ فقط مربوط به مشکلات اقتصادی نمی‌شود و مشکلات فرهنگی هم در آن دخالت دارد. در حوزه فرهنگ و کتابخوانی باید مولفه‌های زیرساخت فرهنگی تغییر کند؛ یعنی برای تمام سلیقه‌ها در جامعه مطلب وجود داشته باشد، در نتیجه تولید کتاب افزایش خواهد یافت و مقدار کاغذ بیشتری مصرف خواهد شد.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۵ شهريور


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: