از سوی اسماعیلی صورت گرفت:
تشریح فعالیت های معاونت فرهنگی در حوزه چاپ در دولت دهم


علی اسماعیلی درنشست کارشناسان چاپ استان ها که در هتل آساره تهران برگزار شد برنامه های مختلف معاونت امور فرهنگی در حوزه چاپ در دولت دهم و در دوره تصدی گری خود را تشریح کرد.
 گردهمایی کارشناسان صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، صبح روز چهارشنبه بیست و سوم مرداد ماه سال جاری در محل سالن کنفرانس هتل آساره تهران برگزار شد. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار چاپ،علی اسماعیلی در این گردهمایی که با حضور احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ، رضا رضایی عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور، مسعود فرشی فرید دبیر مسابقات جشنواره ملی صنعت چاپ، کارشناسان صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از اصحاب رسانه برگزار شد، به تبیین نقش صنعت چاپ در پیشبرد اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور پرداخته و مغفول واقع شدن این صنعت را یکی از تنگناهای موجود برشمرد.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته به منظور معرفی صنعت چاپ به دولتمردان و مدیران تصمیم‌گیر اقتصادی و صنعتی اضهار کرد: من از ابتدای فعالیتم در معاونت فرهنگی، فعالیت‌هایی را با هدف ارتقا کمی و کیفی صنعت چاپ کشور انجام داد.
وی افزود: صنعت چاپ در تمامی ابعاد و شئون زندگی اجتماعی هر جامعه‌ای نقش اساسی و غیرقابل انکاری ایفا می‌کند. در حقیقت نمی‌توان انتظار پیشرفت و توسعه‌ در عرصه‌های مختلف اجتماعی را داشت و نسبت به این صنعت با موضع بی‌تفاوتی روبرو شد. نخستین گام معاونت فرهنگی در این دوره معرفی و شناساندن قابلیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت به مدیران بالادستی و میانی دولت بوده است.
 اسماعیلی در ادامه به تشریح عملکرد معاونت متبوعش طی این مدت پرداخته و گفت: ایجاد سالن چاپ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق توسعه ملی، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان توسعه تجارت، انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله فعالیت‌هایی بود که طی مدت مسئولیتم در معاونت فرهنگی برای معرفی صنعت چاپ به بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی انجام دادم. از آن جا که صنعت چاپ مؤثرترین و کلیدی‌ترین عامل توسعه فرهنگی، اقتصادی و صنعتی در هر کشوری است، توجه ویژه به این صنعت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت ارتقا کمی و کیفی آن ضرورت و اهمیتی انکارناپذیر دارد.
وی سپس به تبیین نتایج اجرایی حاصل از این فعالیت‌ها پرداخته و تصریح کرد: به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت که تمامی مشکلات و موانع موجود در صنعت چاپ در کوتاه مدت و با فعالیت یک معاونت وزارت ارشاد، مرتفع شوند. تحقق این هدف نیازمند مشارکت همه بخش‌های دولتی و خصوصی است. در این راستا، دستیابی به اهداف اجرایی و عملگرایانه ضرورتی لازم به نظر می‌رسد. یکی از راهکارهای فعال‌سازی بخش خصوصی و ایجاد زمینه‌های لازم جهت حضور فعال این بخش، تأمین نیازهای مالی است.  به گفته وی صنعت چاپ در دنیا گردش سالانه‌ای بالغ بر 850 میلیارد دلار دارد و نمی‌توان انتظار داشت بدون تأمین سرمایه‌های لازم اتفاقات ارزنده و مناسبی در صنعت چاپ کشور ایجاد شود.
 اسماعیلی گفت :در قالب تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه ملی مقرر شد تا اعتباری معادل 150 میلیارد تومان جهت بهره‌برداری و توسعه صنعت چاپ و نشر اختصاص داده شود. سهم صنعت چاپ از این اعتبار رقمی معادل 100 میلیارد تومان است.
وی افزود :اقدامات اجرایی مناسبی نیز در این خصوص به انجام رسیده و انتظار می‌رود به زودی شیوه‌نامه‌های اجرایی آن تهیه شود.
اسماعیلی در ادامه به اهمیت ارتقاء آموزش در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: از دیگر راهکارهای توسعه صنعت چاپ می‌توان به بالا بردن سطح آموزش‌های تخصصی و فنی در این صنعت اشاره کرد. در حقیقت تنها کسانی می‌توانند صنعت  چاپ را هدایت و راهبری کنند که توانایی علمی، کارشناسی و تخصصی بالایی داشته باشند. لذا در این خصوص نیز گام‌های بلندی برداشته شده است.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به تلاش جهت کاهش تصدی‌گری دولت در این بخش اشاره کرده و اظهار کرد: بدون شک تصدی‌گری دولت در صنعت چاپ نه به نفع دولت است و نه به نفع بخش خصوصی است. سعی ما در این دوره بر این بوده است که تا حد ممکن از نقش تصدی‌گری دولت کاسته و بر نقش نظارتی آن بیفزاییم. در تدوین سند راهبردی صنعت چاپ نیز همین موضوع را یکی از محورهای اصلی قرار دادیم.
منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ چهارشنبه ۲۳ مرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: