مسئول کارگروه کاغذ
تولید داخلی را باید ساماندهی کرد


مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد گفت: واقعیت این است که کشور به کاغذ نیاز دارد و باید تولید داخلی ساماندهی شود و بستر این مسئله با وجود دو کارخانه پارس و مازندران هم فراهم است.

 مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد گفت: واقعیت این است که کشور به کاغذ نیاز دارد و باید تولید داخلی ساماندهی شود و بستر این مسئله با وجود دو کارخانه پارس و مازندران هم فراهم است.

 به گزارش   فارس ،همایون امیرزاده با اشاره به تشکیل جلسات این کارگروه از کاهش قیمت کاغذ  به حدود 84 هزار تومان خبر داد.

  امیرزاده در پاسخ به این سوال  که سرانجام قیمت‌ها کوتاه می‌آیند؟ توضیح داد: پیش بینی ما تقریبا درست بود، فصل نمایشگاه کتاب را پشت سر گذاشته و فصل انتخابات را در پیش داریم، تصور ما این بود که عرضه و تقاضا کمی افزایش پیدا کند، بیشتر تقاضاهایی که افزایش یافت گرانی کاغذ را قبل از این دو ماجرا بیشتر کرد و در حال حاضر قیمت‌ها یک سیر نزولی به خود گرفته است.

  به گفته مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متاسفانه سال گذشته کاغذ به قیمت 96 هزار تومان هم رسید، اما تازه‌ترین قیمت‌ها 84 هزار تومان را مشخص می‌کند و نسبت به هفته گذشته 10 تا 15 درصد کاهش داشت.

 این مقام مسئول درباره کارخانه‌های کاغذسازی ابراز داشت: در نشست ناشران و اتحادیه‌ها با رئیس جمهور این موضوع طرح موضوع شد و بنا شد حمایت‌های جدی در این موضوع صورت پذیرد، کماکان بر این مطلب اصرار داریم که تا زمانی که موازنه بین نیاز داخلی و واردات کاغذ و تولید داخلی برقرار نشده (الان برقرار نیست و تولید کاغذ مورد نیاز تا سقف تولید فاصله بسیار دارد) ما نیازمند واردات باشیم. 

 وی ادامه داد: امروز موضوع کاغذ به جایی رسیده که وابستگی ما به خارج خیلی زیاد است و باید تدبیری صورت گیرد.

 امیرزاده بیان کرد: در طول این سال‌ها توانستیم در راستای تامین بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور با یک عزم ملی وابستگی خود را به واردات کم کنیم، کاغذ که از بنزین بالاتر نیست، اگر نگاهی بیرونی و تحریم‌ها را باور داشته باشیم لازم است که در خصوص کاغذ نگاهمان تغییر یابد، به هر صورت این واقعیت است که کشور به کاغذ نیاز دارد، باید تولید داخلی ساماندهی شود، که بستر آن هم فراهم است؛ دو کارخانه پارس و مازندران که عموما بخشی از آن بر اساس چوب است و بخشی هم ضایعه نیشکر هر دو فرآورده را هم در اختیار داریم، البته در بحث تولیدات کاغذهای تحریر سه مجموعه دیگر هم کارشان را انجام داده‌اند.

 این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: باید بحث ضایعات نطنز را جدی بگیریم، برخی از کارخانه‌ها که دستگاه‌های هندی وارد کرده‌اند نیازمند آن هستند تا سرمایه در گردش خوبی در اختیارشان قرار دهیم، اگر این اتفاق رخ دهد به معدلی از نیاز کشور می‌رسیم که بخش عمده آن در داخل قابل حل است، مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این راستا حرکت کرده است، چه در گزارش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه دولت این مهم را دنبال کرده‌ایم و امیدواریم نتیجه خوبی حاصل شود.

 مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بازدید متولیان ارشاد از کارخانه کاغذسازی کارون تصریح کرد: اطلاعی در این زمینه ندارم، البته ما وضعیت کارخانه‌ها را در حال رصد هستیم، اما این می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد که از نزدیک یک بازدید میدانی داشته باشیم.

 وی در پاسخ به این سوال فارس که در جریان فروش برخی دستگاه‌های کارخانه کارون هستید، افزود: دستگاه‌های چاپ شناسنامه‌دار هستند، یعنی ما باید برای یک مکان مشخص مجوز بگیریم، یعنی نمی‌توانید دستگاه چاپی وارد کشور کنید آنهم برای مکانی که مشخص نیست، فروش آنها هم تابع ضوابط خاص است و این مسئله هم نیازمند پیگیری است.

  وی درباره آغاز تبلیغات انتخابات و نظارت بر چاپخانه‌ها ادامه داد: ما در بحث محتوا نظارت دائمی و مستمر داریم چه در بحث انتخابات و چه سایر موضوعات، جزء قوانین انتخابات کشور است که نامزدها باید پوسترها را در چه ابعادی چاپ کنند، قانون مشخص است، اما در آستانه انتخابات  وزارت کشور در این زمینه ابلاغیه ای صادر می کند و ما هم بر اساس وظایف ذاتی به آن عمل می‌کنیم، اما ما خود را متولی بحث کاغذ انتخابات نمی‌دانیم، نگاه ما به کاغذ تحریر است و کسانیکه در حوزه انتخابات هستند معمولا نیاز خود را از نقاط مختلف برطرف می‌کنند، در مجموع نظارت بر چاپخانه‌ها را در این مدت بصورت ویژه پیگیری می‌کنیم.

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۲ يکشنبه ۵ خرداد
نسخه چاپی نسخه چاپی       ارسال به دوست ارسال به دوست

تاریخ انتشار:۱۳۹۲ پنجم خردادکلیدها : همایون امیرزاده کارگروه کاغذ


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:  
پست الکترونیکی:  
نظر شما: