یک پیشکسوت حوزه صحافی خواستار شد:
حضور همه بخش های صحافی در مسابقات صنعت چاپ


دسته بندی و صورت بندی های صورت گرفته در دوره گذشته و تقسیم مسابقات صحافی به دو بخش صنعتی و هنری اتفاق و رویداد مهمی است که می تواند تأمین کننده بخشی از هدف اصلی برگزاری چنین مسابقاتی که ایجاد شرایط رقابتی در میان فعالان عرصه چاپ و بسته بندی کشور است، باشد.
 حسینعلی متین رضا،  گفت: جشنواره صنعت چاپ در دوره های گذشته، به ویژه در بخش مسابقات آثار چاپی با مشکلات و موارد نامطلوب متعددی روبرو بود. یکی از بزرگترین مشکلات دوره های گذشته عدم توجه به جمع آوری تجربیات و تشکیل جلسات کارشناسی با حضور برگزارکنندگان و تصمیم گیران این رویداد بود.
 پدر صنعت صحافی ایران در گفتگو با اخبار چاپ، با اشاره به جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ، ارزیابی مثبتی از برنامه های فعلی این جشنواره ارائه کرده و  به برخی نمونه های داوری ها در دوره های پیشین اشاره کرده و افزود: به خاطر دارم در دوره مدیرکلی آقای طالب زاده که  به عنوان داور بخش صحافی حضور داشتم، قرآنی را از یکی از چاپخانه های دولتی آوردند و می خواستند صحافی آن را درجه یک اعلام کرده و در زمره برگزیدگان قرار دهند. بنده با بررسی این قرآن به آن رتبه درجه دو دادم. این موضوع با مخالفت همکاران دیگر مواجه شد، چرا که ارتباطات و دوستی هایی بین برخی از داوران و ارائه کننده قرآن وجود داشت. حال به نظر می رسد با برگزاری جلساتی نظیر آنچه گذشت و اهتمام برگزارکننده نسبت به تجمیع و جمع آوری آراء و اندیشه های کارشناسان مختلف  شاهد بروز چنین شرایطی در بخش داوری های نخواهیم بود.
این پیشکسوت صنعت صحافی در بخش دیگری از گفتگوی خود  به تبیین تقسیم بندی های صورت گرفته در دوره گذشته در بخش صحافی پرداخته و تصریح کرد: دسته بندی و صورت بندی های صورت گرفته در دوره گذشته و تقسیم مسابقات صحافی به دو بخش صنعتی و هنری اتفاق و رویداد مهمی است که می تواند تأمین کننده بخشی از هدف اصلی برگزاری چنین مسابقاتی که ایجاد شرایط رقابتی در میان فعالان عرصه چاپ و بسته بندی کشور است، باشد.
به گفته وی با این تقسیم بندی بخش قابل توجهی از صنعتگران عرصه صحافی که تاکنون مغفول مانده و اعتباری در مسابقات نداشتند، به فضای رقابتی وارد شده و می توانند به عرضه آثار بهتر و در قالب استانداردهای درخور توجه نائل آیند.
متین رضا در ادامه بر لزوم ایجاد استانداردها و الگوهای مناسب در ارائه آثار اشاره کرده و گفت: بخش صحافی از حساسیت بسیار مهمی برخوردار است که به دلایل متعدد مورد بی مهری و کم لطفی دست اندرکاران عرصه صنعت چاپ قرار گرفته است. به نظر بنده باید مدل و نمونه ای از یک کار بی نقص و مطابق با بهترین استانداردها در اختیار داوران قرار گیرد و پس از انتخاب نهایی آثار برای ارائه اثر برجسته با نمونه مذکور مقایسه نمایند تا آثار برگزیده نهایی از کیفیت و استاندارد ثابت و قابل اعتنایی برخوردار باشند.
این پیشکسوت حوزه صحافی به برگزارکنندگان جشنواره و بخش مسابقات پیشنهاد داد  ارتقاء سطح کیفی و ایجاد شرایط برابر برای کلیه واحدهای صنعت صحافی را مدنظر داشته باشند.
 وی در این خصوص گفت: واحدهای صحافی در سه بخش تک‌جلدسازی، سری‌سازی و هنری فعالیت می‌کنند. از دوره گذشته دو بخش هنری و صنعتی (سری‌سازی) توانسته در مسابقات شرکت کرده و به عرضه آثار خود بپردازند. لیکن متأسفانه هنوز توجهی به بخش تک‌جلدسازی در صحافی نشده است. این بخش نیز از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در این صنف برخوردار است. به اعتقاد بنده باید این بخش نیز به مسابقات صحافی اضافه شود.
منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۲ دوشنبه ۲۱ مرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ بيست و يکم مردادکلیدها : حسینعلی متین رضا جشنواره صنعت چاپ صحافی


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: