در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور»
حمید قبادی:«نظارت» حلقه مفقوده موضوع کاغذ است


اکنون طبق فرمولی با دلار 3300 تومان، کاغذ 70 گرمی بندی 86 هزار تومان محاسبه می‌شود، در حالی که همین کاغذ در بازار 80 هزار تومان به فروش می‌رسد. این موضوع نشان دهنده این است که بحث «نظارت» هرز می‌رود، در حالی که هیچ کس کاغذش را با ضرر نفروخته است.
 

مشاور سابق معاون فرهنگی وزیر ارشاد  نظارت را یکی از حلقه‌های مفقوده در بحث کاغذ دانست.

به گزارش   فارس، حمید قبادی مشاور سابق معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نشست «لزوم حمایت از تولید کاغذ در کشور و ‬ ‫تجهیز و راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی‬» که  در خبرگزاری فارس برگزار شد، ضمن اشاره به تولید داخلی اظهار داشت: پیش از هر موضوعی در بحث کاغذ، باید نگاه سیاستگذاران و مسئولان کشور به سمت و سویی ببریم تا تاکید کنیم کاغذ از ارزش و اعتبار بالایی در صنعت برخوردار است. سال 1385 آخرین سالی بود که به تولیدکنندگان کاغذ، یارانه اختصاص داده شد و آن زمان بحث تحریم‌ها هم جدی نبود، اما تاکنون یعنی در سال 90 و 91، این یارانه تعلق نگرفته است.

وی با تاکید بر استراتژیک بودن کاغذ بیان کرد: اهمیت موضوع کاغذ از این جهت روشن است که مقام معظم رهبری در یک جلسه یک ساعته، 90 درصد وقت را به این موضوع اختصاص می‌دهند.

این مقام مسئول در معاونت هنری وزارت ارشاد مزیت در تولید هر کشوری را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: بسیاری از کشورها به رغم سنگین و پیچیده بودن صنعت کاغذ، هنوز در حال تولید آن هستند؛ چراکه کاغذ، کالایی سیاسی و استراتژیک است.

با نگاه مزیت محور کاغذ تولید کنیم/ مزیت‌ها سنجیده شوند

قبادی در ادامه به مدیریت مصرف در موضوع کاغذ هم اشارتی کرد و گفت: تفاوت کاغذ چینی با اندونزیایی در شیمیایی بودن آن است، علاوه بر آن پایه اصلی آن در دست اروپایی‌ها است که مدیریت این بخش را در دست گرفتند. در کشور ما باید مزیت‌ها را سنجید و با نگاه مزیت محور کاغذ تولید کنیم و تعداد کارخانه‌های تولید کاغذ و حجم تولید را افزایش دهیم.

این مقام مسئول چهار مسیر مصرف کاغذ در ایران را برشمرد و با تاکید بر اینکه مصارف کاغذ در کشور ما، کتب درسی، کتب غیردرسی، صنعت چاپ و اطلاع رسانی و دفترچه‌های تحصیلی است که این چهار مورد، 250 هزار تن کاغذ تحریر را شامل می‌شود، اضافه کرد: این مقدار نیاز جامعه محسوب شده و همه تلاش‌ها در جهت تامین این نیاز است.

 دولت در سه بخش کارخانه‌های تولیدی، تعرفه و سیاستگذاری همچنین نظارت به مدیریت پرداخته است

به گفته قبادی، دولت در حال حاضر در سه بخش کارخانه‌های تولیدی، تعرفه‌ و سیاستگذاری و نظارت این موضوع را مدیریت می‌کند. این درحالی است که سندیکاهای تولید و مصرف از تعامل خوبی برخوردار نیستند.

قبادی در ادامه سخنان خود به برخی از واردکنندگان کاغذ که سودهای چند برابری در بازار فروش کاغذ کسب کردند، اشاره کرد.

 نظارت؛ حلقه مفقوده در موضوع کاغذ است/ کاغذ قابل قاچاق نیست

مشاور سابق معاون فرهنگی ارشاد عنوان کرد: کاغذ یکی از انحصاری‌ترین کالاهایی است که به دلیل انحصاری بودنش، قاچاق نمی‌شود و بنابراین تمام مراحل آن قابل رصد است.

وی بیان کرد: اکنون طبق فرمولی با دلار 3300 تومان، کاغذ 70 گرمی بندی 86 هزار تومان محاسبه می‌شود، در حالی که همین کاغذ در بازار 80 هزار تومان به فروش می‌رسد. این موضوع نشان دهنده این است که بحث «نظارت» هرز می‌رود، در حالی که هیچ کس کاغذش را با ضرر نفروخته است. این موضوع نشان‌دهنده دوگانگی در نظارت و مدیریت است چرا که طی دو سال گذشته به شدت با این دوگانگی روبرو بودیم و بحث نظارت یکی از حلقه‌های مفقوده کاغذ شمرده می‌شود.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ شنبه ۲۲ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: