نایب رییس اتحادیه ناشران تهران اعلام کرد:
نجنبیم، جایی در کاتالوگ نمایشگاه کتاب فرانکفورت نخواهیم داشت


نایب رییس اتحادیه ناشران تهران از به پایان رسیدن مهلت ارائه اطلاعات مربوط به ناشران ایرانی در این رویداد و تاخیر وتعلل مسئولان معاونت امور فرهنگی در ارائه این اطلاعات به دبیرخانه این نمایشگاه سخن گفت.

بزرگ ترین نمایشگاه کتاب جهان برای ما همیشه منشا حرف ها وحدیث های بسیاری بوده است. پس از حضور نیافتن بخش دولتی کتاب ایران در نمایشگاه سال 2011 و حضور پر رنگ مدیران وزارت ارشاد در نمایشگاه سل گذشته، و با توجه به درآستانه به پایان رسیدن مهلت اعلام ناشران ایرانی برای حضور در این نمایشگاه و درج نام شان در فهرست حاضران و در کاتالوگ نمایشگاه، خیرها حاکی است که مدیران کنونی معاونت فرهنگی برای این حضور تصمیم جدی نگرفته اند.

روز گذشته محمود آموزگار، نایب رییس اتحادیه  ناشران تهران از به پایان رسیدن مهلت ارائه اطلاعات مربوط به ناشران ایرانی در این رویداد و تاخیر وتعلل مسئولان معاونت امور فرهنگی در ارائه این اطلاعات  به دبیرخانه این نمایشگاه سخن گفت.

وی با هشدار درباره اینکه کاتالوگ نمایشگاه فرانکفورت تا چند روز دیگر بسته می‌شود ولی اطلاعات ناشران ایرانی هنوز ارائه نشده  به فارس گفت: این موضوع به ارشاد منتقل شده تا هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد.

آموزگار درباره حضور منسجم ناشران ایرانی در شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اظهار داشت: غرفه‌ای با فضای 200 متر مربع برای حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اخذ شده است، ضمن اینکه 40 متر هم در بخش کودک و نوجوان به ناشران ایرانی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران پیرامون برگزاری جلسه در نمایشگاه کتاب تهران ابراز داشت: در نمایشگاه کتاب تهران جلسه‌ای در راستای استفاده بهتر از این فضای اختصاص یافته تشکیل شد و از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده این بود که این فضا به تشکل‌های صنفی واگذار شود و با یک ساز و کار ساده و هدف‌گذاری دقیق، برای حضور و معرفی آثار ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برنامه‌هایی ترتیب داده شود.

آموزگار ادامه داد: از موارد دیگر مطرح شده آموزش همکاران جهت حضور و چگونگی عرضه کتاب‌ها، معرفی و بازاریابی و پیدا کردن ناشران همکار در حوزه‌های مرتبط و...بود که تمام این موارد مطرح شد؛ نهایتا پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید جلسه‌ دیگری تشکیل می‌شد تا تصمیم‌گیری شود اما تاکنون من مطلع نیستم که چه تصمیم جدیدی اتخاذ شده است.

آموزگار در ادامه در پاسخ به این سوال که حضور ناشران چگونه خواهد بود، تاکید کرد: حدود 200 متر فضا در بخش بزرگسال در سالن 5 نمایشگاه فرانکفورت و 40 متر برای کودک و نوجوان در سال 3 نمایشگاه درخواست شده و نکته مهم اینکه کاتالوگ نمایشگاه فرانکفورت تا پایان ماه ژوئن ( 9 تیرماه)یعنی چند روز دیگر بسته می‌شود، اما تا این لحظه هنوز علی‌رغم ثبت‌ نامی که صورت گرفته برابر اطلاعی که از مسئولان نمایشگاه فرانکفورت طی یک تماس داشتیم آنها خواهان این بودند که سریعا آن متن مورد نظرشان را برای مراحل پایانی کاتالوگ ارائه دهند تا نام و تعداد ناشران مشخص شود.

وی ابراز داشت: این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ارائه شد تا در این فرصت باقی‌ مانده اطلاعات لازم را جهت چاپ در کاتالوگ نمایشگاه ارسال کنند.

وی افزود: کشورهای نظیر ایران که دارای وضعیت  مشابهی در حوزه نشر هستند عمدتا در غرفه‌هایی حضور پیدا می‌کنند که اصطلاحا به عنوان «غرفه‌های مجتمع» معروفند، یعنی همه منسجم و دور هم هستند و هویت خود را به نام آن کشور مطرح می‌کنند، مثل غرفه مالزی، اندونزی، ترکیه و...؛ .

به گفته وی با توجه به حضور پراکنده سال گذشته، نظرات صاحب نظران این بود که حتی در میان ناشران دولتی هم این افتراق وجود دارد و هر ناشر با نام خود شرکت می‌کند و ناشران دولتی زیر یک غرفه و تحت لوای نام ایران قرار نمی‌گیرند، از این رو برای نمایشگاه شصت و پنجم با افزون شدن متراژ غرفه قرار شد ایران حضور مجتمع و منسجم داشته باشد.

وی در پایان این مهم را مستلزم مقدمات و تدابیری دانست و تصریح کرد: ما فرصت زیادی نداریم، یعنی اگر ناشری قرار است از این امکان استفاده و کتابی را عرضه کند قاعدتا وقتی برایش نمانده تا خلاصه مطالب کتاب را ترجمه و یا کاتالوگی تهیه کند و... همه این موارد لازم است در فرصت باقیمانده با سرعت انجام شود.

 

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ سه شنبه ۴ تير


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: