کامل//پنج برگزیده جوایز خود را دریافت کردند
استقبال از همایش بانوان صنعت چاپ


اخبار چاپ:اولین همایش بانوان صنعت چاپ، دیروز با استقبال قابل توجه فعالان این حوزه برگزار شد.

به گزارش اخبار چاپ،اولین سخنران این مراسم که در هتل انقلاب برگزار شد،مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد بود.جلال ذکایی گفت: 8 درصد بدنه صنعت چاپ کشور را زنان تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: این مساله نشان از توان زنان این مرز و بوم در ورود به عرصه های مختلف دارد.
وی افزود: در 200 سالی که صنعت چاپ به کشور ما وارد شده است، خیلی ها بر این باور بوده اند که کارهای این صنف مردانه است. اما امروز حضور زنان در این عرصه تا حدی جدی است که اولین همایش بزرگداشت آنها برگزار می شود.
ذکایی برخی ویژگی های زنان را که سبب نقش پررنگ آنها در این صنعت شده است، دقت و ظرافت، صبر و حوصله و قناعت دانست و گفت: زنان دقت و ظرافتی در کار خود دارند که اتفاقا صنعت چاپ به آن نیاز زیادی دارد. شاید این تصور وجود داشته باشد که ظرافت در این صنعت به واسطه دستگاههای پیشرفته اتفاق می افتد اما نیروی انسانی جزء لاینفک کاربری دستگاههای چاپ است و با وجود همه پیشرفتی که در تکنولوژی اتفاق می افتد، هنوز هم اپراتور حرف اول را می زند و نقش جدی دارد.
ذکایی صبر و حوصله بانوان را هم در کیفیت صنعت چاپ بسیار موثر دانست و گفت: در کارهای پرمرارت مرتبط با چاپ، صبر و حوصله بانوان تاثیر زیادی بر کیفیت آثار چاپی دارد.
وی درباره ویژگی قناعت نیز گفت: بیشتر این زنان به دلیل اینکه اقتصاد خانواده را در دست دارند، از این ویژگی بهره زیادی می برند.
مدیر دفتر امور چاپ با تاکید بر اهمیت آموزش بانوان این صنعت گفت: متاسفانه در عرصه چاپ و به خصوص در مورد بانوان، معضل جدی در امر آموزش داریم اما در صدد رفع آن هستیم. در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر افتخار داریم که بخش زیادی از هنرجویان ما را بانوان تشکیل می دهند و بسیاری از آنها بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شده اند.
ذکایی در پایان اعلام کرد: در حال حاضر این آمادگی را داریم که اگر تشکلی از بانوان صنعت چاپ اعلام موجودیت کند، اداره امور این حوزه را به آنها بسپاریم.

بانوان به خودباوری رسیده اند
در ادامه مراسم، لاله افتخاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:جا دارد که با برگزاری چنین برنامه هایی بانوان ما به خودباوری بیشتری دست پیدا کنند.
به گزارش اخبار چاپ،افتخاری با اشاره به همزمانی اولین همایش بانوان صنعت چاپ با سالروز وفات حضرت خدیجه گفت: ما افتخار می کنیم که پیرو مکتبی هستیم که 14 قرن پیش نقش برجسته ای را برای بانوان در نظر گرفته است و بانوان ما که الگو گرفته از این مکتب هستند، در پناه حمایت های ولایت فقیه و برنامه هایی که با نگاه به آموزه های اسلام در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، در عرصه صنعت چاپ نیز مانند دیگر عرصه ها فعالند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسس صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دهم در مجلس گفت: امیدواریم با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، به وزرای پیشنهادی برای 4 سال رای اعتماد بدهیم و از حضور افتخار آفرین 40 میلیون نفری مردم قدردانی کنیم و بتوانیم وزایی را انتخاب کنیم که بتوانند از حقوق شما دفاع کنند.
وی افزود: امسال برای نخستین بار وزرای زن به مجلس معرفی شده اند و ما امیدواریم بتوانیم مطابق معیارهای کلی دادن رای اعتماد به وزرا، این وزیران را نیز انتخاب کنیم. ما معتقدیم که در ارزیابی عملکردها نباید نگاه جنسیتی وجود داشته باشد و باید توانایی های افراد در تعیین صلاحیت آنها مد نظر قرار گیرد.

قدردانی از برگزیدگان
در ادامه مراسم نیز برگزیدگان جوایز خود را از معاون فرهنگی وزارت ارشاد دریافت کردند.
در این بخش برنامه از شهلا ایلخانی مدیر چاپ ندا و مدیر مسوول ماهنامه آژند، مولود ماهتاب بانوی کارگر پیشکسوت چاپ، سمیه رستم صولت از بانوان جوان عرصه چاپ، آنی کامبوریان مدیر لیتوگرافی فرایند گویا و نسرین اطیابی مدیر مسوول ماهنامه بریل بشری تقدیر شد.
شایان ذکر است،پیش از برگزاری این مراسم، نماهنگی از فعالیت های بانوان فعال عرصه چاپ پخش شد. در پایان مراسم نیز مهدیه الهی قمشه ای به سخنرانی پرداخت.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ سه شنبه ۱۰ شهريور
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۸۸ دهم شهريورکلیدها : همایش بانوان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: