علی اسماعیلی در بازدید از شهرک چاپ تهران خبر داد:
واگذاری صدور پروانه‌های صنعتی چاپ به اتحادیه‌ها


باید گزارشی از چاپخانه‌های کشور تهیه و آن را به مجلس و دفتر مقام معظم رهبری ارائه کنیم تا با گرفتن مصوبه‌ای بتوان بسیاری از مشکلات صنعت چاپ را حل کرد.
سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه صدور پروانه‌های صنعتی چاپ به اتحادیه‌ها واگذار می‌شود، گفت: پروانه حوزه نشر و چاپ به صورت 10 ساله صادر می‌شود.

به گزارش  فارس ، علی اسماعیلی  با حضور در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در جاده قم در جمع خبرنگاران حوزه چاپ و نشر کشور، بیان داشت: حوزه چاپ و نشر مکمل هم بوده و جدا از هم نیستند یعنی هر حرکتی در حوزه نشر اتفاق بیافتد در حوزه چاپ نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: برای اینکه یک نقشه راه روشنی را در حوزه صنعت چاپ داشته باشیم سند راهبردی چاپ را در این زمینه تدوین کرده‌ایم.

اسماعیلی ادامه داد: بعد از امضای تفاهم‌نامه وزارت ارشاد با وزارت صنعت توانستیم نوع همکاری‌های این دو وزارتخانه را روشن کنیم.

 کمک بخش خصوصی در حوزه چاپ و نشر 

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی باید به کمک بخش دولتی بیاید، گفت: در حوزه چاپ و نشر بخش خصوصی می‌تواند به بخش دولتی کمک کند چرا که نباید استنباط شود که تنها دولت باید به کمک بخش خصوصی بشتابد.

وی بیان کرد: البته اصل 44 قانون اساسی هم مهم است و باید دولت هم در این راستا همت کنند اما باید نقش دولت 20 درصد لحاظ شود و 80 درصد نیز توسط بخش خصوصی کارها صورت گیرد چرا که دولت نباید تنها به تصدی‌گری بپردازد بلکه باید سیاست‌گذاری کند.

اسماعیلی با اشاره به اختصاص نیم درصد از درآمدهای ملی به حوزه فرهنگ، عنوان کرد: سال گذشته طرحی را به مجلس ارائه کردیم اما در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید. ما معتقدیم اگر نیم درصد درآمدهای ملی به حوزه فرهنگ اختصاص یابد بیشتر مشکلات فرهنگی در حوزه چاپ و نشر مرتفع خواهد شد همان کاری که اکنون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام می‌دهد و 5 درصد از درآمدهای شهرداری کل کشور را در اختیار قرار دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص حذف تعرفه واردات کاغذ، افزود: تعرفه واردات کاغذ 15 درصد و کاغذ گلاسه 30 درصد است که در آینده نزدیک باید این تعرفه حذف شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر 15 درصد تعرفه کاغذ 4 درصد هم ارزش افزوده کسب می‌شود که نمی‌توان این 4 درصد را حذف کرد اما با دستور رئیس جمهور و ابلاغ کتبی می‌توان این تعرفه را حذف کرد.

 فاجعه با تعطیلی یک روز صنعت چاپ در کشور

به گفته اسماعیلی، اگر یک روز زباله‌ها از سطح شهر جمع‌آوری نشوند فاجعه‌ای در کشور رخ خواهد داد که جبران‌ناپذیر خواهد بود در این راستا اگر یک روز هم کار چاپی صورت نگیرد فاجعه آن بسیار گسترده خواهد بود.

وی اضافه کرد: احداث شهرک‌های چاپ و نشر یکی از اهداف جدی وزارت فرهنگ و ارشاد است که در وهله نخست این شهرک‌ها در قم، تهران و مشهد راه‌اندازی خواهند شد و قول‌های خوبی هم در این راستا گرفته‌ایم تا بتوانیم آنها را حرکت و اجرایی کنیم.

 گزارش وضعیت چاپخانه‌های کشور و  به مجلس و مقام معظم رهبری

این مقام مسئول معتقد است که باید گزارشی از چاپخانه‌های کشور تهیه و آن را به مجلس و دفتر مقام معظم رهبری ارائه کنیم تا با گرفتن مصوبه‌ای بتوان بسیاری از مشکلات صنعت چاپ را حل کرد.

صدور پروانه چاپ و نشر 10 ساله شد

اسماعیلی از صدور پروانه چاپ و نشر برای ناشران به صورت 10 ساله خبر داد و گفت: یکی از مشکلات جدی که موجب عدم راه‌اندازی شهرک چاپ در تهران شد، آب است چرا که باید برای راه‌اندازی این شهرک باید زیرساختهای اولیه آن فراهم شود.

وی عنوان کرد: صندوق ذخیره شهرک‌های صنعتی باید به چاپخانه‌داران نیز به ارائه تسهیلات بپردازد به همین منظور با آقای فرزین هم صحبت کرده‌ایم تا از صندوق توسعه ملی نیز بتوانیم به این صنعت کمک کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الزامات شهرک‌های صنعت چاپ باید دیده شود چرا که اگر آنها دیده نشوند و زیرساختهای آن را فراهم نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گفته وی، مجموعه چاپ ما باید از تسهیلات صندوق ملی و صندوق ذخیره شهرک‌های صنعتی بهره‌مند شوند، چرا که این مهم باعث رونق صنعت چاپ و نشر کشور می‌شود و در کنار آن نیز باید به بحث اطلاع‌رسانی هم توجه کرد.

اسماعیلی در پاسخ به خبرنگار فارس که آیا تاکنون مجوز نشر 10 ساله برای ناشری صادر شده است، گفت: پروانه‌ها در حال صادر شدن هستند و این وزارتخانه براساس معیارها و شاخص‌ها پروانه 10 ساله صادر می‌کند و از چند روز گذشته نیز تنظیم پروانه 10 ساله نیز صادر شده است.

صدور پروانه‌های صنعتی چاپ به اتحادیه‌ها واگذار شد

در پایان این مراسم این مقام مسئول پروانه‌های شهرک چاپ را دائمی دانست و بیان کرد: صدور پروانه‌های صنعتی چاپ به اتحادیه‌ها واگذار می‌شود.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ پنج شنبه ۹ خرداد


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: