مدیرکل دفتر امور چاپ خبرداد
ابلاغ دستورالعمل جدید شورای سیاستگذاری صنعت چاپ با اعضای جدید


ایجاد دبیرخانه شورا در دفتر امور چاپ و پیگیری مصوبات شورا از دیگر بندهای این دستورالعمل است که با ابلاغ آن دور تازه نشست‌های شورا به زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب و امضای دستورالعمل جدید شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور گفت: حضور نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و صنعت و معدن و تجارت، همچنین معاونت نظارت راهبردی رییس جمهوری و اعضای حقیقی از ویژگی‌های این دستورالعمل است.

احمد علمشاهی به ایبنا گفت: علاوه بر حضور اعضای اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ، دو نماینده از میان اعضای صنوف و چند نفر از استادان، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه در نشست‌ها حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: ایجاد دبیرخانه شورا در دفتر امور چاپ و پیگیری مصوبات شورا از دیگر بندهای این دستورالعمل است که با ابلاغ آن دور تازه نشست‌های شورا به زودی آغاز می‌شود.

علمشاهی با بیان این‌که صنعت چاپ به عنوان یكی از ابزارهای موثر در عرصه فرهنگی است، اظهار کرد: این صنعت نقش بسیار مهمی در تولید و نشر آثار مكتوب و گسترش اطلاعات عمومی و تخصصی افراد برای ارتقای سطح دانایی هر جامعه ایفا می‌کند، از سوی دیگر این صنعت به عنوان یكی از زیرساخت‌های كلیدی در چرخه تولید و توسعه مولفه‌های اقتصادی همچون اشتغال‌زایی و توسعه صادرات غیر‌نفتی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم دستیابی به چشم‌انداز مطلوب این صنعت، عنوان کرد: توجه به اهمیت راهبردی صنعت چاپ و بسته‌بندی، لزوم ایجاد بستری مناسب برای سیاستگذاری و تصمیم‌سازی یكپارچه و واحد با مشاركت نمایندگان همه تأثیرگذاران و ذی‌نفعان دستگاه‌های دولتی و نهادهای صنفی ضروری است.

علمشاهی با اشاره به اهداف شکل‌گیری شورا توضیح داد: تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در زمینه سیاست‌های كلان، خط ‌مشی‌ها و برنامه‌های توسعه صنعت چاپ كشور بر اساس سند راهبردی و چشم‌انداز ترسیم شده و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی و نهادهای صنفی مرتبط با صنعت چاپ برخی از این اهداف به شمار می‌آیند.

وی همچنین درباره وظایف شورای سیاستگذاری صنعت چاپ نیز گفت: تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های كلان توسعه صنعت چاپ كشور بر اساس سند راهبردی، شناسایی مداوم نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌های موجود در صنعت چاپ كشور و بررسی و تصویب برنامه‌های سالانه حوزه صنعت چاپ كشور نیز از برنامه‌هایی است که در شورا پیگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که صنعت چاپ برای پویایی خود نیازمند مشارکت نمایندگان تشکل‌های صنفی و نهادها و دستگاه‌های مختلف است، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت این کارشناسان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت چاپ راهکاری است که در سایه این شورا محقق می‌شود.

به گفته علمشاهی، در این دستورالعمل جدید پیشنهاد بازنگری در ضوابط و آیین‌نامه صنعت چاپ در شورا پیش‌بینی شده است که توسط سه رکن اعضا، دبیرخانه و کارگروه‌ها دنبال خواهد شد.

وی با بیان این‌که در دوره قبل اعضای شورا به انتخاب ارشاد انجام می‌شد، عنوان کرد: در آیین‌نامه جدید اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی نمایندگان مجموعه‌های صنفی خود را معرفی می‌کنند و علاوه بر آن پنج نماینده از درون صنف به شورا اضافه شده است.

وی یادآور شد: اعضای شورا اکنون سه رکن دارند که نخست شامل نماینده دستگاه‌های دولتی متشکل از معاون امور فرهنگی، مدیرکل دفتر چاپ و نماینده وزارتخانه صنعت و معدن، اقتصاد و دارایی و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، همچنین نمایندگان تشکل‌های صنفی چاپخانه‌داران، صحافان و لیتوگرافان و دو نفر از فعالان چاپ از استان‌ها می‌شوند.

علمشاهی رکن سوم را صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف معرفی کرد و یادآور شد: کارشناسان و استادن بخش‌های مختلف مرتبط با چاپ مانند مدرسان، پیشکسوتان، متخصصان و کارشناسان مرتبط در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، همچنین مدیر یکی از چاپخانه‌های دولتی بزرگ کشور نیز در این بخش حضور دارد.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود درباره اولویت کاری این شورا، گفت: ‌اجرایی کردن سند راهبردی صنعت چاپ کشور و همفکری با مجموعه اصناف اکنون در دستور کارمان قرار دارد، ما اکنون تلاش کرده‌ایم ابهامات دستورالعمل قبلی را برطرف و جلسات مستمری را هر ماه برگزار کنیم.

دستورالعمل جدید شورای سیاستگذاری صنعت چاپ کشور دهم خردادماه امسال ماه به امضای سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و ابلاغ شد.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۱۱ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: