هشدار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران:
مصوبه نظام صنفی مجلس به کناره گیری مجرب ها منجر می شود


دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با انتقاد از تغییراتی که در قانون نظام صنفی پدید آمده است، هشدار داد: با این مصوبه مجلس، افراد کارآمد و با تجربه در اتحادیه‌ها، صحنه فعالیت را ترک خواهند کرد.
 
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با انتقاد از تغییراتی که در قانون نظام صنفی پدید آمده است، هشدار داد: با این مصوبه مجلس، افراد کارآمد و با تجربه در اتحادیه‌ها، صحنه فعالیت را ترک خواهند کرد.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، به تصویب برخی مواد از لایحه اصلاح قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: بر اساس قانون تنها در مورد ریاست جمهوری محدودیت مربوط به دوره فعالیت (دو دوره) وجود دارد و این مسئله در سایر برنامه‌های انتخاباتی صدق نمی‌کند.

وی افزود: علاوه بر این در مورد هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی واقعیت امر این است که به طور معمول کسانی که در اتحادیه‌ها ظرف چند سال از نظر کارهای اداری، پیگیری مطالبات صنف مربوطه و ایجاد هماهنگی میان دولت و کاربران آن صنف، تجربه‌ای به دست آورده‌اند، تعدادشان زیاد نیست و لذا به نظر من نتیجه تصمیم مجلس ابن خواهد شد که افراد کارآمد صحنه فعالیت برای اتحادیه‌ها را ترک خواهند کرد و ممکن است در نحوه اداره آن اتحادیه اخلال ایجاد شود.

وی افزود: اگر هم نگرانی درباره سلامت رفتاری اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها هست و نمایندگان محترم مجلس نگران این هستند که انتخاب مجدد این افراد در هیئت مدیره‌ها موجب این شود که از این موقعیشان سوء استفاده‌ای بکنند، باید دستگاه‌های بالادستی نظارتی را تقویت کنند و نحوه نظارت‌ها را به صورتی مدون‌تر و منظم‌تر طراحی کنند تا چنین مشکلاتی هم در صورت وجود، برطرف شوند. متاسفانه در مصوبه مجلس شورای اسلامی تعداد اعضای دولتی ناظر بر عملکرد اتحادیه‌ها بیشتر شده و کسانی را در این شورا گذاشته‌اند که حوزه فعالیتشان ارتباطی با مسائل صنفی و اصناف ندارد. ضمن اینکه همین مسئله با کوچکتر کردن دولت و کاهش تصدی‌گریهای آن منافات دارد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این سئوال که نظرتان درباره این گفته بعضی نمایندگان مجلس در مورد احتمال شکل‌گیری یک مافیا در صورت مستمر بودن دوره فعالیت اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها، چیست؟ با بیان اینکه «به نظر من استفاده از این قبیل الفاظ شایسته توضیح فعالیت در اتحادیه‌ها نیست» گفت: نمایندگان محترم مجلس باید این را در نظر بگیرند که کار اجرایی در اتحادیه‌ها به عنوان هیئت مدیره، یک کار داوطلبانه است و اتفاقاً افراد چندان مشتاق به فعالیت در این کسوت نیستند و لذا معتقدم همین تعدادی را هم که در اتحادیه‌ها مشتاق به فعالیت هستند و کار می‌کنند، نباید از ادامه فعالیت مایوس کرد.

به گزارش مهر، چندی پیش و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با تصویب ماده دیگری از لایحه اصلاح قانون نظام صنفی مقرر کردند اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی یا 4 دوره متناوب در هیئت مدیره عضویت داشته باشند.

منتشر شده توسط مهر در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۱۱ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: