رضا رضایی گفت:
آشنایی با توانمندی‌های صنعت چاپ هدف اصلی برپایی این سالن بود


آشنایی با حوزه‌ها و توانمندی‌های صنعت چاپ هدف اصلی برپایی این سالن است، عنوان کرد: در دوره‌های آینده با تبلیغات وسیع در نشریات و خبرگزاری‌ها این سالن قطعا بازدیدکننده بیشتری خواهد شد.
 

رضا رضایی، رییس هیات داوران جشنواره مسابقات آثار چاپی در نشست تجلیل از دست‌اندرکاران سالن صنعت چاپ بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به استقبال خوب ناشران و مسوولان از بخش چاپ نمایشگاه کتاب تهران گفت: بسیاری از بازدیدکنندگان که با کارهای لیتوگرافی، چاپ و صحافی آشنا نبودند، از کیفیت خوب و مناسب کتاب‌ها و محصولات تعجب کرده و این آثار را تحسین می‌کردند.

به گزارش اخبار چاپ وی در این مراسم که با حضور علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد علمشاهی، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان صنعت چاپ کشور همراه بود افزود: برپایی این سالن در نمایشگاه کتاب تهران، حرکت بزرگی بود که امسال با مساعدت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد.

وی ادامه داد: اگر چه برخی افراد نسبت به کمبود فضا گلایه‌ داشتند اما با توجه به نخستین تجربه در این حوزه، قطعا در دوره‌های آینده با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو خواهد بود.

رضایی با بیان این‌که آشنایی با حوزه‌ها و توانمندی‌های صنعت چاپ هدف اصلی برپایی این سالن است، عنوان کرد: در دوره‌های آینده با تبلیغات وسیع در نشریات و خبرگزاری‌ها این سالن قطعا بازدیدکننده بیشتری خواهد شد.

وی افزود: در این سالن مجموعه‌ای از برگزیدگان صنعت چاپ کشور حضور داشتند و آثار خود را به نمایش گذاشتند و این اقدام موجب جذب سفارش کار و بهتر شناسانده شدن آن‌ها به فعالان چاپ و نشر کشور شد.

رضایی با بیان این‌‌که برای سال آینده برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای بهره‌وری از این نمایشگاه انجام خواهد شد گفت: نمایش آثار برگزیدگان جشنواره مسابقات صنعت چاپ به افزایش اعتبار دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه منجر خواهد شد.

وی بین‌المللی شدن مسابقات را یکی دیگر از نتایج میان مدت این حضور دانست و گفت: نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر ایران از کشورهای همسایه و عضو اکو نیز بازدیدکنندگانی دارد و در آینده‌ای نه چندان دور آن‌ها نیز به سالن می‌آیند و توانمندی‌های ما را مشاهده خواهند کرد.

مدیرعامل تعاونی صحافان تهران هم در این نشست گفت: استقبال و برخورد مردم از بخش صحافی این سالن خوب و قابل توجه بود و بسیاری از آن‌ها بیان می‌کردند که نخستین‌بار است مراحل صحافی را از نزدیک مشاهده می‌کردند.

 مسعود لرستانی افزود: در این میان اگر اطلاع‌رسانی بهتر و مناسب‌تری در محیط نمایشگاه یا رسانه‌‌ها انجام می‌شد، قطعا این سالن پذیرای بازدیدکنندگان بیشتری بود.

وی با بیان این‌که حضور دانشجویان در این سالن قابل توجه بود اظهار کرد: بخشی از این دانشجویان در رشته‌های مختلف چاپ و برخی دیگر دانشجویان دانشگاه‌های هنر بودند که از نزدیک با فرایند تولید کتاب آشنا شدند و دریافتند که بهره‌مندی از اطلاعات تئوری به تنهایی نمی‌تواند برای آن‌ها کاربرد داشته باشد و علم و عمل باید با یکدیگر آمیخته شود.

لرستانی همچنین از حضور کمرنگ ناشران در سالن صنعت چاپ انتقاد کرد و گفت: ناشران به عنوان مخاطبان اصلی این سالن می‌توانستند حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه داشته باشند و از نزدیک با فعالان صنعت چاپ آشنا شده و مشکلات بخش‌های مختلف را بررسی می‌کردند.

وی با بیان این‌که صحافی یکی از مشاغل سخت و پرزحمت در صنعت چاپ کشور است اظهار کرد: لمس سختی‌ها از نزدیک و تعامل بهتر و مناسب‌تر برای خلق آثار با کیفیت و مناسب می‌تواند در سایه تعامل ناشران و چاپخانه‌داران ایجاد شود.

مدیرعامل تعاونی صحافان تهران دستمزد کار را در این حوزه بسیار پایین اعلام کرد و یادآور شد: صحافان برای صحافی هر صفحه از یک کتاب در قطع شومیز حداکثر هشت ریال دستمزد دریافت می‌کنند که به تناسب کار و فعالیتشان رقمی بسیار پایین است.

به گفته لرستانی، دستمزدهای پایین موجب کاهش کیفیت خدمات صحافی می‌شود، زیرا صحاف انگیزه‌ای برای خلق یک اثر صحافی خوب و مناسب ندارد.

وی با بیان این‌که بهای دستگاه‌های صحافی نیز در بازارهای بین‌المللی بسیار بالاست، عنوان کرد: صحافی‌های بخش خصوصی توانایی خرید این دستگاه‌ها را ندارند و بخش دولتی با خریداری این دستگاه‌ها گوی سبقت را از بخش خصوصی ربوده است.

لرستانی همچنین از مسوولان برپایی این سالن درخواست کرد با توجه به حجیم بودن دستگاه‌های صحافی، سال آینده فضای بیشتری را به این اتحادیه اختصاص داده تا دستگاه‌های جدید و مدرن به نمایشگاه آورده شود.

دیگر سخنران این نشست، مصطفی تینای‌تهرانی، نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بود که با اشاره به این‌که در تاریخ کشور ما نخستین‌ها همیشه ارزشمند بوده‌اند گفت: حضور فعالان حوزه چاپ برای نخستین‌بار در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران حرکتی ارزشمند بود که باید در سال‌های آینده نیز استمرار داشته باشد.

وی افزود: این صنعت، سرمایه، هنر و استعدادهای فراوانی را در دل خود جای داده است که اغلب نهفته و پراکنده‌اند و می‌توان با تدبیر مسوولان برای تجمیع این استعدادها و دانش، گا‌م‌های بزرگی برداشت.

تهرانی با بیان این‌که تجمیع منابع موجود در این حوزه نیازمند زمینه‌سازی‌های زیرساختی است، عنوان کرد: انبوه استعداد، سرمایه و هنر زمینه‌ای است تا بتوانیم صنعت چاپ را در آینده‌ای نزدیک به جایگاه واقعی خود برسانیم.

به گفته وی، بی‌توجهی به منابع غنی و ارزشمند موجود در صنعت چاپ به ضرر فعالان کنونی و آینده آن می‌شود، به همین دلیل وظیفه داریم از آن‌‌ها پاسبانی کنیم.

اقبال کریمیان، مدیرعامل چاپ اقبال و یکی از شرکت‌کنندگان سالن صنعت چاپ نمایشگاه کتاب تهران نیز با مثبت ارزیابی کردن حضور مجموعه خود در این سالن گفت: من بعد از 20 سال حضور نداشتن در نمایشگاه‌های بین‌المللی، امسال در این سالن حضور داشتم و خوشبختانه با بازخوردهای خوب و مناسبی از سوی مشتریان روبه‌رو شدم.

وی افزود: با حضور در این نمایشگاه تحولات جدیدی را در صنعت چاپ کشور ملاحظه کردیم و علاوه بر آشنایی با دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف صنعت چاپ و نشر تجربیات بسیاری اندوختیم.

کریمیان اما با انتقاد از مکان انتخاب شده برای این سالن عنوان کرد: این سالن در مسیری قرار داشت که بازدیدکنندگان عموما توجهی به آن نداشتند. همچنین قرار دادن دستگاه‌ها در داخل چادر موجب آسیب‌رساندن به ماشین‌های حساس چاپ شده بود، زیرا ریزگردهای موجود در فضا موجب ایجاد مشکل در ماشین‌ها می‌شود.

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۱۹ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: